Emne: BMW 02/Classic :: 1971 2002 ex rallycrosser

Skrevet av Rune M2-touring den 14-11-2015 00:21
#1

Flotte båter dere lagerSmile

Skrevet av tepe den 22-11-2015 21:12
#2

Da var høyre hjulhus også tatt.
Har også fått bilen opp i vippa, så nå er det undersiden som står for tur.

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-22%2020.10.14_zps7ank9ayw.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-22%2020.09.33_zpsalpgwnrs.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-23%2020.54.37_zpsmzwdegb1.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-23%2020.55.20_zps4puu0ijc.jpg

Pusler jo litt med forskjellige ideer ang sluttresultatet, og vurderer en "lasering" ala denne her.
Her hjemme blir jo mange restaurert til finere enn ny så har lyst på noe annerledes.

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-19%2020.23.46_zpsnlytflpx.jpg

Har og lyst til å montere ragtop.

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/ragtop_zpssylf4sce.jpg

Redigert av tepe den 23-11-2015 22:55

Skrevet av Torleif den 22-11-2015 23:16
#3

Ja det skal bli morsomt og se hvordan den blir tilslutt
Wink

Skrevet av bmwm2 den 23-11-2015 18:27
#4

Hadde vært moro om du laget en bil med litt særegenhet. Er vel snart nok overrestaurerte orginal biler som ikke har verken sjel eller noen bruks historie og fortelle mer.

Skrevet av tepe den 23-11-2015 22:51
#5

bmwm2 skrev:
Hadde vært moro om du laget en bil med litt særegenhet. Er vel snart nok overrestaurerte orginal biler som ikke har verken sjel eller noen bruks historie og fortelle mer.


Ja jeg vil ha den litt annerledes. Har jo en 1802 på vent som jeg tenkte originalrestaurering på.
Tenker også å sette inn en m42 motor jeg har. Problemet er at jeg ikke har papirer på motoren med tanke på godkjenning. Tok også vare på et komplett ac anlegg fra en honda jeg skrota ifjor som hadde vært deilig å fått inn. Har og interiør i skinn fra en 635 csi som jeg vil bruke. Frontspoiler til e3 tilpassa 02 hjemmelagde kanalskjørt osv Smile
Skikkelig frankenbimmer rånebil alså.

Skrevet av TorEnholm den 25-11-2015 13:00
#6

bmwm2 skrev:
Hadde vært moro om du laget en bil med litt særegenhet. Er vel snart nok overrestaurerte orginal biler som ikke har verken sjel eller noen bruks historie og fortelle mer.


Riktig som du sier, men heldigvis er det høyt under taket. Jeg bruker ikke mye tid på rally riggede biler. Orginal biler ligger nærmere min interesse. Om en gjør reverserbare endringer som felger, fjærer, oppheng og motorforandringer er det forsåvidt ok. I dette tilfellet er det en bil som allrede har levd et tøft liv, om den får litt ekstra stas montert kan det bli gøy å se resultat.

Er det en sedan eller Touring 1802 du har? Jeg vet bare om norske Touring 1802. En orginal 1802 vil vel kanskje bli den eneste registrerte 1802 i norge, eller vet du om andre? Har du chassis og Reg. nummer på den?

Skrevet av tepe den 25-11-2015 16:27
#7

TorEnholm skrev:
bmwm2 skrev:
Hadde vært moro om du laget en bil med litt særegenhet. Er vel snart nok overrestaurerte orginal biler som ikke har verken sjel eller noen bruks historie og fortelle mer.


Riktig som du sier, men heldigvis er det høyt under taket. Jeg bruker ikke mye tid på rally riggede biler. Orginal biler ligger nærmere min interesse. Om en gjør reverserbare endringer som felger, fjærer, oppheng og motorforandringer er det forsåvidt ok. I dette tilfellet er det en bil som allrede har levd et tøft liv, om den får litt ekstra stas montert kan det bli gøy å se resultat.

