Emne: BMW 02/Classic :: Gulebilen til Svein

Skrevet av Grazatfahrer den 01-09-2008 10:00
#1

Mange av oss som var på landstreffet i Stjørdal fekk sjå nokre spennande bilder som Svein hadde med seg. Dei viste ein gul guttebil med mange gromdeler. No er bilen frakta frå sentraleuropa opp hit til nordvestlandet.

Overlet til Svein og kome med vitale data og spesifikasjoner Smile

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/a401db74.jpg

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/3d7ead11.jpg

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/fd1cdfb8.jpg

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/5e1e6d3a.jpg

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/b95defc1.jpg

i13.photobucket.com/albums/a269/m535/658821be.jpg

Skrevet av Grazatfahrer den 01-09-2008 11:26
#2

Eit bilde til med prøveskilter klar for test.
i13.photobucket.com/albums/a269/m535/ea96e674.jpg

Skrevet av 2002turbo den 01-09-2008 18:31
#3

Gratulerer Svein Grin Grin Grin


Wink gul hekkspoiler selges, kontakt Svein Wink Wink

Skrevet av 02alpina den 01-09-2008 21:15
#4

Tøff bil, setter nummer opå døra og kjør rett på historisk racing , gratulerer Svein , vi venter spent på rapport hvordan den er Smile

Skrevet av geirm den 01-09-2008 21:35
#5

Hei Svein, det var noen gyselige felger du har fått med. Ring meg om du bestemmer deg for å selge.Pfft


Men du, hva er den brevsprekken på panseret til?


Gratulerer!!

Geir...

Redigert av geirm den 01-09-2008 21:36

Skrevet av 02turbo den 02-09-2008 21:55
#6

Hei, hei
Bilen ble kjøpt i Sveits av en som mener at bilen ble ombygd av Heidegger i 1979. Dette har jeg ikke fått bekreftet. De har heller ikke noe register på biler som de har bygd om. På blokka er det slått inn 4 siffer i tillegg til det vanlige nummeret. Jeg har imidlertid fått kontakt med Max Heidegger pr brev og jeg venter på tilbakemelding fra han. Han etterlyste bla. et nummer som står innslått på toppen, like ved kjølevannsføleren. Sporty å svare, han er jo bikka 80 år. Det følger også med en dokumentasjon på endring av bilen hvor Heidegger er nevnt.

Det jeg vet om motoren er at toppen er 121 TI den har 45 Dell'orto som er påmontert noen innsug som er stemplet med Heidegger og TISA, 300 kam, oljekjøer og elektrisk vifte fra Magneti Marelli. Grenrør fra devil. Luftfilterboks type Alpina. I papirene står det 150 PS, men den er sansynligvis litt mere siden vanlige 2002 som gikk i Sveits ikke hadde lov til å ha mere en 150 PS. Kanskje derfor Heidegger hadde to motorer som de kalte 150PS og 150PS+. Heidegger skilte også mellom disse ved å bruke sitt eget toppdeksel på 150PS+.

Gearkassa er 5 trins dogleg, og diffsperra er jeg ikke sikker på hvor mange % den er. Selger mente litt mer en 40%?

Største bremsekraftforsterkerern og ventilerte skiver fremme, 250 mm tromler bake. Fikk med coilover fra Bilstein med på kjøpet.
fjærer er fra Apex levert av G-Power i 1993 pga de gamle var defekt

Alpina body kit med den gamle gruppe 2 spoileren. Det gir bilen en bredde på 1680 mm. Hele og fine Recaro stoler forran med gule stropper og surre seg fast. Skulle en ende opp på taket er der en veltebøyle montert i bilen fra 1979.

4 ATS 7X13 og 2 stk 8X13 gir vogna rett stuk, for ikke lenge siden ble det også skiftet foringer på hele bilen så den er teit og fin å kjøre.

Bilen ble lakket opp igjen i 1996 forde han som eide bilen hadde en kone som likte gulfargen til Porche. Det ble da hatt ut alle ruter og skiftet pakninger rundt baut. Var vel kanskje da bilen desverre ikke fikk beholde de runde sportlysa bak. Plata er skiftet, og vil bli atter skiftet.

