Emne: BMW 02/Classic :: Bristolgrå 2002, et avsluttet kapittel

Skrevet av JE den 27-07-2006 03:42
#1

1974 mod 2002

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/IMG_4232.jpg


Tidligere spec:

- 2liter blokk og veiv
- Tii stempler
- 304* schrick kam
- Schrick enkle ventil fjærer
- 121 topp lett portet
- Haltech e6s programerbar bensin og tenning
- 2 x doble 45mm spjeldhus
- 4:1 rustfritt grenrør, 2,5 eksosanlegg med 2 potter
- 5 trinns overdive kasse fra e30
- mellomaksel fra e30 med m10 og 5 trinns
- coilover forran med 400 punds fjærer og bilstein sport dempere
- intrax fjærer og bilsten sport dempere bak
- Suspension Techniques stabbstag (22 mm forran, 19 mm bak)



Spec, den dag i dag:

Motor, blokk:
-1,8i veiv
-1,8i stempler som er dreia av 2 mm og fått ventillommer
-1,8i blokk m/ underspyling og pianotråd
-Custom cnc fresa bakplate til oljepumpe m/ e30 overtrykksventil og "spesial sugerør"
-Olje fra turbo i bånnpanna
-Håndlaga adapter til sensorer, slanger til olje osv.
-Håndlaga tig sveisa bunnpanne

Motor, topp:
-304* schrick cam uten fordelerdrev
-Ruland vippearms låser
-HD vippearmer
-Utfresa forbrenningskammer
-~8:1 i komp
-M30 indre ventilfjærer
-Schrick ytre ventilfjærer
-Pussa vekk støpekanter i innsugs og eksoskanaler
-Håndlaga alu innsug m/ fullradie trakter og 3" spjeldhus
-Håndlaga svartstål grenrør, tigsveisa, coated

Turbo / WG / avlastningsventil / intercooler:
-Precision SC3431E, coated a/r 63 eksoshus
-Turbonetics 35mm evolution WG
-PPF 50mm dumpventil
-3" alu rør fra tubo til intercooler
-3" alu rør fra intercooler til innsug
-450 x 300 x 65mm (3" inn og ut) intercooler m/ braketter til oljekjøler

Eksos:
-3 tom rustfri eksos
-3 tom rustfri magnaflow potte x 2
-3 tom rustfri fleks del på downpipe før girkasse
-Coated rustfri downpipe
-3 x rustfri v-bandsklemme
-%olvo xc90 eksosoppheng x 4

Motorstyring osv:
-Vipec v88
-MSD coiler med innebygd tennsteg x 4
-Honywell gt101 hallgiver på veiv og kam
-%olvo v70 vifte som er trinnløst styrt av v88`n
-7 bar mappsensor

Bensinsystem:
-E30 318i forpumpe
-Håndlagd rustfri swirlpot
-Bosch 044 bensinpumpe
-%udi 80(?) bensinfilter
-MSD 750 cc dyser
-E30 325i 3 bars BTR
-E30 bensinrør tur / retur

Understel:
-Urethane foringer i hele understellet med unntak av travers bak og diff feste.
-Bilstein sport gassdempere
-IE coilover kit forran med 400 lb fjærer
-Intrax fjærer bak
-IE stabbstag kit
-IE camberpater / fjærbeinslager
-IE urethane steering coupler
-Weicher alu fjærbein-stag forran

Bremser:
-Wilwood 328x32mm skiver m/ superlight 4 stempla calippere forran
-Wilwood 320x20mm skiver m/ 1 stempla Wilwood calippere med innebygd håndbrekk bak
-E36 håndbrekk vaier
-Stålomspunne bremseslager forran og bak
-Anideco cusom tilpassa abs ringer forran og bak
-735i 25mm hovedbremsecyl
-%olvo v40 ABS
-E46 abs sensorer

Drivverk:
-JBR alu svinghjul 228mm
-Original organisk 228mm clutch lamell
-Sachs race engineering 618 trykkplate
-E46 M3 hardykobling
-E28 5?? fremre del av mellomaksel
-E30 318i bakre del av mallomaksel
-E30 188 25% diffbrems
-Custom sviktaksler med 02 ytre og e30 indre CV ledd


Felger / dekk:
-Compomotive 7x16" med et 26, lakka i gunmetal
-Federal RS-R i 205 45 16

