Emne: BMW 02/Classic :: Oppussing av understell 2000Touring 1971
Skrevet av 2000Touring den 12-01-2010 07:42
#1
Thomas skrev:
Jeg kjøpte fra delubozparts som ikke vil stå ved at det er feil på deres heders. Det du skal gjøre er å legge pakningen først på blokken og så skal du legge du den med den flaten som vil være mot grenrøret. Hos meg er det her så store avvik at det vil virke mot sin hensikt. Mitt paser fint på boltene. Pakningen passer også begge veier på blokka.
Etter å ha sett at grenrør/pakning ikke passet på motor, sendte jeg mail med bilder og forklaring til delubozparts. De innså feilen og ville sende meg
http://cgi.ebay.c...35a2df9924
som erstatning. Det har jeg akseptert, så får vi se hva som kommer ut av det til slutt. Er usikker på hvordan det kan gjøres i praksis i forhold til frakt og moms i forhold til at de sender meg en ny del som ikke skal koste meg noe...
Skrevet av 2000Touring den 22-01-2010 20:52
#2
Ja, da har jeg komme litt lenger i prosessen. Som før nevnt var traversen rusten, og jeg var på leting etter å finne en billig "ny". Så i katalogen til Jaymic at de hadde overhalte til £70, men Fay hadde tatt seg 14 dagers ferie, og da hun kom tilbake viste det seg at de ikke hadde noen for tiden.
Syntes i grunn at det blir for dyrt med 5000 for en travers... Derfor tok jeg sakene i egne hender, tok med traversen til jobben til Jørn - og sveiset den selv!
Prøvde å legge en larve på toppen, så det skulle se originalt ut
Forsvinner vel delvis når den blir pulverlakkert.
Nå er alle delene foran og bak demontert, og klar til sandblåsing og pulverlakkering:
Fjører og demper er kommet, Bilstein HD og Eibach Pro kit:
Bytter også alt av foringer og lagre. Mangler noe av dette, så jeg får lage meg en liste og se hvor det lønner seg å kjøpe. Regner med Jaymic og/eller Bilia.
Skrevet av 2000Touring den 31-01-2010 15:03
#3
Konklusjonen på hvor det lønte seg å kjøpe ting var helt feil. Kjøper alt på Walluth og Nesch.
Skrevet av 2000Touring den 04-02-2010 22:03
#4
Da er delene kommet tilbake fra sandblåsing. Går til pulverlakkering til søndagen. Må bare sveise litt til på traversen. Ikke uventet blåste sandblåseren hull et par steder. Mulig jeg skaffer meg en ny travers på sikt...
Kostet meg 800kr for sandblåsingen, tror ikke det er noen upris.
Alle deler er også bestilt fra Walloth, så som traversforinger, foringer for stabstag, ny bremseskjold og oppgradering til Tii-hjulsylindre+++
Redigert av 2000Touring den 04-02-2010 22:06
Skrevet av Espen02E30 den 04-02-2010 22:11
#5
Fint med mange bilder
Skal i gang med akkurat det samme nå selv, bra du nevner ting som priser osv.
Er spent på hva du gjør med bremser framme jeg da, vurdere denne løsningen selv.
Skrevet av 2000Touring den 04-02-2010 22:18
#6
Skal ha følgende oppsett på bremsene foran:
-Girling kalippere for ventilerte skiver. samme som Volvo 240-calippere
-nav og hjullager fra 320 E21 og vent skiver fra 323i E21.
Skal også montere
Tii bremsecyl.
Bak hjulsylindre med diameter 17,46mm - da har jeg samme specs som Tii bak.
Skrevet av 2000Touring den 15-02-2010 21:02
#7
Da har jeg fått alle deler fra Walloth. Halvparten av delene er også kommet fra pulverlakkering, mangler travers og bærearmer bak. De kommer i denne uka. Da er det bare å montere igjen
Skrevet av 2000Touring den 16-02-2010 22:48
#8
Kan se ut som om det ikke blir montering av Eibach senkesett. Prøvde å montere det sammen, og fjøra ble for kort. Hadde håpet at det ikke skulle bli noe problem, men det ble det...
Pokker!
Skrevet av 02-Oivind den 16-02-2010 23:41
#9
2000Touring skrev:
Kan se ut som om det ikke blir montering av Eibach senkesett. Prøvde å montere det sammen, og fjøra ble for kort. Hadde håpet at det ikke skulle bli noe problem, men det ble det...
Pokker!
Hvilke dempere bruker du da?
Edit: Der oppdaget jeg hvilke dempere du bruker!
Trodde disse gikk fint i sammen?
Kanskje jeg får hjelpe deg av med de fjærene da!
Redigert av 02-Oivind den 16-02-2010 23:45
Skrevet av 2000Touring den 17-02-2010 06:30
#10
02-Oivind skrev:
2000Touring skrev:
Kan se ut som om det ikke blir montering av Eibach senkesett. Prøvde å montere det sammen, og fjøra ble for kort. Hadde håpet at det ikke skulle bli noe problem, men det ble det...
Pokker!
Hvilke dempere bruker du da?
