Emne: BMW 02/Classic :: Tungstartet varm 02, noen forslag?
Skrevet av 02-turbo den 30-08-2008 20:55
#1
H J E L P ! ! !
Har en stk -73 2002 med orginal ubesudlet forgassermotor som starter lett som bare det når den er kald, men når den skal startes etter korte "pit stops" må jeg "file" lenge, veldig lenge....
Er det noen som har noen vettuge forslag til årsaken til denne "tungstartheten"??
Motoren er befengt med den orginale enports solex forgasseren. Plugger, ledninger, stift,kondensator, coil samt rotor er byttet. Tenning samt kamvinkel er justert (har eksprimentert med varierende fortenning, uten nevneverdig forskjell på startvillighet...)
Trenger innspill her!!
På forhånd takk!!
Skrevet av 02-Oivind den 30-08-2008 21:49
#2
Jeg venter også i spenning på svar!
Skrevet av Bassik den 30-08-2008 22:07
#3
tipper den får for mye bensin. Evt at det flommer over etter at du har stoppet motoren.
sjekk i forgasser etter at du har stoppet, om det kommer bensin.
kan hende at flottørdysen ikke er helt tett
Skrevet av 02-turbo den 31-08-2008 17:55
#4
Har i dag justert ventiler, rengjort forgasseren (her var det mye gruff...) samt sjekket flottørhøyde og flottørventil.
Motoren er like fordømt tungstartet etter bare noen minutter stans på varm motor.
Hvis jeg stopper motoren og forsøker å starte den med men gang, fyrer den promte...
Beats me...
Is there anybody out there......????
Skrevet av 02Ronny den 31-08-2008 18:18
#5
Jeg tror også den "drukner". Husk å ikke røre gassen før du skal starte varm motor. Husker selv at min orginalmotor var veldig tungstartet hvis man rørte gassen før jeg startet den, varm.
Skrevet av herr bertone den 31-08-2008 20:18
#6
Dette er ett amatør-tips, men alle innspill mottas vel med takk? I allefall, fattern hadde slike problemer med sin Mercedes pagode SL. Der var det den gode gamle coilen som sviktet når motoren ble varm.
Skrevet av herr bertone den 31-08-2008 20:19
#7
Ser nå at du har byttet coilen. Lykke til videre
Skrevet av 02-turbo den 31-08-2008 21:55
#8
Veeeeeel, har byttet coil, men den jeg byttet til "konket" (biltema.... eh eh) Monterte derfor den gamle igjen.... Skal bytte til en god bosch tenker jeg
Takker for innspill!!
Er det andre kloke hoder der ute??
Redigert av 02-turbo den 31-08-2008 22:10
Skrevet av oyvind den 01-09-2008 07:45
#9
Bensin pumpe er den sjekket?
Skrevet av 02-turbo den 01-09-2008 19:16
#10
Ja, den er sjekket. Det er forøvrig teorien om at flottøren slapp innpå for mye flydium også. Jeg hadde elektrisk bensinpumpe helt til jeg skulle hjem fra landstreffet i Stjørdal. På vei hjem konket den elektriske pumpen og jeg måtte inn med standard/manuell pumpe for å komme meg hjem.
Det som gjør at jeg er sikker på at det ikke er flottørfeil som gjør bilen tungstartet er at jeg ved flere anledninger stoppet den elektriske bensinpumpen før jeg stoppet motoren, for så å forsøke å få start på den varme motoren med bittelitt lavere flottørstand, uten noe forskjell i startvilligheten.
F O R S L A G - M O T T A S - M / - T A K K ! ! !
Redigert av 02-turbo den 01-09-2008 19:23
Skrevet av geirm den 02-09-2008 09:49
#11
Jeg har ingen direkte erfaring med dette problemet i 02 men naboen har en 73 Honda 750 four som hadde samme problemet.
Vi testet alle mulige og umulige måter for å få den til å starte når den var varm uten å lykkes. Naboen kom i kontakt med en som hadde lik sykkel og som hadde en fix på problemet, kraftigere coil og elektronisk tenning!
Våre gamle motorer er bygd for bløyholdig bensin og får problemer med dagens blyfrie bensin. Hondaen ble "ny" med denne modifiseringen, den starter lett som bare det selv om den er varm og den går seg ikke sur på tomgang.
Kanskje, kanskje er dette løsningen for deg også.
Geir...
Skrevet av oyvind den 02-09-2008 18:14
#12
Coil+plugger+forgasser er viktig men kompresjon er vel forbeholdt dieselmotor hvis ikke så må motoren være totalt utslitt.
En annen forgasser er det vel mulig å skaffe seg og tenningsdeler er jo kurrant så det er jo bare å justere ventiler, stift (kamvinkel og tenning) forgasser kan jo byttes ut for sikkerhets skyld den kan jo være slitt i gass spjeld og aksel.
Skrevet av 02-turbo den 11-09-2008 21:59
#13
FASIT til tungstartet varm 02:
Coil.....
Skrevet av 02-Oivind den 21-09-2008 11:50
#14
Geir Moe Karlsen kom også med tips om at man kunne bruke en tykk (5-6mm) bakelittpakning mellom innsug og forgasser. Kan være et problem med at bensinen fordamper/koker i forgasseren pga. varme som brer seg opp i fra manifolden når den står litt.
Skrevet av 2002turbo den 21-09-2008 13:22
#15
02-oivind skrev:
Geir Moe Karlsen kom også med tips om at man kunne bruke en tykk (5-6mm) bakelittpakning mellom innsug og forgasser. Kan være et problem med at bensinen fordamper/koker i forgasseren pga. varme som brer seg opp i fra manifolden når den står litt.
Det har jeg sett på noen biler. Er det derfor den er der