Emne: BMW 02/Classic :: pusser opp touringen

Skrevet av 02touring den 14-03-2009 19:37
#1

kjøpte meg en 2002touring i høst.
en liten gave til meg selvSmile liten brullups gave.
er min første 02, så er ganske fersk her egentlig.

kjøpte den i deler, motor alt det sto i da.
var faktisk nesten ikke noe rust å finne. fant litt på hjul bue bak, inni bilen og litt på den delen over potta. dette blir bytta til neste vinter, har brukt litt glassfiber nå imens.
har bytta alt av forringer og ledd på bilen + bilstein dempere og
v-max fjører. bremsere beholder jeg org i år, så får vi se hva som skjer seinere.
blir ny svart grill + de på stolpen bak.
nye turbo fanger foran(smal).
alt av dør og vindus pakninger.
fikk skaffa meg 4brukte BBS felger 7*15 et25, som jeg har pussa opp kanten på. skulle egentlig bruke de på e21, men de passa alt for bra på 02`enSmile huff av megGrin

til vintern så er planen:
kjøpe 304kam
weber
grenrør
og trimming av toppen.
men lurer litt på og bruke 318 toppen fra e30.
hva gir egenlig best resultat? bruke org toppen eller 318?
og hvorfor?
legger til noen bilder, kommer flere ettersom jeg får gjort mer.


img17.imageshack.us/img17/6571/mars042.th.jpg

img17.imageshack.us/img17/5461/mars036.th.jpg

img17.imageshack.us/img17/4716/mars037w.th.jpg
img17.imageshack.us/img17/3687/mars043.th.jpg
img17.imageshack.us/img17/2907/mars040.th.jpg
img17.imageshack.us/img17/9403/bilder003.th.jpg

Skrevet av 2000Touring den 14-03-2009 20:01
#2

Ser bra ut den der.

Hvor har du hatt den til lakkering, og hva kostet det? Vurderer å få på et lag med lakk på min også. Den er for så vidt nylig lakkert, men de som gjorde jobben har lagt på litt tynt.

Du kommer på treffet på Lillehammer? Blir i tilfelle morsomt å se hvordan den er blitt.

Skrevet av 02touring den 14-03-2009 20:24
#3

takkerSmile
jeg tok den hos andersen lakkering i larvik. kjempe flink mann, har sett flere biler som kommer fra han og det er bra.
fikk en hyggelig pris av han. 14tusen og de pussa bilen. + at han elsker 02Wink

jeg skal til lillehammer vettu. er litt spent på hvor mange touringer som kommer.

Skrevet av 02dag den 15-03-2009 21:40
#4

02touring skrev:
men lurer litt på og bruke 318 toppen fra e30.
hva gir egenlig best resultat? bruke org toppen eller 318?
og hvorfor?


Det sies at 318-toppen ikke sprekker så lett, og så har jeg hørt at den kom med andre ventilstyringer og ventiltetningspakninger i teflon. BMW klarte da endelig å lage tetninger som ikke ble slitt så fort. Men jeg tror faktisk at de passer på 02 også, så man burde uansett bruke tetninger fra ca 82 og oppover(mulig jeg tar feil her). Kammen kan ikke brukes medmindre du bruker fordeler fra samme bil, for drevene på denne går feil vei.

Når det gjelder ytelse så vet jeg ikke helt, det kommer vel litt an på hvilken topp du hadde originalt(det er fire forskjellige og jeg antar at du har 121-toppen med de store ventilene 46/38), og hvor store ventiler 318-toppen har. 121-toppen har et mindre forbrenningskammer, noe som gjør det lettere å få større kompresjon.

Se mer om dette her http://2002turbo....engine.htm

Redigert av 02dag den 15-03-2009 21:42

Skrevet av 02touring den 16-03-2009 07:09
#5

takkWink
så egentlig, hvis jeg har 121toppen, så kan jeg friske opp forbrenningskammer. da blir den nesten lik 318toppen?
en ting til som er litt mer lønnsomt med e30toppen, er vel at jeg kan kjøre med 95blyfri? hvis jeg skulle tenke den veier

Skrevet av 02-Oivind den 16-03-2009 09:30
#6

Blyfritt kan man fint kjøre på alle BMW'er etter 1962Smile
En annen fordel med topp i fra 318 er vel at det er bedre materiale i den (legering).