Postkassa selges til høystbydende, nytt glasfiberpanser fulgte med og skal på plass. Hoppbakken bake skal også jevnes med stålet. Noen som har et lokk i glasfiber til salgs?

Bilen skal være en 1969 modell som ble levert i fargen Bristol.

Venter nå på papirene for å ta meg en tur til tilsynet for en sjekk.Shock

turbo Svein

Skrevet av 02Anders den 02-09-2008 23:46
#7

Uhada!! Hvor den er fin!! Gratulerer Svein!! Grin

Lyder til at bilen har en 'viel spass' specifikation!! Genmonteret med normal panser og bagklap og hellakeret i bristol, så ville den se virkelig retro-cool ud!! Cool Hvilke Recaro-stole har den?? Er det de tidlige skålsæder som blev brugt i bane 02, CSL og 911RS??

Glæder mig til at høre mere om hvordan den kører og se flere billeder.
Held og lykke med Heidegger dokumentationen... Wink

Skrevet av 02Anders den 03-09-2008 00:34
#8

Lidt inspiration til dig Svein.... Wink

En Bristolgrau 02 jeg så på Oldtimer Grand Prix på Ringen for en måneds tid siden. Den var fandens tøff!! Cool

i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/OGP%202008/DSCF2181.jpg

i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/OGP%202008/DSCF2178.jpg

i160.photobucket.com/albums/t184/02Anders/OGP%202008/DSCF2179.jpg

Redigert av 02Anders den 03-09-2008 00:35

Skrevet av Grazatfahrer den 03-09-2008 09:17
#9

Snacks
i13.photobucket.com/albums/a269/m535/59e29708.jpg

Skrevet av 02alpina den 03-09-2008 15:38
#10

Du MÅ lakke din bil grå Svein

Skrevet av darwin02 den 04-09-2008 00:34
#11

02alpina skrev:
Du MÅ lakke din bil grå Svein


Enig med deg, den gule farge hører liksom ikke hjemme på 02'en.
Men smak og behag, lykke til med bilen!Grin

Skrevet av 2002turbo den 07-09-2008 15:05
#12

02alpina skrev:
Du MÅ lakke din bil grå Svein


Nå hadde jeg valgt Bristolgrå til 1600ti'en fordi alle skulle ha Colorado.
Og nå skal også alle andre velge grå Angry Wink

Skrevet av 02turbo den 07-09-2008 16:09
#13

Bare slapp av Espen! Bilen blir ikke lakka med det første, skal jo kjøre, ikke stå og slipe!Wink

turbo Svein

Skrevet av 02turbo den 08-09-2008 11:27
#14

Da har tilsynet hatt besøk. Det resulterte i at jeg må ta ut belter og veltebøyle. Hjalp ikke at den var godkjent i Sveits med bøyle. Blir å skru inn og ut. I tillegg ble bilen ikke definert som værneverdig. Det var ikke slik blien rullet ut av samlebåndet. Litt dyrere forsikring, men det skal vi kunne leve med. I tillegg tok de bilde av bilen for å ha i databasen!

turbo Svein

Redigert av 02turbo den 08-09-2008 11:28

Skrevet av 02-Oivind den 08-09-2008 18:00
#15

02turbo skrev:
I tillegg ble bilen ikke definert som værneverdig. Det var ikke slik bilen rullet ut av samlebåndet. Litt dyrere forsikring, men det skal vi kunne leve med. I tillegg tok de bilde av bilen for å ha i databasen!

turbo Svein


Nå er det kun kort tid til LMK er i orden. Ser for meg at det blir en oppgave for forsikringsansvarlig Jan Helge å finne ut av hvordan det stiller seg med Alpina/Heidegger-biler og liknende, med tanke på LMK-forsikring.