Edit: Der oppdaget jeg hvilke dempere du bruker!
Trodde disse gikk fint i sammen?
Kanskje jeg får hjelpe deg av med de fjærene da!
Bruker som du sikkert fant ut Bilstein HD. Eibachfjørene senker 25mm. Det er ca 10mm for mye. De hadde sikkert blitt presset sammen når de hadde blitt montert på bilen, men er ikke noe glad i løse fjører når jeg jekker opp bilen
Så da setter jeg på originale fjører sammen med Bilstein HD dempere, så får jeg vurdere hvordan det blir i sammen. Alternativt kan jeg jo kjøpe meg stivere fjører - målet mitt var tross alt ikke å senke bilen så mye.
Mulig du kan få lov til å hjelpe meg å bli kvitt de
Skrevet av 02touring den 17-02-2010 07:31
#11
rart egentlig. jeg trur jeg har samme dempere som deg, og jeg har senka 50/50.
jeg kunne jekke opp bilen, uten at fjørene løsna.
når det gjelder hjulsylindrene bak, har ikke touringen og turboen samme? ettersom touringen har høyere laste evne.
eller tar jeg helt feil der?
ps gleder meg til flere bilder
blir pent. stå på
Skrevet av 2000Touring den 17-02-2010 09:14
#12
02touring skrev:
rart egentlig. jeg trur jeg har samme dempere som deg, og jeg har senka 50/50.
jeg kunne jekke opp bilen, uten at fjørene løsna.
når det gjelder hjulsylindrene bak, har ikke touringen og turboen samme? ettersom touringen har høyere laste evne.
eller tar jeg helt feil der?
ps gleder meg til flere bilder
blir pent. stå på
Sikker på at du ikke har sprint dempere? Har du Bilstein nummerene på demperene? Skal se på det en gang til før jeg konkluderer her...
2000 Touring har Ø=15,87mm hjulsylinder, Tii har Ø=17,41mm(tror jeg det var) Turboen har 250mm bremser i stedenfor 230mm bremser. Turbo har Ø=22,20mm hjulsylinder.
Flere bilder kommer etterhvert
Redigert av 2000Touring den 17-02-2010 09:14
Skrevet av morten den 17-02-2010 20:54
#13
Jeg fikk også problemer med løse fjærer på mine Bilstein dempere. Jeg har H&R fjærer.
Løste det ved å korte inn demperen 5cm.
Skrevet av Hauso den 20-02-2010 16:31
#14
Naar du/dere fjerna demperne i fjerbein foran - satt de som bare det da? Og fjerner dere alt i fjaerbeinet, saann at det bare er selve beinet igjen, og ingenting oppi der? Kunne vaer nyttig med noen bilder der, da jeg holder paa med det samme selv. Takker
Skrevet av 2000Touring den 20-02-2010 20:17
#15
Hauso skrev:
Naar du/dere fjerna demperne i fjerbein foran - satt de som bare det da? Og fjerner dere alt i fjaerbeinet, saann at det bare er selve beinet igjen, og ingenting oppi der? Kunne vaer nyttig med noen bilder der, da jeg holder paa med det samme selv. Takker
Bilde av fjørbein uten demper:
Skrevet av 2000Touring den 20-02-2010 20:19
#16
Da er delene kommet tilbake fra pulverlakkering - det blir jo bare skikkelig bra! Alle delene ser ut som nye
Skrevet av jaas den 20-02-2010 21:10
#17
Fått gjort det samme på min e21,og resultatet er fantastisk..og pulverlakken er sterk!!..
Skrevet av 2000Touring den 20-02-2010 21:40
#18
morten skrev:
Jeg fikk også problemer med løse fjærer på mine Bilstein dempere. Jeg har H&R fjærer.
Løste det ved å korte inn demperen 5cm.
Hvor mye senket H&R fjørene?
Hvordan fikk du kortet demperen, og hva kostet det?
Skrevet av morten den 20-02-2010 21:52
#19
Tror de skal senke 45mm. Har ikke satt sammen bilen enda så jeg vet ikke hvordan høyden blir.
Innmaten på demperne er festet med et skrudd lokk i bunnen. Dette lokket ble fjernet og den stanga som det lokket er festet i ble dreid av. Dette gjør at den bevegelige delen av demperen blir kortere.Har ikke sett prosessen selv så er ikke helt sikker på hvordan ting ser ut.
Kjenner en som kjenner en som er dreier. Tror jeg betalte 500 kr for det.
Har gjort samme prosess som deg med understellet. Pulverlakkering er absolutt verdt pengene.
Kjøpte også alt av bolter,skruer,muttere og skiver nytt og originalt. Det gjorde det lille ekstra på finishen.
Skrevet av Hauso den 21-02-2010 17:56
#20
ja, akkurat sånn jeg trodde det skulle være
I mitt ene fjærbein er det en hylse inni der igjen.. den går fader meg ikke ut. har borra ett 10mm hull og flere 4mm hull i bunn av fjærbeinet, og slått som en mann, med dòr, men ikke snakk om at det skal rikke seg
Noen tips eller? Kan slenge ut et bilde av det i kveld