Emne: BMW 02/Classic :: 1973 2002tii skogsvrak prosjekt
Skrevet av Terje den 22-10-2009 19:22
#1
Har i dag startet på mitt 2002tii prosjekt. Etter å ha satt mitt forrige prosjekt en e34 M5 til vinterlagring gleder jeg meg til å bygge en bil med et relativt enkelt ledningsnett feks. .
Bilen er en 1973 2002tii som jeg kjøpte i Sverige i 2008. Bilen har stått ute siden 1985 , noe den bærer preg av. Må bytte dører, panser ,skjermer bagasjeromsgulv og bagasjelokk. Mesteparten av delene er samlet siste året. