Emne: BMW 02/Classic :: Weber 45 i e21

Skrevet av tepe den 20-04-2010 10:15
#1

jeg har bestillt grenrør fra ireland engineering + tii fordeler uten vakumstyring da vakumstyringen funker dårlig på doble webere

Skrevet av jaas den 20-04-2010 12:42
#2

Hei,takker for svar..Smile Har vacuumfordeler,men vacumet er utkobla. Kan jo muligens være den som kødder...
Har ikke grenrør enda,kan det være noe så enkelt som gjør det? Mye må du gi hos ireland for et grenrør?
Jeg får trøbbel med å bytte til tii-foredeler da kammen min forutsetter fordeler som går mot klokka...

Skrevet av Hauso den 20-04-2010 17:33
#3

Uten at jeg vet det, så kan det hende at det kan bli for mye motstand i eksosen hvis du har org manifold, og org eksos videre bakover. Men Hvis Webre ikker er noe glade i vakumfordelere, så kan det jo være det ogSmile Grenrør er et "must" når du trimmer, så det gjør på en måte ikke noe å kjøpe et. Eneste er at det koster... Men har du større ventiler enn, og porta eksos/innsug, kan det jo hende det er manifolden som bremser eksosen, da disse orginalt er små på m10.

Skrevet av geirm den 20-04-2010 19:27
#4

Om motoren din er skrudd riktig sammen, kammen satt rett, ingen pakninger som er snudd feil vei (eksos) og den er noenlunde tett så skal dette gå som fjordane blåner.

Mitt tips er at du får for mye fortenning når vektene i tennhuset ditt har slått helt ut. Prøv å gi den mindre statisk fortenning og prøv igjen.


Geir...

Skrevet av tepe den 20-04-2010 19:31
#5

hvis du ikke har modifisert fordeleren så får du for mye fortenning mener å ha lest her at du kan sette på noen slangebiter på stopperne til sentrifugalvektene i fordeleren

se denne linken som 02 ronny viste til der er mye matnyttig

http://www.dvandr...

Redigert av tepe den 20-04-2010 19:41

Skrevet av jaas den 20-04-2010 19:47
#6

geirm skrev:
Om motoren din er skrudd riktig sammen, kammen satt rett, ingen pakninger som er snudd feil vei (eksos) og den er noenlunde tett så skal dette gå som fjordane blåner.

Mitt tips er at du får for mye fortenning når vektene i tennhuset ditt har slått helt ut. Prøv å gi den mindre statisk fortenning og prøv igjen.


Geir...


Skal være rett satt sammen,og kammen er ny,laget av kmcams. Pakninger er rett vei,eneste er om den bremser i eksosmanifolden,den er original...skal ha grenrør,men trodde ikke det skulle ha så mye å si at den butter på 5000 omdr.

Har prøvd å stille tenninga lavere,men da går den dårligere over hele registeret,nå står den på ca 15-17 og synes det fungerer greit. prøvde 12 grader,og da brukte bilen 5,1 sekund fra 60 til 95,justerte opp til ca 17 og da brukte den 3,9 fra 60 til 98....

Holder på å klikke av slike problemer!!!

Skrevet av jaas den 20-04-2010 19:50
#7

tepe skrev:
hvis du ikke har modifisert fordeleren så får du for mye fortenning mener å ha lest her at du kan sette på noen slangebiter på stopperne til sentrifugalvektene i fordeleren

se denne linken som 02 ronny viste til der er mye matnyttig

http://www.dvandr...


Den sida kan jeg snart utenat,har lest MYE der....Smile
Bare synd jeg ikke finner utav det likevel.. ifølge den sida burde jeg hatt f2 eller f16 e-rør,men pedersen mener at f9 er passelig...noen innspill om det noen? Ellers følger jeg jo oppsettet til dave ganske bra..

Skrevet av Rune M2-touring den 20-04-2010 20:26
#8

Tror jeg ville satt på stoppere på sentrifugalvektene før videre testing. Tii og ti fordeler har kun 16 grader advance på vektene. Jeg hadde lignende problemer med min trimmede tii (316 grader kam, CR 11.5:1, separatspjeld etc) som jeg hadde justert med tenningslampe. Den kuttet og fusket på turtall. Det ble ikke noe fart i denne motoren før Kaspersen hadde justert den opp på vesentlig høyere tenning. Anbefaler deg å legge vekk tenningslampa, og justere ute på landeveien som beskrevet tidligere i tråden.

Her er en link til Weber bestykning som jeg fant på den svenske 02 tavlan:

http://www.spsolu...text=weber

Skrevet av jaas den 20-04-2010 20:57
#9

Rune M2-touring skrev:
Tror jeg ville satt på stoppere på sentrifugalvektene før videre testing. Tii og ti fordeler har kun 16 grader advance på vektene. Jeg hadde lignende problemer med min trimmede tii (316 grader kam, CR 11.5:1, separatspjeld etc) som jeg hadde justert med tenningslampe. Den kuttet og fusket på turtall. Det ble ikke noe fart i denne motoren før Kaspersen hadde justert den opp på vesentlig høyere tenning. Anbefaler deg å legge vekk tenningslampa, og justere ute på landeveien som beskrevet tidligere i tråden.

Her er en link til Weber bestykning som jeg fant på den svenske 02 tavlan:

http://www.spsolu...text=weber


Ok,ser at min kan gi opptil 30 grader,så da skal denne reduserest og se om det hjelper...Smile

Skrevet av jaas den 21-04-2010 21:30
#10

Dette blir visst en akt i flere deler...jæklig med masing her..