Kjølesystem:
-%olvo v70 ekspansjonstank
-%olvo 240 tropisk radiator
-71* termostat
-Org 02 vannpumpe fra 70 tallet

Instrumenter:
-Autometer speedometer
-Autometer turteller
-Autometer olje temp
-Autometer oljetrykk
-Autometer ladetrykk
-Autometer pyrometer

Div:
-E30 325i oljefilter montert på innerskjerm
-Mocal oljekjøler m/ sandwich termostat på filter
-E30 tunell
-Sabelt semska ratt
-Sabelt bøtteseter, førerstol på justerbart understell

Redigert av JE den 14-09-2013 13:32

Skrevet av 02-Oivind den 30-07-2006 02:32
#2

Ser visst ut til å være gjort noen omfattende modifiseringer på karosseriet!Shock Har vel gått med noen timer her tenker jeg...Wink

Skrevet av JE den 30-07-2006 20:56
#3

Det er faktisk ikke så mye som må gjøres for å få på en e30 diff.. men har bytta mye stål pga det tidligere var "kjeks"

Skrevet av JE den 15-09-2006 20:42
#4

da er nye skiver forran monter med willwood dynalite calipre jeg hadde fra før. 273 x 20 mm willwood skiver.

drivaksler er også på plass, og har vært på en prøve tur.. alt funker som det skal Smile

Redigert av JE den 08-04-2012 20:33

Skrevet av JE den 03-06-2007 02:44
#5

stabbstag fra Suspension Techniques, og hjemme laget catch tank til bensin (i 304) er blitt montert. bilder kommer senere.
To dager har 02`n blitt ført rundt rudskogen, og alt har fungert uber topp! balansert bil, med små tendenser til understyring (ja det skal gjøres noe med, stabbstaget er stilt på det stiveste bak).
oljekjøler er montert og oljefilter er flyttet til innerskjerm (e30 325i filter), dette etter 4 runder på rudskogen (bimmers treff) der olje temp kom opp i 140*C. Nå ligger olje temp på konstant 110*C runde etter runde (16 rader`s mocal kjøler)

Redigert av JE den 08-04-2012 20:35

Skrevet av JE den 20-07-2007 20:44
#6

3,64:1 utvekslingen er nå historie, og en mere passende 4,10:1 er montert. (gjør fortsatt over 100 på 2. gir)
Nå slipper jeg kanskje å ha 3 gir hele langstrekket på rudskogen.

vinterens planer:

328 x 32 mm skiver og wilwood superlite calipre forran, 309 x 20mm skiver og wilwood calipre bak,
7x16 compomotive felger
ny motor, eller utbedring av dagens. (?)

Redigert av JE den 08-04-2012 20:36

Skrevet av JE den 09-11-2007 07:18
#7

Da er den gamle grå satt inn for vinteren Sad

Redigert av JE den 08-04-2012 20:38

Skrevet av JE den 16-11-2007 22:24
#8

Da er vinteren i gang og planer blir virkelighet, under er slik for bremsene blir for 2008 sesongen Grin

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/IMG_4328.jpg

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/IMG_4304.jpg

Redigert av JE den 19-08-2011 18:05

Skrevet av JE den 31-12-2007 16:01
#9

Endelig er de nye felgene kommet Grin
7x16" et 26 Compomotive 1672
Med god plass til de nye bremsene

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/IMG_4311.jpg

Redigert av JE den 19-08-2011 18:07

Skrevet av 02-turbo den 31-12-2007 18:22
#10

Morsomt nummer på felgene dine, 1672... Samme nummer som antall 2002 turbo som ble produsert.... Godt Nytt (02) år!!

Skrevet av geirm den 01-01-2008 20:13
#11

Jeg er stor fan av prosjektet ditt, spesielt morsomt at velger å benytte deg av M10 motoren. Du skriver at du har planer for motoren til sommeren, kjempefint om du holder oss oppdatert gjerne med bilder.
Ser ut som du har valgt en tilsterekkelig løsning hva gjelder bremser. Det ser veldig profft ut, hvem har laget "bellene" dine? Bruker du to separate hovedsylindre?

Skrevet av JE den 01-01-2008 23:54
#12

Ville ikke gjøre som resten... derfor beholdt jeg m10, selv om det var fristende med s14.
Jeg fortsetter å informere om progresjon etterhvert som det skjer noe.
Regner med at bremsene holder Cool
Kjører kun med en hovedcyl, får se om det holder med den når de nye bremsene er montert.

