Emne: BMW 02/Classic :: Schrink 292 monteringsproblem ?

Skrevet av steinsus den 11-09-2012 22:32
#1

Takker karer !

Ja, jeg spurte Motornord duden, og han sa at omdet var en tidlig produksjon så kunne det stemme at den var merket 292 mellom cyl 3 og 4, og det er der det står på min.......

Hmm, jeg må sjekke hva som står i enden på kammen nå skjønner jeg, når jeg kommer hjem fra jobb på fredagen.

Takk så langt Smile

Skrevet av Hasse den 12-09-2012 22:23
#2

steinsus skrev:
2000Touring skrev:
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...


Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den.
Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette.


Alle forslag her er gode Grin


Hasse skrev:
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.


Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet.
Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ??
Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg.


Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... Shock Angry


Det var et punkt der som jeg ikke trodde jeg skulle få kammen på plass, og da var det ingen vipper som var borti den. Mener å huske at jeg måtte tørne den rundt til den kom i riktig posisjon. Ehh, skal du montere vippene etter kammen er kommet inn ?

Skrevet av steinsus den 13-09-2012 08:38
#3

Hasse skrev:

Det var et punkt der som jeg ikke trodde jeg skulle få kammen på plass, og da var det ingen vipper som var borti den. Mener å huske at jeg måtte tørne den rundt til den kom i riktig posisjon. Ehh, skal du montere vippene etter kammen er kommet inn ?


Det var den rekkefølgen jeg hadde tenkt og bruke, er ikke det gjennomførbart ??

Men jeg skal gjøre en litt mer pågående test til helgen, var litt redd for å ødelegge noe i første omgang kanskje.

Skrevet av steinsus den 13-09-2012 21:09
#4

Da er konklusjonen klar basert på merkinga på enden (04001), det er en 304 kam.......

Så om noen vil bytte med meg så er jeg åpen for det.

Skrevet av JE den 13-09-2012 21:19
#5

steinsus skrev:
Da er konklusjonen klar basert på merkinga på enden (04001), det er en 304 kam.......

Så om noen vil bytte med meg så er jeg åpen for det.


Må jo være noen der ute som bygger sugemotor, som vil bytte en slapp 292 mot en fresk 304! Wink

Skrevet av Hasse den 14-09-2012 09:30
#6

Hasse skrev:
steinsus skrev:
2000Touring skrev:
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...


Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den.
Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette.


Alle forslag her er gode Grin


Hasse skrev:
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.


Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet.
Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ??
Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg.


Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... Shock Angry


Det var et punkt der som jeg ikke trodde jeg skulle få kammen på plass, og da var det ingen vipper som var borti den. Mener å huske at jeg måtte tørne den rundt til den kom i riktig posisjon. Ehh, skal du montere vippene etter kammen er kommet inn ?



Jeg tror du vi få problemer med å montere vippene i etterkant, det vil jo etter hver som du kommer innover bli fler og fler vipper som ligger på kammen. Disse må være løse helt til vippeakslingen er kommet helt inn. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde vippene vekk fra kammen samtidig som du skal ha akslingen innover. Den må jo komme riktig vei i forhold til oljehull og utsparringer for toppboltene. Det var også en liten utfordring da akslingen hos meg ville gå rundt etterhvert som jeg drev den innover. Jeg savnet dypt en monteringsjigg. (Det skal jeg ha ved neste montering.)

Skrevet av E23 galningen den 14-09-2012 10:05
#7

Jeg tror du vi få problemer med å montere vippene i etterkant, det vil jo etter hver som du kommer innover bli fler og fler vipper som ligger på kammen. Disse må være løse helt til vippeakslingen er kommet helt inn. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde vippene vekk fra kammen samtidig som du skal ha akslingen innover. Den må jo komme riktig vei i forhold til oljehull og utsparringer for toppboltene. Det var også en liten utfordring da akslingen hos meg ville gå rundt etterhvert som jeg drev den innover. Jeg savnet dypt en monteringsjigg. (Det skal jeg ha ved neste montering.)


Er det så stor forskjell på M10 og M30 på dette punktet? Har akkurat gjort det på en M30 og der var det ikke noe problem og montere kammen først også ta vippearmene etterpå. Bare og vri kammen rundt ettervert som man dytter inn vippeakselen. Nå har jo riktignok M30 delte aksler med 3 vipper på vær men så har jo M30 en mere riktig lengde på motoren også.Smile
Det var jo også mulig og vri akselen med en umbrako etter at den var kommet på plass slik at oljehullene kom riktig.

Skrevet av steinsus den 14-09-2012 10:07
#8

Hasse skrev:

Jeg tror du vi få problemer med å montere vippene i etterkant, det vil jo etter hver som du kommer innover bli fler og fler vipper som ligger på kammen. Disse må være løse helt til vippeakslingen er kommet helt inn. Ser for meg at det kan bli vanskelig å holde vippene vekk fra kammen samtidig som du skal ha akslingen innover. Den må jo komme riktig vei i forhold til oljehull og utsparringer for toppboltene. Det var også en liten utfordring da akslingen hos meg ville gå rundt etterhvert som jeg drev den innover. Jeg savnet dypt en monteringsjigg. (Det skal jeg ha ved neste montering.)



