Emne: BMW 02/Classic :: Max planing av topplokk
Skrevet av geirm den 18-10-2009 11:50
#1
Er det noen som vet hva som er max en ta av et topplokk?
Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg har et E12 topplokk som jeg trodde var tatt av rett i underkant av 2mm. En venn av meg har kjørt med dette lokket i mange år uten problem. Det viste seg at lokket var plana skeivt slik at jeg måtte ta det ned til -2,5mm for å få det beint.
Jeg skal bruke tii stempler og 292 kam, hva tror dere???
Geir...
Skrevet av peterrk den 18-10-2009 15:01
#2
Ut å kjøpe modellleire
Skrevet av Rune M2-touring den 18-10-2009 17:57
#3
I følge Haynes er minimum høyde på topp 128,6 mm på M10.
http://bmw.ctcms....edures.pdf
Vet ikke hva som er originalmålet på toppen, men man kan vel muligens få dette til med ventillommer i stemplene og justerbart kamdrev.
Skrevet av geirm den 18-10-2009 20:01
#4
Standard høyden er 129mm, min topp er 126,5mm. Jeg vet at 127mm går bra, men jeg tror det er omtrent det man kan strekke det til. Jeg er ikke så redd for at ventiler og stempler skal hilse på hverandre jeg er mer usikker på stramminga av registerkjedet.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 18-10-2009 21:29
#5
Jeg ser i Restoration Guide'n at de anbefalerr max 1,5mm sliping, så da er du jo allerede under det, med dine 127mm. Kanskje man kan ta av ei lekke på registerkjedet??
Skrevet av geirm den 19-10-2009 11:09
#6
Gjorde en prøvemontering i går, får problemer med å stramme kjedet, må kappe vekk kant i front dekselet slik at strammeskinna får bevege seg lenger.
Nei detta blei bare tull!!!
ER DET NOEN SOM HAR EN UPLANA E12 TOPP TIL SALGS??
Geir...
Skrevet av 02Ronny den 19-10-2009 16:24
#7
Kjøp tykk stålpakning isteden.
Skrevet av geirm den 20-10-2009 23:15
#8
02Ronny skrev:
Kjøp tykk stålpakning isteden.
Ja, det blir nok løsningen men ikke til motoren jeg bygger nå. Denne toppen sparer jeg til et fremtidig turbo prosjekt, og da kjøper jeg 2,5mm stålpakning fra MotorNord
.
Geir...
Skrevet av geirm den 22-10-2009 12:51
#9
Noen som vet om E12 tii stempler passer til 1,8i topp?
Skrevet av JE den 22-10-2009 18:46
#10
Det er ikke umulig at det går..
skal ikke du ha så høy komp som "mulig"? da er jo 121 topp med en liten utsparring til stempelet det som gir høyest komp.
Det er heller ikke noe problem å frese opp setene hvis du har en topp som bare har 44 /36(?) ventiler.
Bare et tips.
Btw så er det vel 1,8i og e21 som har størst forbrenningskammer (org)
Skrevet av geirm den 22-10-2009 21:16
#11
Jeg ønsker å oppnå høyere komp ved å plane av blokka slik at det blir ca 1mm mellom stempel og topp,derfor er topper med 60cc forbrenningsrom (E12 E21 1,8i)helt OK.
Jeg er imidlertid usikker på utforminga av forbrenningsromma,om E12 stemela passer i de nevnte toppene.
Geir...
Skrevet av JE den 22-10-2009 21:40
#12
Bare en tanke
Hvor mye du kan ta av blokka begrenses vel av komphøyden på stemplene. Se "A".
En vanlig toppakning er vel rundt 1,3 mm (?) når den er montert, dvs hvis stempelet vender slik at den flate toppen er slett med blokka (noe jeg trur den gjør når det er originalt) så har du 1,3mm klaring mellom stempel og kanten på forbrenningskammer.
alt kan sef løses på en eller annen måte