Emne: BMW 02/Classic :: Oppussing av understell 2000Touring 1971

Skrevet av 2000Touring den 11-03-2010 11:37
#1

Hauso skrev:
da er fjærene pusset, og hatt 3 lag med brunox, 2 lag med quick grunning, og 1 strøk med svart blank. Ser nesten nytt utSmile Får bare kjøpe senkedempere når jeg får rådSmile Så desverre Øivind, de er ikke til salgs Pfft Kanskje du har bedre napp hos Inge? Pfft God nattSmile Og mange takk for all hjelp IngeSmile


Mulig Knut Olav hjelper meg med å bli kvitt de. Om han ikke klarer det er du neste mann på listaWink

Skrevet av 2000Touring den 11-03-2010 11:42
#2

i963.photobucket.com/albums/ae118/2000Touring/050310/IMG_2625.jpg

Syntes dere er lite observante, og utrolig lite kritisk til hva andre gjør og skriver her inneWink

Den som klarer å finne monteringsfeilen på dette bildet(det er 2 feil)- vinner en tur med sin egen bil, for sin egen kostnad, til årstreffet i ÅlesundWink

Skrevet av jaas den 11-03-2010 12:19
#3

Bremseskjold er vertfall feil..Wink

Skrevet av JE den 11-03-2010 12:22
#4

begge ankerplatene til bremsene står oppned..


edit: var litt for treig der gitt..

Redigert av JE den 11-03-2010 12:23

Skrevet av 2000Touring den 11-03-2010 12:50
#5

jaas skrev:
Bremseskjold er vertfall feil..Wink


JE skrev:begge ankerplatene til bremsene står oppned..


edit: var litt for treig der gitt..


Dere har selvfølgelig rett.
Egentlig burde jeg holdt kjeft og ikke vise hvor dumme feil man gjør, men det er fort gjort å gjøre en liten feil om man ikke har med seg hodet.

Da jeg skulle sette sammen den første bærearmen så tenkte jeg at hullet til håndbrekkwiren skulle stå fremover. Samtidig stod klistremerkene rett vei, og da tenkte jeg ikke mer over det.

Avdekket selvfølgelig feilen da jeg skulle montere bremserøret, og det plutselig måtte ligge under bærearmen... Men ingen skade skjedd, her er det bare å demontere, og montere riktig igjen.

Gratulerer JE og jaas, dere har begge vunnet en tur til Ålesundtreffet - med egen bil og kostnadSmileSmile

Skrevet av 02-Oivind den 11-03-2010 14:08
#6

2000Touring skrev:
jaas skrev:
Bremseskjold er vertfall feil..Wink


JE skrev:begge ankerplatene til bremsene står oppned.


Gratulerer JE og jaas, dere har begge vunnet en tur til Ålesundtreffet - med egen bil og kostnadSmileSmile


Gratulerer til begge to! Grin

Skrevet av 02-Oivind den 11-03-2010 14:12
#7

2000Touring skrev:
Mulig Knut Olav hjelper meg med å bli kvitt de. Om han ikke klarer det er du neste mann på listaWink


Jeg venter i spenning. Send meg en PM om det blir det ene eller andre. Smile

Skrevet av 2000Touring den 11-03-2010 14:33
#8

02-Oivind skrev:
2000Touring skrev:
Mulig Knut Olav hjelper meg med å bli kvitt de. Om han ikke klarer det er du neste mann på listaWink


Jeg venter i spenning. Send meg en PM om det blir det ene eller andre. Smile


Har du kortere dempere liggende du eller Øivind?

Skrevet av 02-Oivind den 11-03-2010 23:57
#9

2000Touring skrev:
Har du kortere dempere liggende du eller Øivind?


Har et sett med brukte koni-dempere som skal være kortere, men er ikke sikker på om det er tilfelle. Hvis det blir seende bra ut, så blir vel neste oppgave å lete frem noen nye. Cool

Skrevet av 2000Touring den 12-03-2010 07:10
#10

Da er feilmonteringen rettet oppSmile Ble med en gang litt mer riktig når bremserøra traff holdepunktet oppå bærearmen...

