Skrevet av Hardtop den 11-01-2020 15:48
#2
Fortsetter like gjerne med en gang. :-)
Fikk etter en grundig vask bilen inn i garasjen, sammen med min trofaste (vel...) engelskmann. Den engelske skulle egentlig få litt TLC i vinter, men den tåler å skrangle/lekke/ryke et par år til.
Barnslig som jeg er, måtte jeg selvfølgelig bestille klistremerker med en gang. Og da de kom, var det viktig å sjekke at størrelsen på de ulike merkene er omtrent rktige. Det var de ikke, men da vet jeg hva jeg skal bestille neste gang. :-D
Etter å ha forvist englenderen til et kaldt og mørkt lager, var det bare å begynne på tyskeren. Det var trolig benyttet en eller annen en-komponent lakk da den ble lakkert rød. Denne kan jeg ikke ha som underlag, hvis jeg skal være sikker på å unngå koking når jeg legger på to-komponent grunning osv senere. Kjørte derfor på med malingfjerner.
Lot det virke over natten, så var det bare å skrape seg ned til mer solid underlag.
Når det verste var fjernet på denne måten, klosseslipte jeg ned til jeg traff bart metall. Brukte også ganske mange timer på å sparkle opp svineskinkene, ettersom finishen ikke hadde vært hovedprioritet hos støperen denne dagen. :-) Valgte samtidig å støpe opp litt tykkelse langs kanten av hjulbuene, slik at jeg kunne lage en avrundet fasong. Opprinnelig var hjulåpningene saget opp med stikksag, og hadde derfor en skarp kant.
Etter å ha slipt og pusset noen uker, la jeg på Wurth rustmelk på alt bart metall, deretter syregrunning, før jeg endelig kunne få bilen ensfarget med epoxyprimer. Det er så tilfredstillende å gjøre det, ettersom linjer og totalbilde kommer fem på en helt annen måte enn når bilen er i alle mulige kulører. :-)
Først rustmelk, alt bart metall blir sort.
Deretter et tynt strøk syregrunning. Viktigst på bart metall, men hjelper visstnok også til å sikre at neste strøk grunning ikke reagerer med gammelt underlag.
Epoxyprimer til slutt.
Innvendig, i motorrom, bagasjerom, og under, var det malt med Rustoleum. Det egner seg heller ikke godt som underlag for 2K billakk. Derfor var bare å bøtte på med mer malingsfjerner, og skrubbe det bort.
Da begynner det å nærme seg samme grunningsprosedyre innvendig, men det er noen små sveisejobber som må tas først. Forrige eier har gjort en veldig bra jobb her viser det seg, men har funnet noen få steder hvor det er fordelaktig å bytte ut litt stål. :-)
