Emne: BMW 02/Classic :: Forgassere M20
Skrevet av rolfi den 22-12-2008 16:06
#1
Hei.
Driver og planlegger litt ang. 320n.
Har tenkt på M20B25 og 2 doble Weber DCOE (40 eller 45mm)
Finnes det innsug til sidemonterte forgassere til disse motorene, eller må det lages selv?
Tenker altså i hovedsak på 2 forgassere. Vil det kanskje være lettere med 3? Føler det kan bli litt overkill egentlig.
Det blir en småtrimmet M20B25 (porting, kvassere kam, lettere svinghjul, grenrør og en smule høvla topp.
Hvis jeg skal ha 2, bør jeg gå for 40 eller 45mm?
Kan ikke så mye ang. trimforgassere og slikt, så jeg trenger litt hjelp her.
Hvor mye effekt bør jeg forvente av det optimale forgasseroppsettet til småtrimmingen jeg har skrevet om her?
På forhånd takk for svar
Skrevet av Johnny Pettersen den 22-12-2008 18:19
#2
Hei!
Vitsen med 2 dobble forgassere på en firesylindret er jo at du har ett løp i forgasseren til hver sylinder, på en 6er så må man da 3 dobble.
Manifold for 3 dobble finnes helt sikkert i den store verden.
Tror ikke 3 dobble 40mm forgassere blir feil. mengden bensin bestemmes jo av halsringer/ dyser etc.
Skrevet av bmwm2 den 22-12-2008 18:22
#3
Hvis du ikke skal ha 3 forgassere bør du absolutt ikke fjerne innsprøytningen. Den er alle verdens forgassere helt overlegen bortsett fra i lyd eller hvis det skal trimmes hardt.
Med forgassere for man flere ustabile deler, høyere forbruk, dårligere kald start/varmkjøring og mindre jevn gange under kjøring.
Skal du trimme og få noen nytte av gassere er et hull til hver syl. helt avgjørende for eff. Tipper 3 dobble 40mm webere/dellorto er mest egnet i ditt tilfelle.
Skrevet av rolfi den 22-12-2008 22:37
#4
Takker for svar
Da blir det 3 doble 40mm.
Har forgasser fra før, og det er Solex 4A1 driten.
Bilen skal gå ujevnt på tomgang og være slik en trimmet forgassermotor skal være. Det blir ingen bruksbil, så om den bruker litt bensin får det gå greit. Har 528i'n som økonomislede, når jeg vil kjøre noe som bruker mindre.
Forgasserene skal såklart justeres og synkroniseres på verksted, av en som har drevet med slikt i lang tid.
Jeg er veldig brestemt på å ikke ha innsprøytning, samme hvor mange fordeler det medfører, og hvor mange ulemper forgassere medfører.
Skal det gjøres, så skal det gjøres skikkelig
Motoren blir vel det dyreste på hele bilen, men det får så være. Er ikke noe økonomiprosjekt jeg har
Bare fortsett å kom med svar om det er noen som har flere synspunkter ang. dette.
Skrevet av 02-Oivind den 22-12-2008 22:57
#5
Har ikke noe lurt å komme med, men jeg liker tankegangen din angående forgasserbestykning av motoren din
Gleder meg til å se og ikke minst høre den, når den tid kommer!
Skrevet av rolfi den 22-12-2008 23:09
#6
Takker
Ifølge meg så finnes det ingenting som slår forgassere uansett. Det er både nogenlunde tidsriktig, og det bilen ble levert originalt med. (Kanskje ikke 3 doble på M20B25 da, men iallefall forgasser
)
Jeg har bestemt meg for at den SKAL være ferdig innen 02/classic europa/skandinaviatreffet i Lillehammer i sommer, koste hva det koste vil. Om jeg så må ta opp et veldig ufornuftig forbrukslån
EDIT:
Kan også nevne at det ligger en 5-trinns sportskasse fra E21 323i med 1. gir ned og 1:1 på 5. og bare venter på å bli montert på en halvsprek 2.5 i en hvit E21
Tror nok bilen skal flytte seg greit når den kommer på veien
Redigert av rolfi den 22-12-2008 23:13
Skrevet av 02Anders den 27-12-2008 11:22
#7
Hej! En af mine venner her i Danmark har en E21 320/6 med 2,3 blok og med 3 dobbelte Weber. han er vist temmelig nøjd med det!!
Er du interesseret kan du få hans tel.nr.???
Skrevet av 22-02-70 den 28-12-2008 17:57
#8
Hei!
Eg fant nokon forgassere på finn som sikkert passer dit prosjekt
Lykke til.
FINN-kode: 15743083
Mvh Jonny
Skrevet av rolfi den 31-12-2008 13:06
#9
Typisk at det kom ut noen nå ja, etter jeg har vært på 4 dagers tur til danmark og brukt opp alt jeg har
Jeg kunne egentlig tenkt meg å kjøpt noen som må overhales, for da får jeg litt mer innblikk i hvordan alt fungerer og hvordan forgasseren ser ut inni. Det er fint å lære ting
Lurer på hvordan det blir med gassen, må vel ha et stag som går over alle og noe sånt. Slik at flere en 2 sylindre får bensin
Jeg er ikke så veldig dreven på dette, men jeg skal da få det til med litt hjelp
Skrevet av E23 galningen den 31-12-2008 13:55
#10
Hvis du vurderer seriøst forgassere bør du bli med til Essen.
Det var en del firmaer som hadde bra utvalg forige gang og prisen var ikke så gal heller. Dessuten gikk det an og spørre de om relativt kompliserte spørsmål og få vettuge svar selv om du ikke kjøpte noe.