Emne: BMW 02/Classic :: Karrosserijobb
Skrevet av 02Ronny den 03-01-2009 23:59
#1
Starter en tråd der alle kan komme med sine tips og erfaringer ang. restaurering/ rep ol. av karrosseri. En sånn tråd kan kansje bidra til å redde noen klassikere fra å bli til spiker.
Jeg begynner med litt av mine erfaringer:
- Fant ut at det viktig å ta skade for skade. Ikke begynn med å skjære bort alle råtne plater og hull. Ta en skade av gangen.
På den måten slapp ihvertfall jeg å miste motet. Kunne se fremgang etter hver kveld i garasjen.
-Verktøyet er viktig når man skal gjøre en sånn jobb. Dårlig og feil verktøy kan ødelegge både arbeidslysten og resultatet.
Fiberrondell, proff punktsveisbor, liten trykkluft stikksag, hammer/ mothold er det som gjorde den store forskjellen fra tidligere platejobber jeg har holdt på med.
Kjøp fortrinnsvis orginale platedeler. Passformen er enorm i forhold til piratdeler, og platetykkelsen er rett.
- Nå har jeg startet, så er det bare å henge seg på. Skal legge ut bilder etterhvert.
Skrevet av geirm den 05-01-2009 23:45
#2
Ronny,
Dette blir bra, ser med en gang at det er en sak jeg må adressere.
Jeg benytter Biltema's punktsveisbor de blir fort sløve og det er vel ingen måte å slipe de på.
En annen sak er at de er korte så jeg kommer ikke til over alt.
Hva anbefales her?
Geir...
Skrevet av 02Ronny den 06-01-2009 20:07
#3
Har prøvd biltema sin jeg også, hvis det er av den typen med fjæret spiss på. Elendig! Denne er en drøm å bore med. Og slitesterk.
Vet ikke hvor du kan få tak i, men det står Zebra S93S8 på den.
Jeg kjøpte den på et karrosseriverksted.
Skrevet av 02-Oivind den 06-01-2009 20:29
#4
Zebra er det nok Würth som har...
Skrevet av darwin02 den 06-01-2009 21:04
#5
Enig med deg, Wurth selger denne, bruker den selv, bra kvalitet!
Mvh
Skrevet av geirm den 08-01-2009 23:50
#6
Var innom Würth i dag og fanga 2 stk 8mm punktsveisbor. 90 kr/stk +mva, da med 25% rabatt, sa jeg var medlem i 02 / Classic og vi helt sikkert hadde rabatt avtale.
Biltema bor til høyre.
Geir...
Skrevet av geirm den 10-01-2009 22:42
#7
Jeg har skrudd 02 i mange år men har ungått de store rustreparasjonene frem til nå. Med så store reparasjoner må ma ha bra verktøy, Jeg er helt selvlært og aner ikke hva som er "karrosserimannens" utstyr, har bare kjøpt verktøy etterhvert som behovet har meldt seg.
Beste investeringa jeg har gjort er en automatisk sveisehjelm, den er genial.
Legger ved bilde av verktøyet jeg bruker, i tillegg har jeg en god MIG sveis.
Jeg har selvfølgelig også godt med værneutstyr som jeg ikke slurver med å bruke.
Geir...
Skrevet av 02Ronny den 11-01-2009 00:47
#8
Lagde den her bukken som lettet arbeidet utrolig mye. Fikk skrapt av understellsmassen og sandblåst alle sveisene før grunning.
Fant ut at det var halve jobben å skrape understellsmassen hvis det var kaldt i garasjen. Helst minusgrader.
Etter syregrunning la jeg på et tynt lag med PVC masse og lakkerte med vanlig lakk.
Skrevet av E23 galningen den 11-01-2009 02:46
#9
Vedkommende som tok rustsveisinga på syvern for med slipte slike punktsveisebor sjøl av vanlige bor som hadde knekt, det var like bra og mye billigere som han sa.
Men så er han litt spesiel også. Han er typen som kan lage det meste ved hjelp av hammer og et mothold. Det er fasinerende og bare se på hvordan han former platene i de mest rare former.
Skrevet av 02Ronny den 12-01-2009 21:34
#10
Sånn så det ut i bag. rommet etter 1.sandblåsing. Her er det kjekt å ha en trykkluft stikksag å skjære ut hele bunnen sånn at kun falsen der den bunnen er festet, står igjen. Så kan den bores løs med punktsveisboren.
Redigert av 02Ronny den 12-01-2009 21:44
Skrevet av 02Ronny den 12-01-2009 21:39
#11
Har sett at de fleste plukker av bakplata og en bakskjerm for å bytte bagasjebunnen, men vi delte den nye bunnen fremfor og bak der tanken ligger. Det var trangt men gikk utrolig bra å få inn den nye bunnen.