Skrevet av peterrk den 18-03-2009 21:57
#7

Tror ikke du skal frisere forbrenningsrommet på 121 toppen.

Hvis du skal kjøre med 304 kammen og na motor vil du ha en ganske høy kompresjon. Dette burde du måle deg frem til.

Det du derimot kan gjøre er å porte toppen, men generelt så er det bra flow i bmw toppene.

Jeg har selv en 121 topp i min 1600. Skal teste den i flowbenken en dag jeg får ånden over megSmile

Skrevet av 02touring den 20-06-2009 22:54
#8

da er bilen eu godkjentSmile henter skiltene til onsdagenSmile
bilen er ikke helt ferdig, men har noen få bilder.

img197.imageshack.us/img197/2705/02013g.jpg

img197.imageshack.us/img197/3870/02014r.jpg

img197.imageshack.us/img197/7038/02017.jpg

img197.imageshack.us/img197/7394/02019.jpg

img197.imageshack.us/img197/4893/02023.jpg


Skrevet av peterrk den 21-06-2009 00:02
#9

Det e najsSmile

Hvite biler er meget pent, fine felger også.
Hva mangler du før bilen er ferdig? I den grad en slik bil blir ferdig!

Litt "stuk" på bilen, skal den være så lav bak?

Redigert av peterrk den 21-06-2009 00:03

Skrevet av 02touring den 21-06-2009 12:35
#10

peterrk skrev:
Det e najsSmile

Hvite biler er meget pent, fine felger også.
Hva mangler du før bilen er ferdig? I den grad en slik bil blir ferdig!

Litt "stuk" på bilen, skal den være så lav bak?


takkerSmile
er det "stuket" jeg ikke liker helt. er greit at de skal være lavere bak, men hallo. vil ikke gjøre noe med det, før jeg har fått kjørt noen timer. håper den detter litt ned foran.
er noen justeringer bare igjen.+
noen andre seter foran etter hvert, og lister.
men en 02 blir vel aldri ferdigWink

Skrevet av 02touring den 22-06-2009 07:00
#11

noen som har et lite tips, for og få den litt høyere bak? uten bytting av fjører.

Skrevet av 02alpina den 22-06-2009 14:01
#12

Du kan bytte de putene som ligger over fjærene. De er gradert fra 1 til 3 prikker (vises som prikker på gummien). Sjekk hva du har idag. Uansett kan være greit å bytte hvis de gamle er morkne og seget sammen. Forskjelle på laveste og høyeste mener jeg er 1 cm- du får kjøpt nye på BMW -ikke lenge siden jeg kjøpte

Veldig fin bil forøvrig og turbospoiler foran kler bilen - trekker fronten ned

Skrevet av 02alpina den 22-06-2009 14:03
#13

Glemte å si at 02'ene skal henge litt med bakenden , synes jeg da:-)

Skrevet av 02touring den 22-06-2009 16:40
#14

takkerSmile
enig at de skal henge litt med bakenden. men jeg syns det er litt for mye liksom.
skal ut i garasjen i kveld og se. vil gjerne ha den litt høyere bak.

Skrevet av 02touring den 15-08-2009 22:32
#15

da er ny motor kjøpt innSmile
er m10 motor, som er bygd etter alpina sitt "krav".
motor har stått i noen år, så litt maling og overhaling trengs nok.
i motorn er det:
andre stempler. 300 eller 304 kam. toppen er bygd etter grenrøret. alpina grenrør. 2stk weber 45. 2stk alpina vinkel insugg til luftfilter og 2stk KN luftfiltere(nesten nytt) pluss forsterka clutch.
skal vist være mellom 170 og 185 hk i den. uansett blir dette mye mer enn det jeg har nåGrin
diff bremsen ligger klar i garasjenWink (e21)

Skrevet av 02touring den 15-08-2009 22:36
#16

så nå venter bilen på vintern, så hu kan få ny lakk i motorrommet. og få den nye motorn inn på plass.
og vintern kommer fortGrin