Emne: BMW 02/Classic :: Oppussing av understell 2000Touring 1971
Skrevet av 2000Touring den 23-02-2010 06:35
#1
Har bestemt meg for å legge Eibach-fjørene på hylla for denne gangen. Prøver å kjøre med originale fjører og Bilstein HD dempere, så får vi se hvordan det blir. Er mulig det rett og slett blir bra nok.
Fikk 5-trinns gearkassa jeg kjøpte fra USA i går også
Den blir lagt rett på hylla, og tatt fram neste vinter da prosjektet blir overhaling av motor...
Skrevet av 2000Touring den 27-02-2010 20:44
#2
I det siste har jeg kommet meg litt videre. Fjørbein sandblåst, pulverlakkert med nye hjullager, Bilstein HD demper, nytt tårnlager, ny ventilert skive og ny kalipper og ny senterkopp:
Man må modifisere litt på bremseskjoldet, og shimse kalipperen ut ca 1mm for å få dette oppsettet optimalt. I tillegg ligger klossen et par-tre mm utenfor skiven.
Kunne egentlig tenke meg å bruke disse felgene, men med de nye bremsene er det ikke plass med mine 13 toms felger. Om noen har noen tidsriktige 14 toms felger, så er jeg veldig interessert i de. Evt. 13 toms felger som har god plass inni...
Skrevet av 2000Touring den 27-02-2010 21:05
#3
Bærearm bak, sandblåst, pulverlakkert, nye hjullager, nye bremseskjold, nye foringer og ny hjulsylinder samme som Tii.
Skrevet av Espen02E30 den 27-02-2010 23:46
#4
Det der så utrolig bra ut, nesten så en angrer på tectyl behandling når en ser den lakken der. Strøkent
Skrevet av Espen02E30 den 27-02-2010 23:50
#5
Hvordan ble det egentlig med bremseklosser mot skive? Mener 02Ronny skrev dette ikke passet helt, at noe av klossen ikke treffer skiva?
Skrevet av 2000Touring den 28-02-2010 02:25
#6
Espen02E30 skrev:
Hvordan ble det egentlig med bremseklosser mot skive? Mener 02Ronny skrev dette ikke passet helt, at noe av klossen ikke treffer skiva?
Stemmer det, klossene blir liggende et par-tre mm på yttersiden av skiva. Vet ikke om det er så stort problem. Om man ikke gjør noe vil man få en liten kant på klossene. Alternativt kan man skråpusse litt på klossene der den potensielle kanten kommer. Ronny hadde vel en annen løsning - mener han freset hullene i kalipperen ovale, så den kommer nærmere senter. Det kan være en ålreit løsning for å kunne bruke de 13 tommers felgene jeg har fra før også.
Skrevet av 2000Touring den 05-03-2010 21:10
#7
Går stadig forover i prosjektet.
Travers, med påmontert bærearmer, diff og stabstag:
Travers på vei til å bli montert:
Travers festet til karosseriet
I morgen blir det justering av kalippere, så jeg kanskje kan få på 13 toms felger...
Skrevet av JE den 05-03-2010 21:48
#8
Blir jo bære lekkert!
Skrevet av Hauso den 06-03-2010 21:46
#9
herlig! men sleit du med å få av festene til foringen på traversen? De mutterne på min sitter som faen, og det er liksom ikke plass til å få plass til en fasnøkkel osv
kan man skjære dem av, og kjøpe nye fester med foringer og muttere? Ser fantastisk bra ut, gleeder meg til å få montert sammen bakstillinga mi også
Inspirerende
Skrevet av 2000Touring den 07-03-2010 07:46
#10
Nå ble jeg litt usikker på hva du mente, men om du mener de runde foringene som sitter på hver side av traversen, og opp i karosseriet - så ja, de slet jeg veldig med. <de hadde rustet fast. Men nå hadde jeg traversen nede fra bilen, så jeg hadde ingen problem med å få på ei skralle. Endte med at jeg kutta av bultene. De satt i tillegg rusta fast i de hylsene som går i gjennom traversen. Men med rustløser, dor og en slager fikk jev vel løs to av de, og med varme fikk jeg løs de to siste...
Takk Jørgen - det blir ganske så bra når man får på mye nye deler. Ser bra ut nå i hvertfall.
Redigert av 2000Touring den 07-03-2010 07:49
Skrevet av Hauso den 09-03-2010 13:58
#11
En ting til
På fjærbeina foran, så har jeg bilstein dempere og fjører. Og de gamle gummistopperne, skal disse trees inni den blå gummibelgen? eller skal de oppå? Vet du hvor man får tak i slike nye?
Skrevet av 2000Touring den 09-03-2010 16:45
#12
Hauso skrev:
En ting til
På fjærbeina foran, så har jeg bilstein dempere og fjører. Og de gamle gummistopperne, skal disse trees inni den blå gummibelgen? eller skal de oppå? Vet du hvor man får tak i slike nye?
Får tak i det aller meste av originale deler hos BMW, men om du har Bilstein opp-ned dempere(slik som jeg) så er stemplene til demperen for stor til at det er plass til disse. I tillegg er det innebygde bumpstoppere i disse demperene.
Skrevet av Hauso den 09-03-2010 18:41
#13
Okei, så du mener at jeg ikke trenger disse? Jeg har kjøpt dem på IE, og de ser like ut til dine. kjører du uten "ekstra" stoppere da?
