Emne: BMW 02/Classic :: Alpina a2s
Skrevet av 323-Harald den 24-04-2010 02:32
#1
Denne bilen skulle eg kjøpe for 40000kr i 1997/98 og var den gang skremt over eieren på Stord som spant ringer med bilen og kjørte hardt så det holdt. Den gang var det hull i kanalen foran høyre bakhjul og det holdt til å takke nei til kjøp. Vi filmet bilen i motorrom og inni uten at eg helt vett kor den filmen ligger nå. Huske at eg kjørte som en prest og eieren ba meg gi gass. Det resulterte i røket gassvaier og litt kjeft fra eieren i neste omgang. Bilen fristet veldig med sitt utseende ,men det ble heller kjøpt en grønn 1502. Idag eier Per Foss denne perlen, nå ombygget til turbo/m2.
Lykke til med prosjektet.
Skrevet av 02alpina den 24-04-2010 17:12
#2
Det siste bldet er slik den var i mange år og jeg mener jeg besitter en artikkel fra Vi Menn som jeg skal sende til deg (vi har vel snakket om det før). Jeg mener den er mest korrekt som siste bildet.
Skrevet av Hauso den 24-04-2010 22:46
#3
over 300 k? Det er greit det er/var en alpina, men hallo i luka! Dra meg sidelengs inn i fuglekassa! Det som er viktigst er ikke hva du gav for den, men hva du gjør med den.. Du ser ut til å ha god peil på ting!! Men ang de nedre skjermgreiene du hadde til sedan.. Nei, de passer overhodet ikke til touring, men det går an å korte den inn, slik at den passer greit. gjorde det med min, og relativt fornøyd med resultatet
Men lykke til, dette blir bra!
Skrevet av 02Ronny den 24-04-2010 22:54
#4
Du skal ha honnør for at du redder denne. Må bli kanonbra! Stå på videre.
Skrevet av geirm den 24-04-2010 23:50
#5
02alpina skrev:
Det siste bldet er slik den var i mange år og jeg mener jeg besitter en artikkel fra Vi Menn som jeg skal sende til deg (vi har vel snakket om det før). Jeg mener den er mest korrekt som siste bildet.
Nei Per, nå snakker du mot bedre vitende
. Det er klart bilen må tilbake til slik den var i 1976/7, med M-sport striper altså.
Den store inspirasjonskilden til første eir var Cupeene som herset på racerbanene i Europa den gangen.
Bildet av bilen med M-sport striper tok jeg på Elgseterøra i Trondheim i 1987. Bilen var da eid av innehaveren av Autotuning, som forøvrig var Norsk importør av Alpinadeler på den den tiden. Det var utrolig mange gromme Alpina deler i hyllene der. Det var forøvrig denne karen som introduserte meg for Schnitzer motoren. Han viste meg bilder av den og fortalte med stor innlevelse om hvor fantastisk den var. En sann BMW entusiast.
Geir...
Skrevet av 02turbo den 25-04-2010 00:17
#6
Ja, ja det er rart hvordan ting endrer seg og blir dyrere og dyrere. Bilen har fått kjørt seg den opp igjenom årene Harald, ingen tvil om det. Du var nok å tittet på den før den på nytt ble lakket opp igjen antar jeg. Den stod jo i nærmere 1 år på Auto E18 eller noe sånt, uten å bli solgt. Det hadde den ikke godt av i min mening
Kanalene har vært skiftet et par ganger etter som jeg har funnet ut. Jeg ble også fortalt av han på Stord hadde fått lagt ned ca 70 timer med karroseriarbeid. I ettertid har jeg funnet ut at de godt kunne spart seg for det arbeidet.
Jeg liker også veldig godt bilen med grønn og blå striper, men det var ikke slik den var. Disse stripene fikk den av en mr. Strand ref Fahrfreude nr 2 1992. Der ser dere også bilen klar for "grunnarbeid" med de røde og blåe stripene. Vi får se, bilen er ikke lakket enda
Takk for alle lykkeønskniger, gir inspirasjon til å stå på videre det!
Her er slik den var når jeg var å tittet på den i 2002
Her er motoren
Var sliten, kjøpte den ikke da men fant heller en meget pen tii
Vel når bakparten var ferdig var det bare å begynne fremover.
Her var det litt mye arbeid
Bare å kappe vekk
Det som var litt arbeid var å få"løs" hylsa som bolten som holder traversen bak går igjennom. Denne får en desverre ikke kjøpt ny, kun bolten. Denne tok jeg ut og fikk dreid ned en annleggskant når den skulle på plass igjen. Dette måtte jeg selvsagt gjøre på begge sider.
Fått det på plass
Skiftet jo disse med
Litt vanskelig å sveis når en ligger, disse har blitt festet bedre!
Måtte jo forsikre meg at det passet selv om det ble kryssmålt i hytt og pine
Godt å ha det på plass!
