Emne: BMW 02/Classic :: oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring

Skrevet av 02-Oivind den 12-04-2009 15:49
#1

Du er sikker på at det er en tii-dynamo du har? Tii-dyamo'n sitter jo mye lavere enn på forgassermotorene.
Tviler nok på at batterihylla sitter plassert høyere, da det ikke akkurat er så god plass i utsparinga i frontkasetten.

Skrevet av 02Ronny den 12-04-2009 19:17
#2

Jeg tror batteriet sitter høyere på tii og 02er etter faceliften. Det er ihvertfall forskjell på høyden på batterikassen på mine 02er. 73/ 75mod. Det er kansje lavere batteri på tiien.

Redigert av 02Ronny den 12-04-2009 19:18

Skrevet av oyvind den 12-04-2009 19:31
#3

Hei
Sjekk på linkene jeg sendte så ser Dere forskjellen.
Batteriet på en Tii sitter litt mer opp fra vangen men på en vanlig 02 nesten nede på vangen.

Skrevet av 2000Touring den 12-04-2009 23:05
#4

Problem løst!
Øyvind og Ronny har nok rett. Batteriet sitter høyere på Tii(og antagelig etter facelift). Løsningen ble å løfte batteriplata 9cm. Stemmer også at Tii-dynamoen sitter mye lavere enn forgasser-dynamo. Har ikke Tii- dynamo, men eneste forskjell er innfestingen - og det kan ordnes med en hylse el. lign.

Batteriplate justert 9 cm opp:

Redigert av 2000Touring den 12-04-2009 23:59

Skrevet av 2000Touring den 12-04-2009 23:06
#5

Batteriet sitter så høyt opp det kan, og har fortsatt plass:

Skrevet av 02Ronny den 13-04-2009 18:18
#6

Ble jo bærre lækkert!

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 19:43
#7

Bilmekanikeren: Min kjære bror Jørn, har hjulpet meg et par dager nå. Det er han som har full kontroll på det elektriske(for så vidt resten også) Han er tross alt utdannet bilmekaniker.

Glad gutt, motoren på plass etter at den er tatt ut, batteribrettet justert og motor satt inn igjen:

Redigert av 2000Touring den 13-04-2009 19:44

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 19:48
#8

Motor på plass og startet. Den går ikke ordentlig på alle 4 sylindre. Har prøvd å bytte plugg og pluggledning uten endret resultat. Problemet er sylinder nr. 4. - nærmest torpedovegg.

Har planer om å ta en kompresjonstest for å sjekke for lekkasjer. Da motoren stopper gir den fra seg et hves, så vi antar at det er en ventil som er utett eller brent seg.

Andre forslag mottas med takk.

Skrevet av oyvind den 13-04-2009 20:14
#9

Hei
Det ser meget bra ut Gratulerer!!

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 20:43
#10

oyvind skrev:
Hei
Det ser meget bra ut Gratulerer!!


Takk skal du ha! Ved hjelp av bildene du linket til fant vi ut av dette med høyden av batteribrettet. Smile

Skrevet av JE den 13-04-2009 20:57
#11

Ser meget bra ut!

jeg skal igjennom det samme, bare jeg blir ferdig med å lage de siste bitene.

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 21:21
#12

JE skrev:
Ser meget bra ut!

jeg skal igjennom det samme, bare jeg blir ferdig med å lage de siste bitene.


Takk skal du ha!
Men har ikke du nesten nyoppusset bil da?

Er det noen som har forslag til hva som kan være galt med motoren, i og med at den bare går på 3 sylindre?

Har vært innom tanken på dårlig/tett dyse og gåen ventil - er det andre muligheter?

Skrevet av JE den 13-04-2009 21:39
#13

Det har blitt litt shabby etter mye inn og ut med blokk, topp, girkasse, grenrør osv. Utvendig er vel ikke så mye å skryte av det heller, men det får holde en god stund enda.