Skrevet av Hauso den 12-03-2010 09:51
#11

Inge! Jeg har en nyhet å komme med. Jeg sendte en mail til Ireland Engeneering, og forklarte problemet mitt ang bilstein sport, og Stage 1 fjærer. Vet ikke om disse er like til dine, men han sa at det var meninga at fjæra skulle være løs, altså ikke i spenn når bilen var jekket opp. Så da prøver jeg med senkefjørene mine igjen jegSmile Synes det virka rart at de ikke skulle være i spenn, men jeg regner med at Jeff Ireland kan detPfft

Skrevet av 2000Touring den 12-03-2010 10:11
#12

Det er mulig det skal være sånn, men blir du stoppet av biltilsynet, eller er på EU-kontroll så får du beskjed om at det ikke er greit, så må du vise bilen igjen med andre fjører osv. Jeg kommer ikke til å montere de på hvis de er løse... Det er mulig han vet hva han snakker om, men hva skjer når du kjører fort i sving, og du får hjulløft på en hjulet?? Fjøra legger seg pent tilbake akkurat der den skal stå? Tror ikke det...

Skrevet av 02Ronny den 12-03-2010 21:26
#13

Jeg er veldig interressert i å høre grunnen til at fjæra skulle være løs...

Skrevet av Hauso den 12-03-2010 22:50
#14

Det kan jeg ikke svare deg på, jeg sier bare det jeg fikk som svar av Jeff hos IE. Og siden han jobber/driver et sånn type firma, så regner jeg med at han vet hva han snakker om.

Jeg forklarte nøye hvilke dempere jeg hadde kjøpt, og hvilke fjærer jeg hadde kjøpt. I tillegg står det på siden deres at denne kombinasjonen passer utmerket sammen, og appåtil så får jeg beskjed at den skal være sånn når bilen er jekka opp. Mer vet jeg ikkeSmile

Edit: Inge, jeg leste ikke det du skrev før nå. Du har jo et sabla godt poeng derPfft Jeg har sendt enda en mail med akkurat denne problemstillinga til IE. Lurer på hva han vil svarePfft

Redigert av Hauso den 12-03-2010 23:38

Skrevet av Hauso den 13-03-2010 22:54
#15

Fjæra skal visst være løs, men den kommer i spenn når du får fjærbeinet på plass, og vekta på bilen holder den i spenn. demperen sørger for at fjæra ikke beveger seg ut av posisjon hvis du får hjul løft. Det var normalt. Jeg prøver det. Ser jo fort om det ikke er tilfelle. God helg alle sammen!

Skrevet av geirm den 14-03-2010 11:49
#16

FJÆRENE SKAL IKKE VÆRE LØSE!!!!!!!!!!!!!

Du må bruke kortere støtdempere eller på annen måte sørge for at fjærene ikke blir løse ved utfjæring.


Geir...

Skrevet av 2000Touring den 14-03-2010 15:07
#17

Hauso skrev:
Fjæra skal visst være løs, men den kommer i spenn når du får fjærbeinet på plass, og vekta på bilen holder den i spenn. demperen sørger for at fjæra ikke beveger seg ut av posisjon hvis du får hjul løft. Det var normalt. Jeg prøver det. Ser jo fort om det ikke er tilfelle. God helg alle sammen!


Om du tenker deg om så skjønner du at det ikke er noe som holder fjøra på plass når du får hjulløft - da blir jo situasjonen akkurat lik som når du har jekka opp bilen, og hjula henger ned og fjøra er løsWinkCool

Skrevet av anders E21 den 14-03-2010 18:31
#18

Løsningen på problemet er enkel..:kjør som folk, med alle hjula godt nedpå asfaltenGrinGrinGrin

Skrevet av 2000Touring den 14-03-2010 22:33
#19

anders E21 skrev:
Løsningen på problemet er enkel..:kjør som folk, med alle hjula godt nedpå asfaltenGrinGrinGrin


Kjempeløsning! - det hadde jeg ikke tenkt på.Shock

Målet mitt er ikke å få hjulløft, men å forklare hva som skjer ved for eksempel hjulløft.

Redigert av 2000Touring den 15-03-2010 07:06

Skrevet av 2000Touring den 21-03-2010 21:11
#20

Ja da har jeg fått gjort litt denne helga også.
Har fått montert ferdig fjører, dempere og bremser bak. Har også fått montert fjørbeina foran.

Da har jeg stort sett bare montering av styrestag(trenger ny mutter på ene endeleddet), montere eksosanlegg og lufte bremser igjen.

Så da er det ikke mye igjen, så da blir det snart en prøveturSmile