Bells og braketter er laget av en bekjent som er cnc operatør.

Skrevet av JE den 01-02-2008 23:31
#13

Nytt eksosanlegg er på gang, er blitt kvitt insnevringa på grenrøret og det blir 3" hele veien med 2 potter. alt i rustfritt.

(noen som trenger hjemmesnekkra 2,5" eksos til 02?)

Redigert av JE den 08-04-2012 20:40

Skrevet av JE den 10-02-2008 03:55
#14

15.04 kom det en pakke fra Vacmotorsports med noe fint Smile
deriblandt et alu svinghjul som veier passende 3,6 kg

Redigert av JE den 14-04-2012 14:21

Skrevet av geirm den 10-02-2008 21:08
#15

Hei, dette blir helt max. Ser av stemplene dine at du bruker lange råder. Er de 146 (M3) eller 148 (M10 gr.2) mm lange? Vanskelig å se av bildet men er det dreid squish-band i forbrenningsrommene med tilpassing til stemplene. Interresant stempel fasong.

312 grader kam, racing stempler, titan retainers, racing vipper, EFI med 4 X 45mm spjeld, avstemt exsos mm. Tør vi tippe 185 hk ved 7500?

Jeg tror M3 gutta må se opp for noe grått i speilene til sommeren.Grin

Skrevet av JE den 15-03-2008 18:03
#16

Da er blokka tilbake fra maskinering og har fått et lag med lakk Smile

God Påske!

Redigert av JE den 08-04-2012 20:42

Skrevet av JE den 25-04-2008 20:15
#17

Endelig ble forbremsene ferdige (bare bak igjen... nærmer seg rudskogen..Shock)

i1122.photobucket.com/albums/l527/Stauper/IMG_4311.jpg


Diffbremsen har også fått et par lag med lakk og nytt baklokk fra M-coupe
Har også gått over fra 60-2 triggerhjul til et med to Haltech magneter, dette ser ut til å fjerne "kuttingen" jeg har hatt problemer med tidligere.

Redigert av JE den 08-04-2012 20:45

Skrevet av JE den 19-07-2008 12:58
#18

Bakbremsene ble ferdige til rudskogen.. Men pga et par småproblemer ble det ikke så mye kjøring verken på lørdag eller søndag.

Redigert av JE den 08-04-2012 20:46

Skrevet av geirm den 20-07-2008 21:28
#19

Hei Jørgen,

Som nevnt tidligere er jeg stor fan av prosjektet ditt. Jeg synes det er spesielt morsomt at du velger å benytte M10 motoren. Har du fått prøvt motor og bremser ennå, er du fornøyd med resultatet? Fint om du deler bilder av bakbremsene med oss.

Hvordan er det å kjøre med 400" fjærer og Bilstein sport, er det akseptabelt for gatebruk eller er nyrebelte og susp endel av kjøre antrekket?.Pfft

Geir...

Skrevet av JE den 20-07-2008 21:39
#20

geirm skrev:
Hei Jørgen,

Som nevnt tidligere er jeg stor fan av prosjektet ditt. Jeg synes det er spesielt morsomt at du velger å benytte M10 motoren. Har du fått prøvt motor og bremser ennå, er du fornøyd med resultatet? Fint om du deler bilder av bakbremsene med oss.

Hvordan er det å kjøre med 400" fjærer og Bilstein sport, er det akseptabelt for gatebruk eller er nyrebelte og susp endel av kjøre antrekket?.Pfft

Geir...


Hei

Den nye motoren er ikke satt sammen. men den jeg har nå fungerer greit etter bytte av triggerhjul. eneste som gjenstår med den er fin mapping på ruller.

Bremsene fungerer meget godt, bortsett fra meget myk pedal. dette skal bli bedre når jeg får montert hovedbremsecyl fra e32 750 (bare jeg finner en brukt...) trudde det var samme på e32 735i men der tok jeg feil da de ble levert med to forskjellige utgaver, og jeg fikk seff den som ikke passer.

problemene jeg hadde på rudskogen var den forre potta som subba i mellomakselen ved nedgiring og ujevn vei (dette blir fikset nu). det andre var forlange bolter til bell`s bak slik at disse subba i braketten til caliperen når boltene ble varme og strakk seg (dette er også fiksa nå)

Flere bilder kommer i løpet av kvelden / morra dagen.