En komptest er enkelt og raskt for å eliminere feks ventiler, ringer, topp pakning.. blir det mye dårligere resultat på cyl 4 kan det nok lønne seg å løfte toppen.
ellers så kan du jo ta ut pluggen etter at du har prøvd å starte den. da ser du fort om den får bensin.

Redigert av JE den 13-04-2009 21:45

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 21:58
#14

JE skrev:
Det har blitt litt shabby etter mye inn og ut med blokk, topp, girkasse, grenrør osv. Utvendig er vel ikke så mye å skryte av det heller, men det får holde en god stund enda.

En komptest er enkelt og raskt for å eliminere feks ventiler, ringer, topp pakning.. blir det mye dårligere resultat på cyl 4 kan det nok lønne seg å løfte toppen.
ellers så kan du jo ta ut pluggen etter at du har prøvd å starte den. da ser du fort om den får bensin.


Godt poeng! Vi hadde ute pluggen, og den var våt av bensin - da kan jeg kanskje eliminere dyse?

Men er det en mulighet for at jeg kan ha sprekk i toppen da? Det er ingenting som indikerer at det er vann i eksosen. Lot den gå driftsvarm, og det er helt normal, eksos ut av eksosrøret.
Om jeg skulle være så uheldig å ha en sprekk i toppen, er det da mulig å reparere det, eller må jeg skaffe meg ny topp?

Skrevet av 02Ronny den 13-04-2009 22:05
#15

Hvis det er dårlig kompressjon: Kjør trykkluft på sylinderen så finner du ut hvor evt. lekkasje kommer fra.
Det er den beste måten å slippe masse unødig skruing. Snakker av erfaring.
PS har dere husket å sette på vakuumslangen til bremskraftforsterkeren?

Skrevet av JE den 13-04-2009 22:06
#16

Da er det nok ikke dysa nei, men har du gnist? ta ut pluggen og legg den på feks toppdekselet (med pluggkabel på) og dra den på starteren.
(ps pass på så det ikke er for mye bensin damp rundtomkring når du gjør dettet, du vil vel ikke at det skal brenne i den ny shina touingen?)

har du gnist, så er det nok på tide å ta en komp test.

ps. hvis pluggen har vært veldig rå, så kan det hende du må byttet den for å få den til å gå på den cyl.

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 22:15
#17

02Ronny skrev:
Hvis det er dårlig kompressjon: Kjør trykkluft på sylinderen så finner du ut hvor evt. lekkasje kommer fra.
Det er den beste måten å slippe masse unødig skruing. Snakker av erfaring.
PS har dere husket å sette på vakuumslangen til bremskraftforsterkeren?


Jada har satt på vakumslangen på bremsekraftforsterkeren.
Men hvordan får jeg kjørt trykkluft på sylinderen? Må jeg lage meg en overgang til gjengene der pluggen sitter da?

Skrevet av 02Ronny den 13-04-2009 22:18
#18

Ta en gammel plugg og knus kruset. Så kan du sveise på ett rør som du igjen setter en slange på med trykkluftkobling i enden.

Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 22:19
#19

JE skrev:
Da er det nok ikke dysa nei, men har du gnist? ta ut pluggen og legg den på feks toppdekselet (med pluggkabel på) og dra den på starteren.
(ps pass på så det ikke er for mye bensin damp rundtomkring når du gjør dettet, du vil vel ikke at det skal brenne i den ny shina touingen?)

har du gnist, så er det nok på tide å ta en komp test.

ps. hvis pluggen har vært veldig rå, så kan det hende du må byttet den for å få den til å gå på den cyl.


Har gnist, gjorde eksaktlig som du nevner for å sjekke det. Tror heller ikke at pluggen var rå, hadde den ut og inn flere ganger.

Tror nok at konlusjonen for nå må bli at jeg tar en komprisjonstest i morgen - takk for hjelpa så langt.

Skrevet av JE den 13-04-2009 22:23
#20

02Ronny skrev:
Ta en gammel plugg og knus kruset. Så kan du sveise på ett rør som du igjen setter en slange på med trykkluftkobling i enden.


eller så kjøper du en sånn http://www.biltem...emId=82445 Wink