Skrevet av 2002turbo den 09-09-2008 10:37
#16

02turbo skrev:
Da har tilsynet hatt besøk. Det resulterte i at jeg må ta ut belter og veltebøyle. Hjalp ikke at den var godkjent i Sveits med bøyle. Blir å skru inn og ut.
turbo Svein


Det må stå "godkjent med veltebur" i vognkortet, hvis ikke må du belage deg på å skru det ut hver gang du treffer onkel-P Pfft

Skrevet av 02turbo den 09-09-2008 12:15
#17

Da er endelig bilen registrert, og har ikke tenkt å treffe onkel-p slik at det for holde å skru det ut annet hvert år!Grin

Skrevet av 02turbo den 06-12-2008 14:38
#18

Hei alle sammen, tenkte jeg skulle fortelle litt hva som har skjedd siden sist dere ble informert.
Jeg har fått skriftlig bekreftelser fra Max Heidegger på at motoren er laget av de. Jeg har hatt en veldig god dialog med Heidegger og de har svart og gitt meg det jeg har spurt om. Utrolig bra service. Jeg har også fått et ”data ark” som inneholder en beskrivelse av motoren, hvilken kam, stempel, forgasser, dyser osv.

Toppen har jeg fått bekreftet er skiftet da den originale fikk en sprekk og ikke lot seg reparere. En ny ble laget av en som heter Karl Manzl som har jobbet både hos Alpina og Heidegger. Han har arbeidet i flere racing team med flere gode kjørere på 70-80 tallet men alltid med BMW, F1 turbo, 2002, 3,0 CSL og også Stuck’s 3,0 CSL. Han har også bekreftet at han laget en ny lik den gamle orginale Heidegger toppen.
Tydelig har det også blitt skiftet kam i toppen da den ble levert med en 324 graders. Når denne har blitt skiftet vet jeg ikke. Planen er å spore opp en slik for på sikt å komplettere motoren slik den ble levert.

Ang Heideggers ventillokk, ble ikke alle motorene levert fra Heidegger med dette selv om den som denne skal produsere 175 hk. I flg Heidegger ville flere kunder ha motoren med nøytralt ventillokk fordi de ikke ville at andre skulle se hvilken motor de hadde, eller at de ikke ønsket og betale ekstra for dette. Har vært i kontakt med noen som har et originalt lokk og er villige til å selge det for 3000 euro. Det er helt uaktuelt å betale så mye for det! Jobber imidlertid med andre kontakter som jeg har fått.

Denne motoren ble også levert med 45 weber, ikke Dell'orto som Heidegger er kjent for å bruke, grunnen til det er at kunder ønsket weber forgasser. På data arket står det også noe som er GFK. Dette var et egenprodusert luftfilterboks i rød forsterket plast materiale. Dette ble laget for å tilfredsstille de sterke kravene i Sveits mht støy. Dette hadde to luft inntak som vendte forrover i bilens retning. Skal komme tilbake med bilder når jeg får det.

Eksossystemet de brukte ble laget av Eberspächer, dette er ikke i produksjon i dag, men ville nok blitt satt i produksjon hvis det var et potensiale på 100 anlegg. Heidegger mener imidlertid at å bruke en standard manifoil, sveise litt om samlerøret over til et første turbo røret og avslutte med siste turbo potta.. Heideggers anlegg var basert på denne eksospotta men hadde doble utløp og kom ut på midten bak.

Når det gjelder bilen har jeg funnet ut at den tidligere har vært rød, men jeg holder fortsatt på å prøver å få spore opp den tidligere historikken.

Venter på at noen har tid til å skifte bakplaten slik at de runde lyktene igjen kommer på plass. Ingen som virker å ha tid til å sveise på gamle biler. Vet dere om noen i nærheten som tar på seg så si i fra. Sommeren kommer fort. Jeg har også kjøpt inn nytt teppe fra USA som skal bli bra å få inn, det som var der var litt for rufsete. Recaro stolene som står i bilen har jeg solgt til han som kjøpte den gamle tii’en min. Inn kommer to stk strøkne Scheel Mann stoler som jeg var utrolig heldige å kommer over – Røverkjøp.

Skrevet av 02turbo den 06-12-2008 14:40
#19

Her er bilde av stempel

Skrevet av 02turbo den 06-12-2008 14:45
#20

Her er oppskriften