Emne: BMW 02/Classic :: Restaurering av 1502 1975

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 01:01
#1

tar den jeg. må vel pakkes opp igjen. åssen er det med utvekslingen på den da?

Skrevet av Hauso den 04-02-2010 01:07
#2

ja, det er ganske morsom den 2 literen synes jeg. går jo ikke dritbra, men den er ganske sprek til å være så gammel. går bedre enn min e30 318, m40b18. ikke at den heller går noe særlig bra, men den er jo en del nyere, og har (hadde) 103 hk Pfft

Skrevet av Espen02E30 den 04-02-2010 01:11
#3

Husker for flere år tilbake en kompis kjøpte en 1602, han hadde en 2L i garasjen, gikk ikke mange øl før den var i. Så dagen etter ble diffen sveisa og mange mil på snødekte veier ble kjørtCool

Var en tur på rudskogen med min i sommer, gikk veldig bra på våt bane. Når det tørket opp ga bremsene opp etter 2 1/2 runde..
Så i vinter er bremser en av mange planerGrin

Kjører med bilstein dempere og fjærer fra vmax med 50mm senk, syns det fungere rimelig greit. Ikke for stiv på veien og passe til banedager.

Din er senka 60mm i fronten? Hvordan blir den stående da, må jo være rimelig høy bak kontra fram?
Tipper den ville blitt helt rett med 50mm vmax bak da bilen blir noe lavere bak med dette settet.

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 01:11
#4

går jo ann å leike seg med det da. det er også en av hovedmisjonene til 02en. åssen er det med bensinforbruk på den?

Skrevet av Espen02E30 den 04-02-2010 01:16
#5

Hmmm bensinforbruk?? Har jeg ikke hørt omWink Tenker ikke på det når jeg kjører 02..
Tror ikke det er så ille egentlig.
Har ikke målt min men syns den bruker lite. Kjører med doble 48mm gasser(alt for store), annen kam, grenrør og full gassSmile

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 01:18
#6

tøft. elsker vinteren. den er ganske høy i baken. vil kjøpe sikkelig understell til den. hvis noen veit om noe. det er ganske stuk men ikke brukbart. har bare kjørt den 3 til 4 mil jeg. åssen er det den oppfører seg med skikkelig understell? understyrt eller?

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 01:21
#7

åssen er det med kam? priser og sånn? samme som på forden eller billigere?

Skrevet av Hauso den 04-02-2010 01:46
#8

sjekk ut linken jeg gav deg, der er det mye snas. men ikke kammer. dr.schrik kammer er vel det mest brukte? Koster en del, men det smaker også såWink Verdt detSmile Men nu er det natta. god natt!

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 01:48
#9

natta. snakkes.

Skrevet av Espen02E30 den 04-02-2010 08:20
#10

Du kan finne mange tråder her inne hvor understell er tatt opp før.
Jeg kan langt ifra alt, men har lest en del samt har noen egne erfaringer.

Det du fort kommer till å merke med senket bil er at det er stor forskjell i camber framme/bak. Man får mye enegativ camber bak, framme blir ikke forskjellen så stor.
Jeg har masse camber bak og så å si ingen ting framme, dette gjør den understyrt. I tilegg er min stiv bak, stivere enn framme så f eks opp slakteren på skogen er det ikke lett å få power ned i asfalten, spinner på innerhjul lett.
Alt dette kan selvølgelig gjøres noe med. lage mindre camber bak og litt mer framme. Min har veldig bra bak nå men sliter helt sykt med dekk.

Stabstag er også veldig greit å ha i justerbart da forskjellige innstillinger her kan gjøre store utslag på understyring,overstyring, få effekt ned i bakken osv..
Litt usikker men du har vel ikke dette bak på din?

Samtidig som disse tingenen er på plass må du ha andre bremser!
De tåler ikke mye de som sitter der nå. De holder jo til lek på vinterstid men på f eks rudskogen holder de skremmende lite...

Det jeg selv kjenner mest behov for nå er diffsperre.
Originale er veeldig skjeldne med en pris en ikke er villig til å betale. Noen monterer 323 sperrediff fre E21, har sett flere som har fått montert E30 diff. Sistnevnte krever noe mer modifikasjoner, men er flere i klubben som har gjort dette.
Har kjørt 02 med sveisa sperre før, funker som fjell det. Men klart det sliter deretter på alt fra motorfester til drivledd.

Redigert av Espen02E30 den 04-02-2010 08:20

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 10:16
#11

takk for opplysningene. hva er brukbare bremser man kan bruke til banekjøringen da? når jeg kjørte taunusen på våler så mistet jeg bremsene. det er skikkelig skummelt. det var på grunn av trommelbremsene bak tror jeg. man må ha bremser og skikkelig understell når man skal herje på bane.

Skrevet av Espen02E30 den 04-02-2010 10:29
#12

Er litt usikker på bremser selv.
Er mange løsninger, jeg vurdere Big brake kit som passer på org 02 (ikke tii) fra Ireland engineering. Men er ikke helt sikker på hvor bra dette faktisk er.
Er sikkert fler her som kan svare bedre enn meg på dette.
Se f eks prosjektet til JE, han har skikkelig bremser.

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 10:35
#13

ok. skal titte på det. må bytte hele navet bak hvis man får tak i skivebremser bak til 02 da sikkert. er skikkelig sugen på å begynne å gjøre noe med den,men som sagt dårlig med plass og stå inne.

Skrevet av 02touring den 04-02-2010 21:18
#14

noen bruker bremseskiver fra e21 323, og caliper fra volvo 240. da får du bedre bremser til en billig penge.
en bra gir kasse til 02 er fra ca 5tusen, men ingen selger detteWink
jeg var på motornord.se, de selger kam osv. dr.schrik

Skrevet av 2000Touring den 04-02-2010 22:13
#15

Jeg har kjøpt meg 5-trinns kasse på ebay(vet selvfølgelig ikke 100% hva man får, men det gjør man aldri) $275+ frakt i USA $88 + frakt med Jetcarrier til Norge ca 500 + frakt fra Halden til Kongsberg 250kr + moms på $275. Dollarkurs 5,71. Da skulle det vel bli sånn cirka 3200,-

Skrevet av 02stian den 04-02-2010 23:05
#16

takk for opplysningene gutter. tror jeg hopper over girkassa foreløpig. skal huske på det med bremsene. kan koste på den litt men på ett lavbudsjett hvis dere skjønner?Wink