Emne: BMW 02/Classic :: 1971 BMW 2000 Touring(Tii)

Skrevet av Touring den 22-10-2012 21:35
#1

Vinterdekk vil bli montert snart ja, jeg kjøpte nye reflektorer og glass men de jeg fikk var Bosch og jeg har Hella på bilen så de passer ikke men skulle få returnere de til GSS heldigvis Smile
Så får jeg se hva jeg kan finne, vil montere nytt av dette da jeg liker godt lys Smile

Skrevet av 2000Touring den 12-11-2012 15:29
#2

Kjøpt meg en slik en, så slipper jeg å bestille time osv for å få justert Co'n. Nå skal et bli andre boller tenker jeg Winki.ebayimg.com/t/Gunson-Gastester-Professional-/00/s/MTAwMFgxMDAw/$(KGrHqRHJBwFCQ3Y9tVqBQmpNC8OOg~~60_12.JPG

Skrevet av 02Ronny den 12-11-2012 16:17
#3

Hva koster en sånn en?

Skrevet av 2000Touring den 12-11-2012 19:39
#4

Den koster rundt £100+ på ebay ny.

Skrevet av 02Ronny den 12-11-2012 21:24
#5

Det var jo billig... ser ut for at jeg må bestille en sånn jeg også:-)

Skrevet av 2000Touring den 12-11-2012 23:04
#6

Se her Ronny

Skrevet av 2000Touring den 28-12-2012 16:01
#7

Romjulstid er tenketid - sitter å tenker på hva jeg skal få gjort med bilen i vinter. Har vel egentlig bestemt meg for å få inn 5-trinns overgira kassa i vinter Smile

Tror sammensetningen av overgira kasse og 3,9 i utveksling på diffen blir veldig bra.

Kikka litt i delesamlinga i stad, og kom fram til at jeg har liggende kasse, mellomaksel og gearoverføring osv til kassa. Har også forlengerkabel til speedometeret.

Tenker at jeg må bestille meg: ny slavesylinder, opphengslager, hardykobling og kryss.

I forhold til kryss, noen som vet hvordan man får dette fra hverandre? Har ikke sjekket boka ennå, men fint om noen har tips på det.

Tenker vel at jeg børe kjøpe det meste av plastikkdeler i gearstanga så den blir frisk også.

Noen som har synspunkter eller tips så er jeg glad for det Smile
Mellomakselen har jeg tenkt å sette bort for korting...

Skrevet av 02dag den 28-12-2012 17:11
#8

Hvis du skal sette bort mellomaksel for korting så hvorfor ikke be dem skifte kryss for deg samtidig?

Og når du er i gang så får du skiftet opphengslageret også.

Redigert av 02dag den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02Ronny den 28-12-2012 19:14
#9

Enig med 02dag. Det er nesten gratis å få byttet kryss samtidig som du får den kortet inn. GKN Driveline ordnet min mellomaksel, da avbalanserte de den også. Husker ikke hva kryssbytte kostet, men reagerte på at det var rimelig.

Skrevet av 2000Touring den 28-12-2012 20:07
#10

Husker du hva du måtte betale for dette Ronny?

Skrevet av 2000Touring den 29-12-2012 13:03
#11

Jeg tenkte vel som så at om jeg klarer å bytte kryssene selv, så er det vel ikke noe vits å betale andre for å gjøre det. Men om det ikke koster stort gidder jeg jo ikke holde på med det selv.

fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/307137_3607662850470_1961187262_n.jpg
Bilen på bukker klar for å få ny kasse

fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/309327_3607664290506_1455806572_n.jpg
4-trinns og 5-trinns kasse

Skrevet av tepe den 30-12-2012 00:05
#12

Dette blir en bra oppgraderingGrin

Mener jeg har en girkassetravers som er til ombygging til 5 trinnskasse på 02 hvis du trenger en.

Skrevet av 2000Touring den 30-12-2012 00:30
#13

Girkassetravers kjøpte jeg på 2002haus.com, eller takk for at du sa i fra Smile

Skrevet av Touring den 30-12-2012 13:36
#14

Hvilke 5 trinns kasser kan brukes til touring ?
Ser det er noen til M10 til salgs men har stått i andre modeller og fikk beskjed om at gir fra E28 med M10 ikke ville smette rett på min touring så hvilken kan settes rett på med eneste modifikasjon som må til er korting av mellomaksel og nytt feste i bakkant ?