Skrevet av 02touring den 25-04-2010 08:22
#7
hjei. rart å se hvor mye rust som gjemmer seg bak den pene overflaten
det var mye. men takke være deg, så får bilen tilbake "orginal" stand igjen, og kan leve mange år til
dette ser veldig bra ut, stå på videre. gleder meg stort til den er klar til kjøring igjen, blir moro
du har an annen spesiel 02(gule).
står det fortsatt dollorto 45 på den?
hvis du har det, har du da mulighet en gang å finne ut åssen dyser som står på? jeg står litt fast der. fins det noen her i norge som selger dollorto deler/dyser?
Skrevet av 02alpina den 25-04-2010 15:11
#8
Det blir vel smak og behag (og ikke minst hva Svein synes kler bilen best). En annen mulighet er jo også svart. Hvilken farge er bilen levert med orginalt Svein ? I tilfelle du blir usikker på farge kan du også vite at jeg har dette blå-grønne stripe kit'et fra Alpina ,
Du har sikkert søkt opp mange bilder - legger ved noen til inspirasjon og kun ment som det
Skrevet av 02alpina den 25-04-2010 15:12
#9
og det siste
Skrevet av 02alpina den 25-04-2010 15:15
#10
et bilde til
Skrevet av 02Ronny den 25-04-2010 15:30
#11
Jeg ville gått for Motorsportstripene... eller som på den oransje over. Ble 02ene utstyrt med blå/grønn stripene overhodet? Er ikke de av litt nyere dato?
Skrevet av 02touring den 25-04-2010 18:37
#12
hver sinn smak.
men som den oransje over her, så var det stilig. det er noe du ikke ser så ofte. men den hvite er noe du ser overalt i blader, filmer osv.
men uansett blir det bra til slutt
Skrevet av oyvind den 25-04-2010 19:23
#13
Tror den blå grønne er fin på Golf gul også.
Skrevet av 02Anders den 25-04-2010 22:05
#14
Tjaa... det er jo som Per skriver en smagssag. Personligt så er jeg helt klart til det look, hvor den er hvid med de blå/grønne Alpina stafferinger. Det ser ultracoolt ud og ja Ronny, fra '74 og fremefter leverede Alpina disse stafferinger originalt til 02'erne, så dette look er skam 100% korrekt og tidstypisk. Og en så unik 02 bør vel netop holdes helt korrekt, og ikke bygges op med et eller andet selv-opfundet look såsom den orange med sort stafferinger. Det ser da ganske pænt ud, men det er jo ikke korrekt og der ligger absolut intet authentisk 02-historie bag dette look. Da ender den jo med at være lidt ligesom da Svein købte Touringen (dog med NOGET mindre rust!!
), hvor den også så rigtig tuff ud, men hvor den desværre hverken er fugl eller fisk... Der er vel så meget Alpina-historik i denne Touring at der næppe kan være nogen tvivl om at den igen skal bygges op som en Alpina - og en Alpina bør da også ligne en Alpina!! Ikke en BMW Motorsport, en Schnitzer, en GS Tuning, en Koepchen eller noget andet hjemmelavet design...
Just my 10cents...
I sidste ende er det naturligvis Svein som afgør hvordan Touringen skal se ud i sit næste (og bedre) liv.
I øvrigt "02touring", jeg har en god kammerat i København som også kører med DellOrto på sin 02. Bilen går
rigtig fint!!
Hvis du er interesseret vil jeg gerne spørge ham hvilke dyssere han kører med...
Skrevet av 2002turbo den 25-04-2010 23:40
#15
Hei Svein, gale mann
Jeg snakket med Birger Tangeland i dag. Han kunne fortelle at han hadde solgt denne bilen ny til en Roar Follestad.
(
1.g reg som "2002 touring Alpina" 18.08.1976 og ombygd fra varebil til personbil 28.03.1980 )
Jeg husker denne bilen fra siste halvdel av 80-tallet. Da med de håndmalte "motorsport stripene".
Så denne Alpina Touringen på Techno Classica i -06
Redigert av 2002turbo den 28-04-2010 00:00
Skrevet av 02touring den 26-04-2010 07:07
#16
02Anders skrev:
Tjaa... det er jo som Per skriver en smagssag. Personligt så er jeg helt klart til det look, hvor den er hvid med de blå/grønne Alpina stafferinger. Det ser ultracoolt ud og ja Ronny, fra '74 og fremefter leverede Alpina disse stafferinger originalt til 02'erne, så dette look er skam 100% korrekt og tidstypisk. Og en så unik 02 bør vel netop holdes helt korrekt, og ikke bygges op med et eller andet selv-opfundet look såsom den orange med sort stafferinger. Det ser da ganske pænt ud, men det er jo ikke korrekt og der ligger absolut intet authentisk 02-historie bag dette look. Da ender den jo med at være lidt ligesom da Svein købte Touringen (dog med NOGET mindre rust!!
