Emne: BMW 02/Classic :: Elendige bremser på E21 320
Skrevet av rolfi den 25-03-2009 00:19
#1
Hei.
Jeg har et bremseproblem på 320n.
Det begynte etter at bilen hadde stått en stund (et år omtrent).
Jeg har skiftet klosser, hovedbremsesylinder og bremsekraftforsterker.
Stemplene på calipperene beveger seg greit og.
Når jeg tråkker på bremsepedalen når motoren ikke går er det som det skal være, pedalen blir hard etter et trykk ca. Når jeg holder pedalen inne når motoren går er det også som det skal være, pedalen siger inn og blir mykere når bilen startes.
Problemet kommer først når jeg kjører bilen. Samme hvor hardt jeg tråkker på bremsen så vil ikke hjulene låse seg. Pedalen går i gulvet med veldig lite motstand.
Bremseeffekten er og såklart elendig. Bilen bremser bare mykt ned. Det er som å trø inn bremsen 1/3 på en normal gammel bil.
Har noen vært borti noe lignende før?
Takker for alle svar.
Redigert av rolfi den 25-03-2009 01:12
Skrevet av 323-Harald den 25-03-2009 10:25
#2
Du kan ha defekt masterbremsesylinder hvis denne er byttet til en som har feil på innmaten.Da vil pedalen sige sakte inn i gulvet. Enda lettere når motoren går selvsagt.Dette gir ikke forbruk av væske.
Ellers vil vann i bremsevæsken gi koking og myk/flat bremsepedal.
Lekkasje i slangene vil også lure deg hvis dette skjer ved høyt bremsetrykk og "tetter" når du slipper opp bremsen.
Har du forbruk av bremsevæske? = Utvendig lekkasje
Vil du låne brukte calipere fra 323i 82mod kan eg sende. De begynner å nærme seg utskifting.
ring 90684283
Skrevet av rolfi den 25-03-2009 11:20
#3
Skal prøve og skifte hovedbremsesylinder igjen i dag, hvis det ikke funker så gir jeg deg en lyd
Er luftet gjennom sikkert rundt 5 liter bremsevæske
Så luft eller vann kan det ikke være
Det er ingen forbruk av bremsevæske i det heletatt.
Takker for svar
Skrevet av E23 galningen den 25-03-2009 12:01
#4
Hvor gamle er bremseslangene dine? Har vært borti at gamle slanger deler seg mellom yttervegg og innervegg med veldig rar pedal som resultat. Det kan også i ekstreme tilfeller føre til at de blokkerer slik at du mister bremsene helt på den kretsen som slangene er montert.
Skrevet av 02Ronny den 25-03-2009 17:03
#5
Er bremsene orginale? Hvis du har oppgradert med større bremser, evt. bygd om til skiver bak, blir hovedbremsesylinderen for liten. Den klarer ikke å levere nok bremsevæske. Prøv med større hovedbremsesyl.
Skrevet av rolfi den 25-03-2009 20:52
#6
02Ronny skrev:
Er bremsene orginale? Hvis du har oppgradert med større bremser, evt. bygd om til skiver bak, blir hovedbremsesylinderen for liten. Den klarer ikke å levere nok bremsevæske. Prøv med større hovedbremsesyl.
Er helt originalt enn så lenge
Tenkte Volvo calippere framme, og vente med skivebrems bak til jeg kommer over 323i bakstilling. Som i senere tider har vist seg å være like vanlig som et kjede av hønsetenner.
Får den helt flunk nye (eller overhalt, aner ikke
) hovedbremsesylinderen i morgen. Så ser da hvordan det fungerer.
Takker for alle svar.