Emne: BMW 02/Classic :: Spesialverktøy for kamaksel

Skrevet av 02dag den 08-10-2008 22:47
#1

Hei,

Jeg skal slipe ventiler og det som jeg trodde var en enkel oppgave viste seg å være litt verre enn jeg trodde. Leste i Haynes-boka at man måtte ha et spesialverktøy for først å ta ut kamaksel, før man kunne ta ut vipparmsstagene.

Er det noen som har et slikt spesialverktøy å låne bort? Grin

Leste også i Haynes at man kan lage seg noen små brekkjern som man presser ventilen ned med, men da må man være minst to for jobben, samt at mine vippearmer ikke er utformet på den riktige måten(for breie over ryggen enn de i Haynes).

Skrevet av 2000Touring den 09-10-2008 06:25
#2

http://www.biltem...emId=82441

Skrevet av 02dag den 09-10-2008 08:21
#3

Nei, en slik en har jeg, men den er for å ta av ventilene. Tror det er et annet spesialverktøy det siktes til. Et som presser ned de tre ventilene som står i spenn samtidig.

Eller er det slik andre gjør det? bare løsner de ventilen som står i spenn og deretter drar ut kammen?

Uansett, hvis jeg skal bruke denne så må den spesialtilpasses i den enden som presser på ventilen. For vippearmen er jo i veien.

Skrevet av 2000Touring den 09-10-2008 08:25
#4

Hvis du skal slipe ventilene er må du vel ha ut ventilene uansett. Jeg hadde brukt den tanga(tilpasset om nødvendig), tatt ut alle ventiler, for deretter ta ut kammen. Ventilene bør legges i sortert rekke følge, så de havner på samme sted.

Skrevet av E23 galningen den 09-10-2008 11:20
#5

Man trenger ikke dette verktøyet for og demontere kammen på M30 ivertfall og den har lenger kam enn M10. Det er litt mere jobb uten verktøyet men det går.

Jeg pleier og løsne ventiljusteringen helt og deretter vrir jeg kammen slik at jeg får frigitt et par vippearmer og deretter drar jeg ut akselen til vippearmene slik at jeg får demontert 2 stk. Så vrir jeg litt på kammen igjen slik at jeg kan demontere to vippearmer til.

Det er fullt mulig og gjøre det på denne måten men det er selvfølgelig lettere med spesialverktøyet. Har også sett andre som bruker de gaflene som Haynes beskriver og knyter de fast i bordet med ståltråder.

Skrevet av 2002turbo den 09-10-2008 17:44
#6

Jeg har alle BMW verkstedenes topplokksverktøy til M10 og M30 ( inkl."benk" ) - LÅNT BORT.
Men du greier jobben med ventilfjærklemme og normalt håndverktøy.

Du må regne med å finne slitte styringer og runde ventilseter - da er ikke dette lenger en gjør-det-selv jobb.
Jeg anbefaler å sette bort jobben til de som driver med slik Pfft

02-Espen

Skrevet av geirm den 09-10-2008 18:32
#7

Hei,

Det er som flere her sier, du behøver ikke noe spesial verktøy for å demontere toppen. Kun dersom du vil ta ut kammen uten å demontere vippearmsakselene, men det er skjeldent noe tema.

Slå ut en og en vipparmsaksel og slå de bakfra og fremmover. Du må bruke noe som er mykere enn vippearmsakselen å slå med så du ikke stuker enden. Da blir den vond å få ut. Når du har fått den sånn cirka 1:3 ut kan du gå over til et passende tykt og langst hydraulikk rør og slå ut resten. Om du snur på kammen undreveis slik at vippene du skal demontere til enhver tid er fri er dette en "walk on the beach".Grin

Enig med Espen i at ventil jobben er kun for proffer med riktig verktøy. Det har ingen ting for seg å slipe ventiler med ventilslipeskaft og slipepasta. Det er Ferguson trimming.Pfft

Husk at når du levere toppen din til proffen må du si i fra hva du vil ha gjort. Vil du ha skjekket styringene for slitasje må du gi beskjed ellers får du igjen toppen med slipte ventiler og seter men med dårlige styringerShock

Geir..

Skrevet av Johnny Pettersen den 09-10-2008 22:14
#8

Jeg har den spesielle ramma du trenger.Består av en ramme som man legger topplokket i, samt en toppdel som tvinger ned alle vippe armene. Da kan man trekke kammen rett ut uten fare for riper og skade
Du kan få låne dette men du bør vel kanskje komme og hente det da det veier mange kilo.

Redigert av Johnny Pettersen den 09-10-2008 22:17

Skrevet av 02dag den 09-10-2008 23:24
#9

Tusen takk for mange nyttige innspill. Når det gjelder toppen så tror jeg den er bra, men et par drag med slipepasta vil ikke gjøre så mye. Skulle det være nødvendig med nye styringer, vil jeg uansett gå til en proff.

Jonny, jeg tar meg en tur oppover. Vi får ringes en dag.