Men jeg har fått samme problem, at fjærene mangler en 6-8 cm
Er dette noe man kan gjøre noe med? Hvorfor i svarte selger de dette sammen når det ikke passer?
Jeg sa at dette skulle være til samme bil når jeg bestilte det, og alikevel får jeg de? Synes jeg er rart.
Jeg tenker at demperne vil jo synke en del så snart bilen blir satt på hjul pga vekta av bilen, og at de da vil være lange nok? Men når jeg jekker den opp da, så vil de jo sprette ut av fjørskåla øverst.. Noen som har en løsning på dette?
Vil helst slippe å bruke org fjører, da jeg vil ha den lav
Men må man så må man
Sorry for masse mas, men det er så greit å spørre i steden for å fikle med ting selv. Har dååårlig tid på meg
Skrevet av 2000Touring den 09-03-2010 21:06
#14
Hauso skrev:
Okei, så du mener at jeg ikke trenger disse? Jeg har kjøpt dem på IE, og de ser like ut til dine. kjører du uten "ekstra" stoppere da?
Men jeg har fått samme problem, at fjærene mangler en 6-8 cm
Er dette noe man kan gjøre noe med? Hvorfor i svarte selger de dette sammen når det ikke passer?
Jeg sa at dette skulle være til samme bil når jeg bestilte det, og alikevel får jeg de? Synes jeg er rart.
Jeg tenker at demperne vil jo synke en del så snart bilen blir satt på hjul pga vekta av bilen, og at de da vil være lange nok? Men når jeg jekker den opp da, så vil de jo sprette ut av fjørskåla øverst.. Noen som har en løsning på dette?
Vil helst slippe å bruke org fjører, da jeg vil ha den lav
Men må man så må man
Sorry for masse mas, men det er så greit å spørre i steden for å fikle med ting selv. Har dååårlig tid på meg
Ja, jeg kjører uten de ekstra stopperene.
En generell tommelfingerregel i forhold til senking er at om du senker mer enn 35mm så må du ha kortere dempere. Men det viser seg jo her at det er ikke stort man kan senke før demperene blir for lange, spesielt om man har Bilstein HD dempere. Hadde du brukt bare oljedempere som ikke løfter den øver fjørskåla hadde du antagelig ikke fått dette problemet. Som før nevnt i tråden har jeg valgt å prøve originale fjører og Bilstein HD, så får vi se hvordan det går. Om du har dårlig tid foreslår jeg at du gjør det samme. Hvis ikke må du dreie av stempelet på demperen. Slik jeg skjønner det har du antagelig kjøpt fjører som senker 50mm? Da skulle du kjøpt bBilstein Sprint i steden for Bilstein HD - De demperene er kortere, beregnet for senking.
Redigert av 2000Touring den 09-03-2010 21:13
Skrevet av Hauso den 10-03-2010 00:29
#15
Haha, det kan godt hende jeg har gjort. Jeg mener jeg kjøpte de fjørene som ser 1.25 inches kortere, noe som tilsvarer 40 mm? Men det er vel for mye. Men når jeg fjernet gummistopperen, så var det ikke mange cm som skulle til før fjæra hvertfall traff den øvre fjærskåla. Men den skal vel være i spenn, sånn som på andre biler, så det er nok ingen god løsning å prøve å kjøre sånn
Betyr det at vi har samme dempere, og fjærer da, siden vi har samme problemet. Uansett, jeg får gjøre som deg, og bruke org fjærer.
Det funker sikkert greit til du/jeg/vi kommer opp med en plan på problemet vårt
Takker for svar Inge
God natt
Skrevet av 2000Touring den 10-03-2010 06:36
#16
Om du har kjøpt Bilstein HD og Eibach senkefjører, så har vi det samme. Ser at IE sier at Eibach senkesettet senker 1,25 tommer, men på Eibach sine hjemmesider, og alle andre steder jeg har set det settet står det at det senker 1 tomme. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe Bilstein dempere beregnet for senking og bruke senkefjørene. Jeg tror det blir alt for stivt. Egner seg best til banekjøring vil jeg tro.
Skrevet av Hauso den 10-03-2010 13:20
#17
ja. du har nok et poeng der. Men jeg går for samme oppsett som deg, inntil videre
Bruker du org fjører bak også da? Iom at disse antakelig er for korte de og. i tillegg ser det teit ut når bilen er mye lavere bak enn foran
Skrevet av 02-Oivind den 10-03-2010 17:13
#18
Eibach-fjærer er ønsket her i huset, så send meg en PM hvis de blir liggende i veien, så skal jeg hjelpe med å fjerne de!
Hint! Hint!
Skrevet av 2000Touring den 10-03-2010 18:26
#19
Hauso skrev:
ja. du har nok et poeng der. Men jeg går for samme oppsett som deg, inntil videre
Bruker du org fjører bak også da? Iom at disse antakelig er for korte de og. i tillegg ser det teit ut når bilen er mye lavere bak enn foran
Jepp, originale foran og bak.
Skrevet av Hauso den 10-03-2010 23:02
#20
da er fjærene pusset, og hatt 3 lag med brunox, 2 lag med quick grunning, og 1 strøk med svart blank. Ser nesten nytt ut
Får bare kjøpe senkedempere når jeg får råd
Så desverre Øivind, de er ikke til salgs
Kanskje du har bedre napp hos Inge?
God natt
Og mange takk for all hjelp Inge