Emne: BMW 02/Classic :: Hva skiller en 1600-2 fra en 2002
Skrevet av peterrk den 06-04-2009 22:48
#1
Så fort jeg får nye bakdempere skal jeg en tur på biltilsynet å registrere en 1600-2 jeg henta i sverige i fjor.
Problemet er at det sitter en småvass 2l i bilen. 292g kam 2x weber 45 og 2" eksos. Forhåpentligvis verker ser eller bryr de seg om det, men hvis dette blir et problem er jeg lite sugen på å bytte motor.
Det burde være mulig å få den oppgradert til en 2002 såfremt man flytter over alt av deler?
Hva skiller disse bilene bortsett fra motor?
Skrevet av 323-Harald den 07-04-2009 07:33
#2
Bremsetromlene bak er unike for 1602 og 1600-2 pga at de sikkert er minst.
Calipere foran er like fra 1602 til 2002. Bremseskiver og klosser inkl.
diff bak er 3:64 på 2002 og maks 170km/t
diff bak er 4:10/4:11 på 1602 og maks 155-160km/t (betyr mindre)
Girkasse er samme på alle bilene. 4 eller 5 gir skiller kanskje.
Clutch er større på 2 literen (betyr mindre)
Bremsekraftforsterker tror jeg er lik til du kommer opp i Ti/tii
Hovedbremsesylinder er lik 1602 t.o.m. 2002
Eksos må være TUV godkjent
Lydnivå kan bli sjekket
Avgasser må være innenfor 1602-2 eller 2002 spec. tror 4.5 i CO maks
Jeg har en 32/36 med triminnsug som jeg prøvde når eg hadde 316gr kam og det ble ikke bra,men den kunne du sikkert klart å bruke for å slippe motorbytte.Vaier eller stagoverføring på gassen er valgfritt og det har eg ikkje. Har lest at 292 og 32/36 er ok.
Send sms på 90684283 hvis du trenger hjelp.
Skrevet av peterrk den 07-04-2009 07:53
#3
takker.
Skal få sjekka co før jeg drar inn da.
Må eksos være tuv godkjent? Det høres rart ut.
Satser på det blir en rask sjekk av rammenummer og ferdig med det.
Får bestille time like før lunch
Skrevet av 323-Harald den 07-04-2009 09:29
#4
2"toms e effekt anlegg,men det kan gå bra. Papirer kan bli nødvendig
Senkefjærer må du helst ikke ha på uten Tuv papirer
Alu felger uten papirer er kanskje noe som kan unngås.
Oljedamp fra motor skal inn i innsug og ikkje te friluft
Det er litt å tenke på men det er sikkert ikkje alt som hindrer en eu godkj. Ikkje meningen å ta motet fra deg. Men broren min har eu godkjent flere biler og det er ikkje populært med motorbytte.
Redigert av 323-Harald den 07-04-2009 09:33
Skrevet av peterrk den 07-04-2009 09:57
#5
Skal ikke inn på eu kontroll, men til biltilsynet.
Håper de ikkje ser forskjell på en 1,6 og en 2,0
Står stage1 fjærer fra Ireland på bilen. regner med de ikke ser det heller.
Er orginale alu felger på bilen så det skal ikke være noe problem.
Får krysse fingre og tær på at det går greit.
Skrevet av 02Ronny den 07-04-2009 21:32
#6
1602 har ikke stabilisatorstag, mens 2002 har...
Skrevet av peterrk den 07-04-2009 22:35
#7
Jeg har stabstag foran og bak. Så da er det egentlig bare bakbremsene som ikke er samme. Burde gå fint å registrere den som en 2l da.
Skrevet av 323-Harald den 08-04-2009 13:15
#8
Du må legge ut bilder
Skrevet av peterrk den 11-04-2009 21:54
#9
Skrevet av 02Ronny den 11-04-2009 23:40
#10
Kjørte mot denne på Åmsele- treffet i fjor.
Skrevet av peterrk den 12-04-2009 01:20
#11
Hehe liten verden
Regner med den gikk greit på bane. Ikke mye fjæring på den bilen. Var rimelig sliten etter jeg kjørte den fra umeå til tromsø
mista deler av eksosen i Finnland
Skrevet av rolfi den 12-04-2009 03:25
#12
Pen bil.
Er det VW GTi Snowflakefelger?
Så bra ut på bilen iallefall!
Skrevet av 323-Harald den 12-04-2009 23:09
#13
Kjekk motor du har fått oppi. Har du 140-150hk
Eg fekk 168hk med316gr,portet topp,grenrør,lettet svinghjul,
2x45 dellorto.1,6mm slipt topp, ventilspor i stemplene, tii fordeler.
Skrevet av peterrk den 13-04-2009 04:26
#14
Bildet er tatt av den forrige eiern. Fikk ikke med felgene.
Tror nok mer jeg har rundt 120 hester i bilen, men den går helt greit.
skal porte toppen og se over motorn så får vi se om det blir turbo etterhvert. Frister litt da jeg har komplett datastyring liggende i boden
Blir nok og beholde denne motorn så om det er noen som har en komplett 2l til salgs send meg en pm.
Noen som vet om en kjapp måte å montere skiver bak? kaliper fra en gammel VAG og skiver fra en golf?
Noen flere bilder
Redigert av peterrk den 13-04-2009 04:37
Skrevet av peterrk den 13-04-2009 18:39
#15
Har vært en liten tur i garasjen i dag.
Montert større hovedbremsesylinder og tatt en liten nødlakkering.
Nå venter jeg bare på lønn slik at jeg får kjøpt dempere og kommet meg på biltilsynet.
Skrevet av kojack84 den 13-04-2009 19:25
#16
Regel nr1, vi bruker IKKE deler fra VAG!
E21 323i er vell det de pleier å bruke
Skrevet av peterrk den 13-04-2009 19:41
#17
Hehe vel og bra det, men de har håndbrekket i kalipetrn noe som gjør det enkelt og e21 323 deler begynner å bli vanskelig å skaffe.
Skrevet av 2002turbo den 13-04-2009 23:26
#18
Du trenger ikke skivebremser bak for en småvass 2 liter
250mm tromler ( eks. 518 E-12 ) får du godkjent av biltilsynet.
Det er godkjent som oppgradering til 2002 turbo spesifikasjoner, som sammen med ventilerte skiver fremme tillater 170Hk i 02'en. Hvis du ikke modifiserer fremme, bør du ha en trykkreduksjonsventil.
Du må også tenke på bremsebalanse.
Det å montere skiver bak sammen med originale bremser fremme vil gi deg "håndbrekket i svingen" følelse
Du ødelegger all mulighet til godkjenning ved å montere skiver bak !
Monter større tromler, så blir både du og biltilsynet fornøyd.
Skrevet av peterrk den 14-04-2009 16:03
#19
Ok.
Har nav fra e21, 323 skiver og volvo kalipere liggende.
Når jeg snakket med den lokale sfro(?) representanten her sa han at alt som innebar en oppgradering av bremser var biltilsynet positiv til.
Vil en oppgradering av bremser nesten automatisk gi meg lov til en oppgradering til å godkjenne som turbo?
Skrevet av 02Ronny den 14-04-2009 18:33
#20
Trommler fra e21 er vel å anbefale, siden de har 4- 100 boltsirkel