), hvor den også så rigtig tuff ud, men hvor den desværre hverken er fugl eller fisk... Der er vel så meget Alpina-historik i denne Touring at der næppe kan være nogen tvivl om at den igen skal bygges op som en Alpina - og en Alpina bør da også ligne en Alpina!! Ikke en BMW Motorsport, en Schnitzer, en GS Tuning, en Koepchen eller noget andet hjemmelavet design...
Just my 10cents...
I sidste ende er det naturligvis Svein som afgør hvordan Touringen skal se ud i sit næste (og bedre) liv.
I øvrigt "02touring", jeg har en god kammerat i København som også kører med DellOrto på sin 02. Bilen går
rigtig fint!!
Hvis du er interesseret vil jeg gerne spørge ham hvilke dyssere han kører med...
hei. jeg er veldig interessert i åssen dyser han kjører med
så ja takk, hør med kompisen din når du har mulighet
tusen takk
det hjelper meg mye
Skrevet av Bassik den 26-04-2010 21:14
#17
2002turbo skrev:
Hei Svein, gale mann
Jeg snakket med Birger Tangeland i dag. Han kunne fortelle at han hadde solgt denne bilen ny til en Roar Tordenskiold.
(
1.g reg som "2002 touring Alpina" 18.08.1976 og ombygd fra varebil til personbil 28.03.1980 )
Jeg husker denne bilen fra siste halvdel av 80-tallet. Da med de håndmalte "motorsport stripene".
Så denne Alpina Touringen på Techno Classica i -06
Det var jo det avtagbare hengerfestet som var tøffest.
Regner med at Svein jobber litt for å få tak i ett slikt
Skrevet av 02turbo den 27-04-2010 22:41
#18
De gale har det godt, svarer også villig vekk på telefoner i fra Østlandet. I hvert fall viktig å overbevise seg selv om at en har det godt. Bra at en i hvertfall har en kjørbar bil
Kjekt at det er mange meninger og tanker som kommer. Viktig med innspill og dialog for å komme videre.
Anders, hvor har du det i fra at Alpina leverte stripesettet fra 74. Kan du sende meg den dokumentasjonen i en eller annen form?
Tror jeg vil slite med å finne det spesielle hengerfeste på den blå touringen. Hvis jeg er heldig finner jeg kanskje et med en combi camper på i tillegg
Når quarter panelene var på plass var det bare å fortsette fremover. Snudde bilen først i garasja slik at fronten pekte ut. Da ble det høyre side som ble påbegynt. På torpedoveggen7bak hjulet var det foretatt noen reperasjoner. Dvs det var sveiset to stk plater utenpå rusten som var der også var det sauset godt inn med tectyl.
Bare en ting å gjøre, finne frem nye kappskiver i fra Biltema og gå i gang.
En ser jo at her er noe gale her
Kappe vekk litt etter litt
Kjøpte også hele a-stolper fra BMW, men skiftet ikke ut mer enn nødvendig av disse. Kjøpte også den innvendige platen.
Her har jeg fått på den nye platen som skjermen er fastskrudd i. Ser også at jeg har skiftet mye av a-stolpen.
Da var det bare å begynne innvendig på samme side. Her måtte jeg også lage ny en del av rammevangen som hadde fått såpass mye tæring at det kanskje ville gått 2 år før en måtte ha tatt det opp igjen.
Kjøpte to stk fremre dørker fra Walloth & Nesch som ble brukt
Her er delen som ble byttet ut
Her ser dere hvor dårlig den var
Her ligger den nye oppå dørken som ble kjøpt
Mtte repparere litt på fremre indre kanal
Da er delen begynt å komme på plass
så godt som ferdig inne på passasjersiden
Mye arbeid, spesielt når det som var gjort der fra før var gjort på en slik dårlig måte. Andre siden er værre
hilsen turbo Svein eller er det gale Svein?
Skrevet av 02alpina den 28-04-2010 09:42
#19
Dette blir bra Svein , ok du er litt gal - men det må til med slike prosjekt
Skrevet av 02turbo den 01-05-2010 17:14
#20
Som sagt var høyre side i dårligere stand. Etter å ha skrapet vekk tectyl så det slik ut:
Måtte inn med noe ny plate her med
Her ser du hvorfor. Her ser dere litt hvordan de bare hadde lagt plate utenpå på tidligere reperasjoner
Går med endel kappskiver
Var bra bakover kanalen
Nye platebiter "faller på plass"
Ikke lett å finne profil på denne delen, ble derfor tatt litt etter litt. Kom ikke på noen bedre løsning.
Var bedre rammevangen på denne siden
Ny dørk på plass
Ble mye bilder denne gangen men håper at det er kjekt å se hva som blir gjort og evt. hvordan. Utrolig godt å ha noe å se etter som har gjort noe lignende før. Jeg brukte mye bilder fra Geir sin t-7002, som faktisk er en bil jeg har hatt før.
Frontstykket skal også byttet da den har feil nyre. Var ikke så veldig angrepet med rust, men var litt på innfestningen til innerskjermene. Tok først av frontstykket før motoren ble tatt ut og forstillingen tatt ned.
Dette blir