Er det en sedan eller Touring 1802 du har? Jeg vet bare om norske Touring 1802. En orginal 1802 vil vel kanskje bli den eneste registrerte 1802 i norge, eller vet du om andre? Har du chassis og Reg. nummer på den?


Denne bilen kjøpte jeg som delebil. Det var kun et rullende mørbanka sjassis. Det hadde blitt altfor dyrt å restaurere denne, en standard 2002 samtidig som den var for god til å kaste.
En annen ting når det gjelder bilparken i norge oppigjennom så har jo biler blitt modifisert etter eget forgodtbefinnende så litt annerledes biler og harrybiler er endel av historien vårGrin

Jeg vet ikke om noen andre 1802 sedaner, kun en gul touring.
Min bil ble importert i 2006, vet ikke hvorfra den har sjassinr 4127842 reg nr pd19494 og originalt mintgrun, en fantastisk 70 tallsfarge som den skal få tilbake.

Skrevet av Torleif den 25-11-2015 20:38
#8

Ja det er rart med det det er fort gjort at de er for gode som delebiler
WinkWink

Skrevet av tepe den 26-11-2015 20:05
#9

He he, ja blir lite huggingSmile
Har testa litt alternativ lakkering.... vi får se

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-26%2019.16.00_zps5nqtqpfh.jpg

Har og støpt nye kanalskjørter ala N///sport (no sport)

Laga ei form ved å knekke litt forskjellige vinkler i tynnplate så blir det klipp og lim

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-25%2013.53.40_zpsfjslyvpk.jpg


i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-11-26%2019.16.20_zpsseoodka1.jpg

Skrevet av Torleif den 27-11-2015 21:24
#10

Et spennende lakk prosjekt skal bli morsomt og se hva det ender med

Skrevet av tepe den 27-12-2015 10:02
#11

Nå nermer det seg noe på venstre siden. Kanalen er ferdig og A stolpen er reparert samt gulvet. Det er borra ufattelig mange hull rundt forbi fra 3 til 30 mm, men de fleste er sveisa igjen under bilen nå. Håndbrekkfestene var og skjært bort, men var heldig og fikk skjært ut en fra delebilen til Tor Enholm.

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-12-26%2018.14.57_zpsf9nhgqol.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-12-26%2018.14.34_zpswbgvvbaa.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-12-26%2018.14.26_zpsbaul62us.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-12-26%2018.13.59_zpszyb6agjl.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2015-12-26%2018.14.05_zpsnwjv47fa.jpg

Skrevet av Torleif den 29-12-2015 00:19
#12

Bra det går fremover dette blir bra til slutt Smile

Skrevet av tepe den 24-01-2016 22:17
#13

Da tror jeg jeg kan sette vekk sveiseapparatet for en stund. Kan jo dukke opp noe som må endres, men det får en ta når det dukker opp. Så da begynner drittjobben med å fjerne resten av understellsmassen, og husmalingen eller hva det er inni bilen og få grunna den med epoxy.

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2016-01-24%2016.48.00_zpsl2uvwtz0.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2016-01-24%2016.47.25_zpsomiabian.jpg

Det mangler gjenger til belter i b stolpene, og en tidligere eier av bilen taket kommer fra hadde prøvd å lirke inn en plate med gjenger. Nå er det lagt inn m12 fingjenga mutter i stolpene
i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2016-01-24%2016.46.54_zpskagfjoxe.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2016-01-23%2015.20.48_zpsxh40cxaj.jpg

Skrevet av Torleif den 25-01-2016 21:31
#14

Smile Ja det går jo rette veien dette Terje nå kan du snart begynne med sparkle jobben Wink dette blir veldig bra når den tenker på utgangspunktet den hadde jo fått skikkelig juling.

