Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel
Skrevet av 02kongen den 07-03-2009 02:01
#1
Mektig imponert over alt arbeidet ditt Jørgen.
Skrevet av JE den 07-03-2009 07:41
#2
Takk, Prøver å bli ferdig til årets sesong..
Skrevet av geirm den 07-03-2009 09:20
#3
Hei Jørgen,
Si meg har du fagbrev eller?
Sveisingen du har gjort på grenrøret og fuelrailen din er imponerende. Går utfra at det er TIG du bruker. Jeg har tilgang til TIG jeg også men så langt har jeg ikke hatt mot nok til å prøve.
Hvilken type stempler bruker du? Blir veldig lavkomp med utsparing i stempelet, blir det ikke?
Geir...
Skrevet av JE den 07-03-2009 10:09
#4
God dag, og takk
Nei har nok ikke fagbrev i sveising, men det var det eneste faget jeg fikk topp karakter i på "mekken"
Det har tatt ganske så mange timer med sveising for å komme dit jeg er nå.
Grenrør og fuelrail er sveisa med et migatronic 200A tig apparat. (som er til salgs..
http://www.bimmer...p?t=108353)
Det er CP stempler og kompresjonsforholdt er 7,8:1
Hvis du har tilgang på Tig, er det bare å kaste seg ut i det..
Desverre for min del er jeg ikke like glad i karroseri arbeid..
Redigert av JE den 12-03-2009 10:17
Skrevet av 02dag den 08-03-2009 20:04
#5
JE skrev:
Mellomaksel kabalen er løst
det blir e28 (veit ikke fra vilken ..) fram del med stor hardy, og bakdelen er den jeg har fra før (e30 m10 med getrag 5-trins).
når du fnner ut av dette så si ifra, for jeg har ikke klart å finne en del som er kort nok.
Skrevet av JE den 08-03-2009 21:08
#6
Det blir nok ikke så lett å finne ut hvilken e28 den kommer fra, pga den blei finni på lofte i låven til en kammerat.. (men iogmed at det er store flensen på den så regner jeg med at det er fra en med m30)
Den er litt tynnere enn e30 mellomaksel, men regner med at det ikke er noe problem.
hva slags girkasse skal du bruke, og har du flytta motoren bakover?
Skrevet av 02dag den 08-03-2009 21:25
#7
Jeg skal bruke en getrag 260 , men jeg skal ikke flytte motoren bakover. Du sier at du bruker den bakre delen av en E30 M10-aksel. Gir dette noen spesielle fordeler, og er den like lang som den på 02?
Skrevet av JE den 08-03-2009 22:05
#8
Grunnen til at jeg bruker den mellomakselen, er pga den er passe lang hvis man bruker 240 kasse fra e30 og mellomaksel fra samme. (med motor på org plass)
Eneste som må gjøres er å flytte feste til opplagringa i tunellen.
Jeg syns dette var lettere enn å korte 02 akselen.
Vanskelig å si hva som passer for deg, kanskje fra e30 med m10 og 240 kasse. hvis du bytter flensen på 260 kassa til liten og flytter feste til opplagringa i tunellen.. (dette forutsetter at 260 kassa har samme lengde som 240`n, noe jeg er usikker på..)
skal prøve å huske å måle litt når jeg kommer hjem ( om ca 2 uker)
Skrevet av 02dag den 08-03-2009 22:45
#9
Getrag 260 er allerede kjøpt inn, og den er ca 9cm lengre enn en original 02 4-trinns kasse.
Jeg vil helst slippe å flytte på opplagringa i tunellen, så jeg har lett lenge etter en mellomakselfremdel som er passe lang, eller skal jeg si passe kort. Det kan hende at den fremre delen fra en E24 er passe kort, men å få verifisert dette er vanskelig for meg, da jeg ikke vet om noen som sitter på noe slikt. Om det passer sammen med den bakre delen til en 02 vet jeg heller ikke.
Tror at jeg kommer til å gå for en bit av den fremre delen fra en E3 eller E9, for den skal skli rett innpå en mellomaksel fra en 02.
Skrevet av 02Ronny den 09-03-2009 08:28
#10
Jeg har min mellomaksel hos GKN Driveline nå. De tar 1600,- +mva, for å korte inn, hvis de må bytte kryss betaler jeg kun for kryssene.
Skrevet av JE den 15-03-2009 20:04
#11
Veiva polert og register drevet pressa av (skulle bare 12 tonn til for å få det av..)
Før
Etter
Ferdig sveisa de nye motorfestene
Venstre
Redigert av JE den 08-04-2012 19:28
Skrevet av Johnny Pettersen den 16-03-2009 07:07
#12
Ja gutten kan og sveise, det er sånn det skal se ut!!
Skrevet av peterrk den 20-03-2009 22:51
#13
Stilig prosjekt.
Hviket styresystem går du for?
Hvilken topp og kam skal du bruke, noen data på toppen?
Mye effekt regner du med å hente ut av motorn?
Skrevet av JE den 22-03-2009 10:17
#14
peterrk skrev:
Stilig prosjekt.
Hviket styresystem går du for?
Hvilken topp og kam skal du bruke, noen data på toppen?
Mye effekt regner du med å hente ut av motorn?
Morro at prosjektet faller i smak
Styresystem blir nok Vipec, toppen er type 1,8i og kammen er Enem Z55T.
Ang effekt får man se hva det blir....
Skrevet av peterrk den 22-03-2009 19:48
#15
Vurderer selv et Vi-Pec v44.
ppf gutta er visstnok storfornøyd med det. Så det blir sikkert bra.
Hvilken trigger løsning går du for? Skal du kjøre med kamsynk eller fordeler?
Redigert av peterrk den 23-03-2009 12:39
Skrevet av JE den 23-03-2009 21:27
#16
peterrk skrev:
Hvilken trigger løsning går du for? Skal du kjøre med kamsynk eller fordeler?
Tenkte å bruke 60-2 på veiva og kamsynk (en tann)
Edit:
Blei triggerhjul med 15 tenner på veiva og en tann på kamaksel
Redigert av JE den 16-12-2009 16:54
Skrevet av JE den 31-03-2009 12:09
#17
Innsuget begynner å ta form
Redigert av JE den 08-04-2012 19:30
Skrevet av JE den 02-04-2009 21:03
#18
Fabrikeringen fortsetter
Downpipe og WG rør ferdig.
Mangler en rørbøy og litt alu plate for å få ferdig innsuget. Sveist ferdig det jeg har biter til.
Redigert av JE den 08-04-2012 19:34
Skrevet av peterrk den 02-04-2009 21:18
#19
Fine sveiser. AC\DC tig er gøy.
Ser ut som du sikter på høy effekt. 350++?
Hvorfor bruker du ikke 304 kammen?
Vet du durasjon og løft på kammen du skal bruke?
Skrevet av JE den 02-04-2009 23:04
#20
304 kammen var ikke så veldig aktuell, pga det krever en helt annen turbo og motoren får en helt annen karakter.. (hadde turbo`n fra før)
z55`n har 284 i durasjon og 11,2 i løft med 0 i ventil klaring.
Artig å sveise alu