Redigert av 02Ronny den 12-01-2009 21:45
Skrevet av 02Ronny den 12-01-2009 21:53
#12
Passformen er utrolig. Erik som jobber som oppretter til daglig, hjalp meg med dette. Han var imponert over passformen. Alt falt på plass med en gang.
Sveisen vises, der vi delte bunnen. Masse arbeid spart.
Redigert av 02Ronny den 12-01-2009 22:03
Skrevet av 02-Oivind den 12-01-2009 22:53
#13
Det samme gjorde han som skiftet bunnen i min også, så jeg har "tankomramminga" liggende i garasjen, siden den ikke trengte å byttes. Masse arbeid og ikke minst penger spart!
Skrevet av geirm den 12-01-2009 22:54
#14
Sånn skal det gjøres. Finnes det en rep-del så bytt det sparer man tid og ergrelser på, å så blir resultatet så mye bedre.
Men selfølgelig har man trangt buskjett er det ingen vei utenom, da blir det patching.
Likte metoden med å kappe bunnplata for å få den inn, jeg har lurt på hvordan dette kunne gjøres uten å ta av bakplata.
Jeg hadde tenkt å felle inn platebiter og reparere frontstyket på T-7002 men det ble for mye. Var å henta nytt Veng frontstykke i dag til svært fordelaktig pris. Jeg må imidlertid kappe ut midtstykket på det gamle frontstykket og felle inn på Veng delen, men det skal gå bra. BMW skulle ha 8000 for et nytt pre 73 frontstykke, det syntes jeg ble i det meste laget.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 13-01-2009 01:00
#15
Hvordan blir passformen på veng-fronten da? Framskjermene i fra Veng må i hvertfall modifiseres for å passe til den originale fronten.
Skrevet av geirm den 13-01-2009 23:42
#16
02-oivind skrev:
Hvordan blir passformen på veng-fronten da? Framskjermene i fra Veng må i hvertfall modifiseres for å passe til den originale fronten.
Jeg har Veng front på 74 modellen min også, der passer front og skjermer som et skudd. Ser jo at jeg må gjøre endel tilpassninger for å få blekk grillene til å passe, men det tror jeg er et overkommelig prosjekt. Er det noen som har erfaring med dette?
Er Veng og Klokkerholm samme produktene?
Geir...
Skrevet av Rune M2-touring den 14-01-2009 11:23
#17
Fortinning av sveiseskjøter
Ved sveising av karosseri på synlige steder kan det være en fordel å bruke karosseritinn på skjøtene for å oppnå godt resultat. Dette er også en fordel der det er litt bevegelse i det myke 02-karosseriet. Dette er en operasjon som egentlig er ganske enkel å utføre.
1. Sveisen slipes med rondell eller annen slipeskive slik at overflaten er helt ren. Evt. glødeskall må fjernes med roterende børste eller sandblåsing.
Så påføres loddepasta med pensel på hele flaten som skal behandles. Loddepasta kan kjøpes hos rørlegger. Loddepastaen varmes opp med blåselampe til den begynner å flyte ut. Gni så den flytende pastaen utover med rent tørkepapir. Man vil da se om pastaen biter på hele området. Hvis den ikke gjør det, er det fortsatt urenheter på platen som må fjernes. Slip platen og gjenta behandling til flaten er dekket.
2. Karosseritinn varmes opp med blåselampe til den blir myk, og fester seg til den behandlete overflaten. Når man har lagt på tilstrekkelig mye, kan man jevne dette utover med f.eks en myk crombelagt kniv eller et oljebehandlet trestykke. Pass på å ikke tilføre for mye varme, for da kan platene slå seg, eller tinnet renne av.
3. Når du er fornøyd med resultatet, kan området bearbeides med karosserifil.
Bruk nødvendig verneutstyr, da karosseritinnet inneholder bly.
Lykke til
Skrevet av morten den 14-01-2009 22:04
#18
Kjøpte først uoriginalt frontstykke jeg også. Var ikke fornøyd med passformen i det hele tatt. Leverte det tilbake og kjøpte originalt i stedet. Mye bedre!
Kjøpte også originale kanaler og en uoriginal for å sammenlikne.
De originale veide nesten det dobbelte av de uoriginale og hadde mye bedre passform og "finish"
Velg originalt hvis du skal bygge en bil med høy finish som skal vare en stund.
Skrevet av geirm den 15-01-2009 23:30
#19
Morten, hva mener du med dårlig passform. Grunnen til at jeg spør er at det, etter hva jeg kan se, ser veldig bra ut. Det eneste som ser litt kvasi ut er innfestningene til grillene, men det må jeg modifisere alikevel.
Geir...
Skrevet av morten den 16-01-2009 20:37
#20
Nå prøvde jeg den sammen med originale skjermer og da passet ikke skjermene sammen med fronten i framkant. Dvs. hvis jeg justerte skjermene så de passet under "grillhøyde" passet de ikke over, og omvendt.
Ble en helt annen verden med originaldeler.
Mulig det er bedre med veng front og skjermer sammen.