Emne: BMW 02/Classic :: Forlenge nedre bærearm ?

Skrevet av 2002turbo den 04-12-2008 20:52
#1

Her er en annen måte å få negativ camber.
Noen meninger ? ( forutsetter gode sveisekunskaper )

Skrevet av 2002turbo den 04-12-2008 20:53
#2

bilde 2

Skrevet av 2002turbo den 04-12-2008 20:54
#3

bilde 3

Skrevet av geirm den 04-12-2008 23:42
#4

Dette er klart en måte å få mer negativ camber på, men da må radius armen eller casterstaget (kjært barn har mange navn) forlenges også slik at geometrien blir rett. En annen metode er å ta bærearm og radius arm fra en tidlig 5 serie den er (om jeg ikke husker feil) ca 15mm bredere enn 02 armen. Tviler på biltilsynet jubler om du kommer med en sveist bærearm. NB! denne metoden øker sporvidden forran, ikke alltid ønskelig.

Den beste metoden er å bruke fjærbein med preset negativ camber, disse er relativt skjeldne. Det går å lage slike selv enten ved å varme støtdemper røret nede ved spindelen og bøye det til 1,5 grad negativ camber eller dreieut røret og maskinere hullet i spindelen slik at røret kan sveises fast igjen med 1,5 grader negativ camber. Dersom man går for den første varianten passer ikke Bilstein innsatsen lenger, da må man bruke en kortere innsats fra f.ex. VW Golf eller Porsche 944.

Camberplater gir ca 3/4 grad.
Fjærbein fra Turbo gir ca 1 grad
Flytte bærekulene lenger ut på bærearmen (3-4mm) gir ca 1/4 grad
Sum 2 grader negativ camberGrinGrin


Det er ingen snarvei til mye negativ camber på en 02 med standard diameter på fjærene.

Geir...

Skrevet av 02-Oivind den 05-12-2008 00:04
#5

Hva ble brukt av understell den gang 02'n var moderne ('60-'70-tallet) og aktiv i racing?

Skrevet av geirm den 05-12-2008 09:51
#6

02-oivind skrev:
Hva ble brukt av understell den gang 02'n var moderne ('60-'70-tallet) og aktiv i racing?


På 60 og 70 tallet kjørte man med diagonal dekk, disse dekkene skal ikke ha mye negativ camber faktisk mindre enn 1 grad. Det er dagens moderne R dekk som kan utnutte mye negativ camber. Yokohama Advan 048 kan kjøres med mer enn 3,5 grad negativ camber. Husk at med et oppsett med negativ camber forran må bilen ha spredning ikke spissing!

Geir...

Skrevet av 2002turbo den 05-12-2008 10:38
#7

02-oivind skrev:
Hva ble brukt av understell den gang 02'n var moderne ('60-'70-tallet) og aktiv i racing?


I FIA papirer fra -70/71 er det kun "standard" fjærbein med 2gr neg camber som vises.
Type GS-tuning / Alpina ( som er hard to get Angry )
Smale fjærer og justerbare fjærskåler er av nyere dato.
Bilstein har jo dette, men det er verken lov på vei eller i historisk racing.

Skrevet av Rune M2-touring den 05-12-2008 17:52
#8

Tror jeg ville skjøtet bærearmene med en Z-formet snitt mellom øvre og nedre plate i bærearmen. Det holder sikkert slik det er gjort på bildet også, men med et Z-snitt får man redusert belastning på sveiseskjøten.

Her er bilde av E12 bærearmer på 02:

http://personal.i...aliper.jpg

Redigert av Rune M2-touring den 05-12-2008 17:52