Hmm, jeg så for meg at jeg kunne stramme sammen fjærene med et strips, og deretter holde vippen ved siden av der selve løftet var, slik at det ikke var noe press på stanga på vei inn, men det er fullt mulig du har rett at vippene må i først, det vil vise seg, men nå må jeg først finne noen som er villige til å bytte en 304 i en 292........
eller så blir det orginalkam frem til det er litt mer penger i bilbudsjettet igjen.

Skrevet av Rune M2-touring den 14-09-2012 12:39
#9

Hei Stein.
Skal du kjøre med overlading på motoren?? Hvis du skal bygge sugemotor, vil jeg anbefale 304 eller 316 i kombinasjon med "high dome pistons" og sfæriske forbrenningsrom. Har selv hatt 316 grader i tidligere motor i touringen (A4S kopi) og det fungerte bra.

Skrevet av Hasse den 14-09-2012 13:28
#10

Ok, jeg ser hva du tenker på, men tror ikke det er plass til å holde vippene langt nok ut.

Skrevet av steinsus den 15-09-2012 09:58
#11

Rune M2-touring skrev:
Hei Stein.
Skal du kjøre med overlading på motoren?? Hvis du skal bygge sugemotor, vil jeg anbefale 304 eller 316 i kombinasjon med "high dome pistons" og sfæriske forbrenningsrom. Har selv hatt 316 grader i tidligere motor i touringen (A4S kopi) og det fungerte bra.



Her blir det overlading, så derfor så jeg for meg at 292 var den kvasseste' kammen jeg kunne bruke, og i tallene fra Schrink på 292 kammen så er overlappen nesten lik null. Så derfor hadde jeg tenkt å bruke den.

Så om noen enten vil bytte 304 kammen min i en 292 kam, eller så er den til salgs så jeg kan få kjøpt meg en ny.....

Skrevet av steinsus den 30-10-2012 22:25
#12

Ja, skal vi se her, jeg holder på med litt dealing på denne kammen her, Åsa Nisse trimkam 290 grader, i bra skick.Till Bmw m10
Pris: 1000:-

http://www.blocke...8.htm?aw=1

Men, hva pokker er en Åsa Nisse Trimkam egentlig ......

http://sv.wikiped.../Åsa-Nisse

Åsa-Nisse (d.v.s. "Nisse på Åsen"Wink, eg. Efraim Erik Nilsson, är en litterär figur, skapad av Stig Cederholm som första gången förekom i en kort humoristisk novell i veckotidningen Tidsfördriv, nummer 51, 1944. Hans egentliga namn och ursprungliga namn i de tecknade serierna är Efraim Erik Nilsson[1], men i filmerna och i vissa serier har han fått namnet Nils Nilsson[2].

Vil det si at kammen er gjort i et nisseverksted eller ....

Jeg er litt usikker her, noen som vet..... Frown

Kan denne kammen fungere til mitt turbobygge...

Vh. Stein

Redigert av steinsus den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Touring den 31-10-2012 00:20
#13

http://forum.sava...mp;t=63391
Her er enda en åsa nisse :-)

Redigert av Touring den 01-01-1970 01:00

Skrevet av tepe den 31-10-2012 19:22
#14

Ville tro den stammer herfra engang i tiden
http://www.vebotr...

Skrevet av steinsus den 31-10-2012 21:37
#15

Wow, det finns faktisk.....

Det betyr vel at den kammen kanskje er en orginalkam som er omslipt og da ikke har så høyt løft kanskje.

eller ...

Redigert av steinsus den 01-01-1970 01:00

Skrevet av tepe den 31-10-2012 21:59
#16

steinsus skrev:
Ja, skal vi se her, jeg holder på med litt dealing på denne kammen her, Åsa Nisse trimkam 290 grader, i bra skick.Till Bmw m10
Pris: 1000:-

http://www.blocke...8.htm?aw=1

Men, hva pokker er en Åsa Nisse Trimkam egentlig ......

http://sv.wikiped.../Åsa-Nisse

Åsa-Nisse (d.v.s. "Nisse på Åsen"Wink, eg. Efraim Erik Nilsson, är en litterär figur, skapad av Stig Cederholm som första gången förekom i en kort humoristisk novell i veckotidningen Tidsfördriv, nummer 51, 1944. Hans egentliga namn och ursprungliga namn i de tecknade serierna är Efraim Erik Nilsson[1], men i filmerna och i vissa serier har han fått namnet Nils Nilsson[2].

Vil det si at kammen er gjort i et nisseverksted eller ....

Jeg er litt usikker her, noen som vet..... Frown

Kan denne kammen fungere til mitt turbobygge...

Vh. Stein


Tror jeg hadde lagt en høvding til på bordet og heller kjøpt en omslipt kam fra KM cams

http://kmcams.com...p?cPath=30

Skrevet av 2000Touring den 31-10-2012 22:25
#17

Jeg har brukt KM cams ved 2 forskjellige anledninger, og har bare gode ord å komme med.
Mener jeg betalte 1500kr når jeg leverte egen kam.

De klarer ikke slipe om en originalkam til gvassere enn ca 290 grader.

Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00