Emne: BMW 02/Classic :: 1600-2 baur vollcab restaurering
Skrevet av tepe den 23-01-2014 06:28
#1
Tilpassing av bakskjermen blir en utfordring. Kuttet av B og C stolpe og brettet opp kanten som går inn til vinduet
Passformen er ikke helt hvor en hadde håpet. hjulbue stemmer ikke 100% med hjulhus i bakkant
skjermen må og litt lengre bakover for at døråpningene skal bli riktig
Skrevet av tepe den 25-01-2014 20:23
#2
Da var bakskjermen ferdig tilpasset og den skal nå sprøytes på innsiden hvor en ikke kommer til etterpå og så er det å sveise den på plass
passer og bra med ny bunn og bakstykke
Bakre dørkplate er og sveiset nesten ferdig
Skrevet av tii-hallvard den 25-01-2014 20:53
#3
Flott arbeid Terje. Ser ut som en gøyere jobb nå som det går riktig vei.....
Skrevet av tepe den 25-01-2014 21:11
#4
tii-hallvard skrev:
Flott arbeid Terje. Ser ut som en gøyere jobb nå som det går riktig vei.....
Jau det går rett vei og jeg er heldigvis ikke alene på dette. Torleif har gjort en kjempejobb med å få bakskjermen til å passe, Men vi er fortsatt på side 1. har side 2 igjen... Men den bør gå endel raskere ikke no vits i å ta den forsiktig ifrahverandre bare å kappe rent og gi gass
Skrevet av Torleif den 12-02-2014 22:01
#5
Her er noen bilder etter at Terje har fått sveist noen timer og fortært litt pepsimax
Skrevet av tepe den 26-02-2014 19:00
#6
Litt mer sveise bilder :-)
gulvet på venstre siden er helt ferdig med cab forsterkningene sveiset på plass igjen etter at de måtte taes ut for å bytte gulvplater.
gammel vange tatt ut og ny på veg inn
sveiset på plass, gjenstår etpar "lapper" og sveise inn batterifestet og monteringsplata til forskjermen så er den ferdig foran på denne siden.
Redigert av tepe den 08-03-2014 19:46
Skrevet av 2002turbo den 03-03-2014 23:50
#7
Flott !
Jeg følger prosjektet.
02-Espen
Skrevet av tepe den 04-03-2014 20:49
#8
Da var venstre side ferdig rustsveiset.
nå er bilen snudd i garasjen og imorra starter demonteringen på høyre side. Satser på at det går dobbelt så fort siden det ikke er noen vits å demontere forsiktig del for del. Alt av deler ligger å venter på å bli satt på plass, så det skal ihvertfall ikke stoppe dette prosjektet.
Skrevet av tepe den 07-03-2014 23:40
#9
Blir en litt annen tilnerming til rustreparasjonene på høyre siden. Bakskjermen er byttet tidligere og det er gjort ordentlig og den er helt uten rust, så vi tar ut hjulhuset del for del og kapper bunnen av skjermen for å komme til å reparere indre kanal og få på ny cabforsterkning og ny ytterkanal. Hjulhuset er enkelt å få inn selv med skjermen på plass siden bakstykket og bagasjeromsdørken ikke er montert enda.
før demontering startet
3 timer senere
Skrevet av 2000Touring den 08-03-2014 08:47
#10
Jeg er mektig imponert. Men hvordan vet dere at bilen er rett, etter at dere har plukket av så mange platebiter på den? Har dere sveiset inn avstivinger?
Skrevet av geirm den 08-03-2014 17:45
#11
Jeg tar av meg hatten i beundring, skikkelig tøft at dere tør å gå på et slikt prosjekt. Vanlig 02 er vel som barnemat å regne mot en cab.
Jeg følger spent med på fortsetningen
Geir...
Skrevet av tepe den 08-03-2014 22:03
#12
2000Touring skrev:
Jeg er mektig imponert. Men hvordan vet dere at bilen er rett, etter at dere har plukket av så mange platebiter på den? Har dere sveiset inn avstivinger?