Tok ut fordeleren idag,og oppdaget en slakke på ca 3 mm opp og ned. Tenkte at YES,nå skal det bli slutt på trøbbelet. Shimsa opp slakken med shims fra andre fordelere,og satte på slangebiter på stopperne slik at den får bare halvparten av sentrifugalutslaget. Ut og teste,men ikke pokker om jeg får den til å dra noe særlg over 5500. Har justert tenning både hit og dit for å teste,og mister bare effekt på middelturtall uten å få noe særlig på topppen...

Blir meget glad for flere tips!!Smile

Skrevet av Hauso den 21-04-2010 22:50
#11

Du er en vanskelig mann å hjelpe.. Men har du hørt med Kaspersen? Kanskje han vet noe? Han driver jo med mye rart om disse bilene, og har sikkert mer peiling enn mange herSmile Du kan jo ringe han å høre 92818129.

Skrevet av jaas den 21-04-2010 22:56
#12

Prøver å ikke være vanskelig da,mener selv det er motoren min som er vanskelig...Wink Er sikkert bare en idiotisk ting,gjelder bare å finne den..

Kaspersen,hvem er det?

Skrevet av tepe den 21-04-2010 23:14
#13

hmm kansje du skulle prøve å måle mottrykket i eksosen din
det går an å borre et hull i eksosmanifolden sette inn en messingnippel med et kobberrør til en mekanisk turbotrykkmåler. har du mer enn 0,5 bar mottrykk må du gjøre noe med eksosen. med grenrør og 2" eksos får du det ned i 0,2
kansje ikke så kult med hull i manifoilen men det går jo an å sette inn en blindplugg etterpå
om dette er løsningen på ditt problem vet jeg ikke, men skal du ha masse luft inn FORT
(høyt turtall) må du bli kvitt den like fort når den er brukt...Smile

Skrevet av 02-Oivind den 21-04-2010 23:50
#14

Har ikke noe tro på at eksosmanifolden er synderen, hvis det ikke er tett noen steder. I sine glansdager ble det jo kjørt med originalmanifold uten problemer. Eksospakninger feil vei, er blitt nevnt ser jeg, en klassisk feil som mange har gått på!

Skrevet av Hauso den 21-04-2010 23:59
#15

Kai Kaspersen. Holder til i ytre enebakk. Driver Kaspersen 02-center.. Artig skrue, kjøpt en råtten bil av hanSmile Mindre råtten nå, men tror han kan en del om en del ting. verdt å høre hvertfall. Send han en sms om hva det gjelder, så ringer han deg oppSmile

Skrevet av jaas den 22-04-2010 07:15
#16

02-Oivind skrev:
Har ikke noe tro på at eksosmanifolden er synderen, hvis det ikke er tett noen steder. I sine glansdager ble det jo kjørt med originalmanifold uten problemer. Eksospakninger feil vei, er blitt nevnt ser jeg, en klassisk feil som mange har gått på!


Skal sjekke for å være 100% sikker..Smile
Hvordan kan jeg sjekke at kammen står slik den skal stå,altså at den ikke er feilprodusert eller noe? Innstillinga på kjedet er i boks...

Skrevet av Thomas den 22-04-2010 08:08
#17

Kai Kaspersen vil jeg råde alle til å holde seg langt unna. Mye svindel der i gården. Har lurt undertegnede med fler for tusen vis av kroner. Han skal ikke anbefales av 02 Classic. Frown

Redigert av Thomas den 22-04-2010 21:36

Skrevet av Rune M2-touring den 22-04-2010 09:05
#18

Hvordan kan jeg sjekke at kammen står slik den skal stå,altså at den ikke er feilprodusert eller noe? Innstillinga på kjedet er i boks...


Hvis du skal ha helt nøyaktig innstilling av kam må du ha justerbart drev, og bruke måleur på kammen. Men hvis du følger anvisninger i rep manual skal det ikke være noe problem å få dette riktig. Har du sjekket om tenningsmerker stemmer med TDC? Hvis styrehylse på veiv mangler, går det an å sette på svinghjulet feil. Sjekkes med et tynt skrujern gjennom plugghull. Drei motoren forsiktig rundt, og sjekk når stempel på sylinder nr 1 er på topp.

Skrevet av jaas den 22-04-2010 09:38
#19

Rune M2-touring skrev:
Hvordan kan jeg sjekke at kammen står slik den skal stå,altså at den ikke er feilprodusert eller noe? Innstillinga på kjedet er i boks...


Hvis du skal ha helt nøyaktig innstilling av kam må du ha justerbart drev, og bruke måleur på kammen. Men hvis du følger anvisninger i rep manual skal det ikke være noe problem å få dette riktig. Har du sjekket om tenningsmerker stemmer med TDC? Hvis styrehylse på veiv mangler, går det an å sette på svinghjulet feil. Sjekkes med et tynt skrujern gjennom plugghull. Drei motoren forsiktig rundt, og sjekk når stempel på sylinder nr 1 er på topp.


Når merket på reimhjulet er rett så viser halve ot på svinghjulet. Er det streken ved siden av ot som skal være på merket,eller er det rett slik det er nå? Merker på reimhjul og kam stemmer vertfll overens,
Forsto det slik i boka at en skulle stille etter reimhjulet og kammen.

Skrevet av Hauso den 22-04-2010 18:52
#20

Thomas skrev:
Kai Kaspersen vil jeg råde alle til å holde seg langt unna. Mye svindel der i gården. Har lurt undertegnede med fler for tusen vis av koner. Han skal ikke anbefales av 02 Classic. Frown


Da beklager jeg det thomas. Synes egentlig han er en dått sjøl, men tenkte kanskje han kunne hjelpe. Da vet vi detWink