Skrevet av tepe den 25-01-2016 22:12
#15

Ja håper det. Det er noen biler som burde blitt skrota, dette er en av demSmile
Men nå er det verste gjort og det er for sent å snu.
Hvis en skal regne timepris på denne når den blir ferdig, så blir det turbopris Shock

Skrevet av knuterik64 den 26-01-2016 09:11
#16

Imponerende, rett og slett. Uansett hvor mye egen stil, så blir nok resultatet veldig bra :-)

Skrevet av tepe den 30-01-2016 19:11
#17

Alle jobber er ikke like gøy Sad
Har fått gjort rent halvparten av kupeen for husmaling eller hva som er brukt. Vekk må det siden det er sprekker i det.
Så da nærmer det seg at jeg kan begynne å sprøyte den med epoxygrunning før sparklejobben tar til.
må bare få sandblåst noen sveiser som er vanskelig å få slipt

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2016-01-30%2017.32.11_zpstn4ukef7.jpg

i1002.photobucket.com/albums/af145/tepe7/2002%20rally%20project/2016-01-30%2017.32.25_zpsy5rfuqz2.jpg

Skrevet av ceid72 den 30-01-2016 19:56
#18

Følger denne tråden med stor interesse. Det er noe med biler som burde vært kasta men som får ett nyt liv. Liker slike prosjekter... Gleder meg til å se flere bilder ;-)

Skrevet av IB den 30-01-2016 22:15
#19

Du verden for et pågangsmot, Terje. Jeg er imponert. Selv om du sa arbeidstimene er gratis da dere hentet bilen, blir det mange nok av dem, ser jeg.

Objektet hadde ikke vært utsatt for store skader under sin løpskarriære med kun bytte av framskjermer og lett 'retting' av tak og frontplate, men det tyder på at hopp og sprett bøyer litt på konstruksjonen ved sånn bruk. I tillegg har du jo sett alle ombygginger i hytt og pine for å tilpasses sitt bruk den gang. Nå begynner det å ligne originalen igjen, men for en jobb!

Som en info kan jeg nevne at malingen inni er hvit arcanol. I ettertid vites at det er noe seig og krakelerende dritt å ha som grunning, men fungerer rimelig greit mot rust......

Vi må kanskje også få på plass en salgsmelding snart, så det ikke butter når du skal registrere skyssen. Det er jo ikke lenge til? Tar vi den elektronisk eller på papir?


Mvh

I.Brudeli

Skrevet av tepe den 30-01-2016 23:40
#20

IB skrev:
Du verden for et pågangsmot, Terje. Jeg er imponert. Selv om du sa arbeidstimene er gratis da dere hentet bilen, blir det mange nok av dem, ser jeg.

Objektet hadde ikke vært utsatt for store skader under sin løpskarriære med kun bytte av framskjermer og lett 'retting' av tak og frontplate, men det tyder på at hopp og sprett bøyer litt på konstruksjonen ved sånn bruk. I tillegg har du jo sett alle ombygginger i hytt og pine for å tilpasses sitt bruk den gang. Nå begynner det å ligne originalen igjen, men for en jobb!

Som en info kan jeg nevne at malingen inni er hvit arcanol. I ettertid vites at det er noe seig og krakelerende dritt å ha som grunning, men fungerer rimelig greit mot rust......

Vi må kanskje også få på plass en salgsmelding snart, så det ikke butter når du skal registrere skyssen. Det er jo ikke lenge til? Tar vi den elektronisk eller på papir?



Mvh

I.Brudeli


Ja det mangler ikke på timer her, men nå er det nesten gått sport i å lage eller gjenbruke deler på denne. Prøver å gjøre den mest mulig "rustproof" har tenkt å ha denne som bruksveteran og lekebil også om vinteren Smile
Sender deg en IM ang registreringa

Arkanol, den er som du sier bra mot rust, har brukt det mange ganger selv, men tydelig at den kansje ikke er så grei å bruke på tynnplater som utsettes for litt tøff behandling. Tror jeg skal kjøpe en wurth dbs 3600 paint stripper før jeg går igang med neste bil