Emne: BMW 02/Classic :: Veivaksel
Skrevet av 02-Oivind den 10-10-2006 15:33
#1
Finnes det en annen veivaksel som kan brukes på M10-motoren for å øke slaglengda?
Skrevet av 02alpina den 10-10-2006 16:28
#2
Du kan bruke en M3 veiv mener jeg. Den må i tilfelle dreies om i front.
Den har slaglengde 84 mm. Det finnes også spesialveiv også som går rett på m10. Mulig jeg vet om en
Redigert av 02alpina den 10-10-2006 16:28
Skrevet av bmwm2 den 10-10-2006 17:05
#3
Med de planer/ønsker du har til motor bør du for din egen del tenke på symaskinmotor både for holdbarhet og økonomi.
Mer volum = S motor
Mer eff. = S motor
Mer turtall = S motor
Kjørbarhet = S motor
Pris = S motor
Driftsikkerhet = S motor
Du må minst skaffe deg en bunndel fra en S motor for å bet. masse penger for ei veiv som er laget i en eller annen smie i England som det kansje ikke går å skaffe lager eller trenger spes. råder er som å spille i lotto å best. drømme bilen før trekningen er tatt.
Jeg må bare si dette: Det å bygge en M10 motor å tro det blir kanon bra med mye eff. er som å levere bilen til rust sveising i Enebakk og tro det blir bra.
Skrevet av 02-Oivind den 10-10-2006 21:17
#4
Selvfølgelig har du helt rett Stig, men nå er jo jeg litt sær.
Og halve moroa med dette er jo å bygge motoren og få det til å fungere. Og ha noe som ikke er så vanlig lenger i dag, fordi det vel finnes bedre løsninger!
Skrevet av Coupe den 10-10-2006 23:11
#5
M-10 motor er RETRO
Skrevet av Rune M2-touring den 11-10-2006 09:49
#6
Alpina hadde en veivaksel med 83 slag, men den kan du glemme å få tak i. Ellers er alternativet lysbuepåsprøyting, eksentrisk sliping og herding. Ganske omfattende og kostbart vil jeg tro. Kjøp en S14 bunndel og lur den nedi.
Skrevet av 02alpina den 11-10-2006 20:58
#7
Når det gjelder hk og M10 motor kan du sette øvre grense ved ca. 205 hester , det klarer de å ta ut med barsk kam , 48 mm gasser osv.
I tilfelle du har følgt med går det en gjennoppbygd rød/hvit i Tyskland som har vært i Klassiker magasinet- den tok de ut 205 HK på.
Det holder også mer en 15 min.Det blir kostbart, men helt klart ekte retro.Anbefalingen fra Rune /Stig er å kjøpe M3 blokk(underdel) og lure på 8 ventiler på topp er ingen dum vei å gå.
Skrevet av 02Anders den 12-10-2006 17:15
#8
Jan Heiselberg, som kører Historisk Motorsport i Danmark i en super lækker 2002ti Alpina replica, har brugt rigtig mange penge og rigtig meget tid på sin 02, og han har 204hk ud af sin M10 motor!! Motoren har vist sig at være meget holdbar og den går som bare fanden!!
Men Jan siger også at grænsen er nået - han kan ikke få flere hk ud af den...
I øvrigt har Jan vundet sin klasse i 2 år i træk nu!! HURRA for 02'eren...
En anden kammerat, Henrik Henriksen, lagde en standard 318i (M10) topstykke på en 195hk S14 motor. Det kom til at fungere rigtig godt!! Den havde 148hk men det føltes som meget mere for med 2,3 liter havde den jo et
enormt drejningsmoment!!
Hvad end du vælger Øivind, så held og lykke med projektet og husk at lad os hører hvordan tingene skrider frem...
Redigert av 02Anders den 12-10-2006 17:23
Skrevet av 02alpina den 16-10-2006 16:00
#9
Retro er jo også flisvifte på M10.
Skrevet av 02-Oivind den 17-10-2006 00:51
#10
Det er jo noe som heter 2002 TiK fra `69, men det blir vel nokså usansynelig å bygge!