Skrevet av 2000Touring den 30-12-2012 14:24
#15

Se her
e21
316 '75-'82
320 '75-'79
315 '80-'82
318i '79-'82
320i europa '75-'78
320i USA '76-82

e12
518 '74-'81

e28
518i '80-'82

Alle disse er til M10-motor
Dvs nyere enn 1982(tipper jeg) har ikke uttak til speedometer. Om det ikke er noe problem tror jeg man kan bruke nyere kasser også - vet ikke om de er overgiret da...

Man må forøvrig korte gearoverføringen til gearspaken også Wink

Skrevet av Touring den 30-12-2012 15:47
#16

Da vet jeg hva jeg skal se etter, det er nå kopiert og limt inn på mobilen så har jeg det for hånden.
Takk skal du ha Smile

Skrevet av Johnny Pettersen den 30-12-2012 17:12
#17

Er forøvrig 88mm lengre enn standard 4 trinns. Gearoverføringer må tilpasses med kassa i bilen. Mellom aksel er ikke noe problem og korte ned selv hvis man har en dreie benk. Sett fremre del av akselen i dreiebenken, drei ned sveisen fremme ved fremmre kopling, da vil man etterhvert se skjøten, merk så av området som skal vekk og stikk av akselen, drei så forsiktig ned der man ser skjøten på den da fremre delen. På koplingen vil man se at det er en fin styrekant som skal inni røret igjen. Tre røret inn på koplingen og sett 4 gode punkt mens det sitter i benken, drei sveisene nesten helt ned. Ta akslingen ut og helsveis i ett rundt det hele.
For og dele akslingen ved opphengs lageret må man slipe ned en 24mm fastnøkkel for og komme til, pleier og sitte noe fantastisk, merkes så den settes i sammen igjen på samme spline. Kryss har jeg aldri vært med på og bytte på disse akslingene så det er vel skjelden noe problem.
Bytt opphengs lageret, hardyskive, ikke glem sentrerings lageret i front av akslingen, det er dette som sentrerer ikke hardyskiva.
Røret fra clutch pumpa må forlenges,clutch pumpe bør man spandere på ny da det er veldig trangt og skifte med kassa i bilen. Speedometerwire må forlenges med wire øvre del fra BMW E21.
Nytt oppheng til eksos må lages. Også en ide og skifte tettninger i front og bak på kassa, foran er rett frem, bak så må ett låseblikk vekk, her er det ei langhylset 30mm pipe med ned dreiet parti ytterst som skal til. Bytt alla plastikk foringer i gear overføringene, også de to festene for shifter plattformen som sitter på kassa.

Skrevet av 2000Touring den 30-12-2012 18:06
#18

Takk skal du ha Johnny. Har nok lest mye av dette rundt omkring, men nå har du samlet alt dette for oss på ett sted - veldig bra!

Har ikke tilgang på dreiebenk, så jeg sliter der - så jeg er redd den må sendes bort.

Sentringslageret i front av akslingen, er det nummer 3 på tegningen du tenker på?

static.bmwfans.info/images/epc/MzQwMV9w.png

Skrevet av Johnny Pettersen den 31-12-2012 07:01
#19

Er den ja, lite nålelager.

Skrevet av 2000Touring den 02-01-2013 08:15
#20

Kom meg litt lenger i går. Eksos av, mellomaksel ned og begynte å skru av speedokabel, ledninger til ryggelys og slange til slavesylinder.

Videre begynte jeg å ta ned girspaken(gamle typen)- denne var sliten men skal ikke brukes:
fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/268666_3623088876111_1725019996_n.jpg

Etter litt lesing viser det seg at det finnes to forskjellige giroverføringer(før og etter Mars '74), hvor den nyeste versjonen er å foretrekke.

Heldigvis har det seg sånn at jeg opp gjennom årene har hugget flere slike biler, og den siste var en 1975 1602 - så jeg har den nye typen giroverføring liggende Smile

realoem.com/bmw/diagrams/r/g/30.png
Gammel type giroverføring

realoem.com/bmw/diagrams/r/g/31.png
Ny type giroverføring

Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00