Vi har vel ikke demontert mye
Ikke lett å se men dette er en 2002 baur targa cab
http://www.flickr...052387613/
Vel.. det er sveiset inn en avstiver i døråpningen samt det settes inn en avstiver fra kardangtunellen til innsiden av A stolpen. det er ikke noen vits med mer for resten skal jo byttes, og det er så mye klabb at det er ikke noen referansepunkter å måle fra bortsett fra kryssmåla mellom forstilling og bakstilling, men siden bakstillinga i praksis hang kun i tectyl så er det kun rammevangene foran som brukes som utgangspunkt. Det hadde vært nesten umulig for oss å reparere denne uten å ha en urørt bil å måle på. Det er og grunnen til at ingenting er demontert på høyre side før venstre side var ferdig sveiset.
Redigert av tepe den 09-03-2014 00:14
Skrevet av tepe den 08-03-2014 22:21
#13
geirm skrev:
Jeg tar av meg hatten i beundring, skikkelig tøft at dere tør å gå på et slikt prosjekt. Vanlig 02 er vel som barnemat å regne mot en cab.
Jeg følger spent med på fortsetningen
Geir...
Ja det er helt klart verre å restaurere en cab, og jeg må nesten ta megselv i å flire når jeg leser at folk har satt inn cabforsterkninger i 02 en sin (har faktisk sagt det selv om touringen min med 2 stålbiter fra rammevangen til torpedoveggen) De skulle bare ha visst hvor mange forsterkninger der er i en cab. Når den er frisk vil den ikke bevege seg mere i døråpningen enn en sedan når du løfter den på bukk.
Skrevet av 2002turbo den 08-03-2014 22:58
#14
tepe skrev:
Når den er frisk vil den ikke bevege seg mere i døråpningen enn en sedan når du løfter den på bukk.
Jeg tok løftebukk testen på min.
Kanalen på førersiden er i likhet med cabben deres "restaurert" tidligere (*). Passasjersiden er urestaurert.
Etter en drøy uke på bukken hadde jeg fått en ekstra cm i toppen av døråpningen på førersiden.
Den urestaurerte passasjersiden derimot, var ganske stabil.
(*) originale rep deler til cab kanaler var kanskje ikke tilgjengelig for 20år siden ?
Dette beviser jo hvor viktig det er å gjøre rustjobben 100% nøyaktig på en cab.
02-Espen
Skrevet av tepe den 08-03-2014 23:44
#15
Det kan jo tenkes at delene har vært "nla" Cabforsterkningen som går inni kanalene er ganske kraftige saker ca 15 cm høy 2 mm stålplate med en påsveiset firkantprofil på ca 3x5 cm i hele kanalens lengde. Den er i praksis helt ute av funksjon på Tores cab da den er skåret delvis bort og "reparert" med noe 0,7 mm blikk punktet fast i toppen og bare brettet inn og ikke sveist i bunnen. samt det er brukt overtrekkskanal som jo ikke går lengre enn til bakkant av døra.
Skrevet av tepe den 14-03-2014 00:05
#16
Ja.. det går endel kappeskiver. Utrolig hva enkelte kan få seg til å gjøre. Sveise på nye kanaler og bakskjerm utenpå dette greiene her.
Skrevet av Thomas den 15-03-2014 08:59
#17
Takk for at deler fremdriften med oss ! Fantastisk jobb. Nå blir det Vollcab treff snart ? Stå på gutter !!
Skrevet av Torleif den 15-03-2014 09:29
#18
Skal mye til at vi blir ferdige slik at det blir noe treff i år.
Der er mye jobb igjen selv om det begynner og minke på sveisingen skal jo sparkles og pusses , motor og bremser overhales og ikke minst monteres igjen
Skrevet av geirm den 15-03-2014 11:55
#19
Å jeg som syns T-7002 var opprusta. Godt at det finns flinke folk som kan redde slike smykke!
Geir...
Skrevet av tepe den 15-03-2014 22:30
#20
Hvis det er andre som kunne tenke seg cab prosjekt så er det en i Tyskland nå
http://suchen.mob...ies=Cabrio
Bør være mulig å få denne på veien for 200-250 000.- hvis du gjør alt selv