Emne: BMW 02/Classic :: oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring
Skrevet av 2000Touring den 13-04-2009 22:28
#1
JE skrev:
02Ronny skrev:
Ta en gammel plugg og knus kruset. Så kan du sveise på ett rør som du igjen setter en slange på med trykkluftkobling i enden.
eller så kjøper du en sånn
http://www.biltem...emId=82445
Ja det enkleste er i grunn det beste. Takk for tipset - skal på Biltema i morgen allikevel, så da tar jeg med en slik en
Skrevet av JE den 14-04-2009 21:58
#2
hvordan gikk det ?
Skrevet av 2000Touring den 14-04-2009 22:32
#3
JE skrev:
hvordan gikk det ?
Målte komp på 195/195/185/190, så jeg tror ikke det skal være noen problemer der.
Før jeg tok komp-testen kjørte jeg motoren varm, og da beveget jeg på pluggledningene for å se om det var noe forandring, og det var det! I tillegg gikk den ene i stykker når jeg tok den av. Viste seg at det var høykvalitetspluggledninger fra Biltema...
Plugger og pluggledninger gikk rett i søpla!
Egentlig hadde jeg ikke tenkt til å bruke det heller - har en bestilling fra Jaymic som jeg forventet å få før påske, og der er det pluggledningssett, rotor og fordelerlokk.
Den pakken kommer i posten i morgen, kjøper nye plugger også, så er det nytt forsøk i morgen.
Men jeg fikk gjort en del annet fornuftig på bilen i dag - har satt på alle bremserør(nye selvfølgelig)foran, og montert på plass kalipper og fjørbein
Redigert av 2000Touring den 14-04-2009 22:33
Skrevet av JE den 14-04-2009 22:51
#4
det er godt at du finner ut av det.. men biltema......
Skrevet av 2000Touring den 14-04-2009 22:56
#5
JE skrev:
det er godt at du finner ut av det.. men biltema......
Til mitt forsvar: Fulgte med motoren... Nye er bestilt og kommer i morgen
Skrevet av 2000Touring den 17-04-2009 21:13
#6
Da har jeg endelig fått pakka fra Jaymic, med nye plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk, samt polyforinger til forstillinga.
Byttet det elektriske og fyrte motoren uten problem, gikk på alle 4 sylinderene
Da er det bare å montere forstilling, lufte bremser, montere interiør, få på panser og hjul - så er bilen oppe og gå igjen... Må vel justere tenning osv også.
Skrevet av 2000Touring den 18-04-2009 19:48
#7
Ting går jo ikke akkurat som det skal alltid!
Den elektriske bensinpumpa som sitter under bilen tok kvelden etter å ha blitt kjørt i ca 30 minutter til sammen
Det var forøvrig en brukt pumpe.
Ikke veldig lett å få tak i en ny(ny eller brukt) på en lørdag heller. Men etter noen telefoner fant jeg en som hadde(opp til flere) brukt bensinpumpe til meg. Til og med helt riktig pumpe
Så nå er det bare å få lagt ungene(kona er allerede på jobb ), og komme seg ut i garasjen og få gjort bilen kjørbar.
Det som er igjen nå for at den skal kunne kjøres er:
- bytte bensinpumpe
- øvre foring for hjelpesnekka
- få på panseret
For at jeg skal kunne si at jeg er ferdig gjenstår det en hel rekke småting, som jeg må ta etterhvert.
Redigert av 2000Touring den 18-04-2009 19:50
Skrevet av 2000Touring den 19-04-2009 08:30
#8
I dag blir dagen for prøvekjøring
Så får vi se hva dagen bringer med seg av overaskelser.
Har ihvertfall tenkt å ta med meg ei kanne med vann og verktøykassa på den første turen.
Skrevet av 2000Touring den 19-04-2009 20:12
#9
Fant nå endelig ut hva som var problemet i forhold til hvorfor motoren bare gikk på 4 sylindre - Fordeleren er tydligvis så slitt at den beveger seg opp og ned, som medfører at motoren ikke går ordentlig. På fredagen trodde jeg den gikk på alle 4, men da jeg skulle begynne å kjøre i dag viste det seg at det var feil.
Byttet til annen fordeler, så nå går den på alle 4. Skal kjøpe rep.sett og prøve og overhale den som er slitt, så får vi se om den blir bra.
Er det noen som har gjort dette? - Noen tips i forhold til hvilke deler jeg bør kjøpe foruten rep.settet til akselen?
Prøvde å ri på giret og gi på igjen - ingen blårøyk
Kan se ut som om det blir en tur på treffet neste søndag
Skrevet av 02-Oivind den 19-04-2009 21:42
#10
Flotte greier! Gratulere med "ny" bil
Skrevet av 2000Touring den 20-04-2009 20:29
#11
02-Oivind skrev:
Flotte greier! Gratulere med "ny" bil
Takk skal du ha.
Fikk justert tenning og at jeg neesten får full gass i dag - kan si den gikk litt bedre da...
Har nok en runde eller to med justering før det blir helt optimalt. Tror uansett det blir bra til slutt.
Skrevet av 2000Touring den 28-09-2009 10:42
#12
Nå har jeg vært på flere treff i år med bilen, og motoren fungerer bedre og bedre. Men den bruker en del olje. Ser for meg at jeg er nødt til å gå til skrittet å overhale den. Det er ikke så prekært at jeg er nødt til å gjøre det i år - men det er jo morsomt å skru motor da
Sitter nå og funderer på hva vinterprosjektet skal bli på bilen. Forrige vinter var det jo motorrom mm.
I år tenker jeg meg at det enten blir understell eller motor. I og med at motoren fungerer greit, begynner jeg å helle mot understell. Kommer som vintersyssel til å lage en tråd om dette også.
Får håpe at det kan være til motivasjon evt. inspirasjon for noen.
Link til ny tråd
Redigert av 2000Touring den 28-09-2009 15:52
Skrevet av Hauso den 03-11-2009 23:43
#13
Synes motorrommet ditt blei veldig fint!
Resten av bilen også forresten! Det gav meg inspirasjon, da jeg holder på med å fikse opp hele min 02
Hadde du motoren fra hverandre da du malte den?
Skrevet av 2000Touring den 04-11-2009 06:14
#14
Hadde den så mye fra hverandre som du ser på bildene. Jeg hadde ikke toppen fra blokka. Visste ikke hvilken tilstand motoren var i siden jeg hadde byttet den til meg, så jeg ville ikke bruke all verdens av penger på motoren før jeg hadde prøvd den.
Etter nå ha kjørt med den en sesong ser jeg at jeg trenger å åpne den og finne ut av oljeforbruket...
Skrevet av BorgSol den 08-11-2009 12:37
#15
Ser jo kjempeflott ut, blir inspirert av bildene du har lagt ut her! Mange fine tips her selv om det er en e23 jeg selv holder på med, men mange av tipsene går jo å bruke uansett hvilken bil man jobber med
Skrevet av 2000Touring den 08-11-2009 15:21
#16
BorgSol skrev:
Ser jo kjempeflott ut, blir inspirert av bildene du har lagt ut her! Mange fine tips her selv om det er en e23 jeg selv holder på med, men mange av tipsene går jo å bruke uansett hvilken bil man jobber med
Morsomt å kunne være til inspirasjon og motivasjon for andre
Går snart til anskaffelse av deler til understell, så da er det bare moromt med innspill på den tråden også.
http://www.02clas...ad_id=1597
Redigert av 2000Touring den 06-03-2011 18:15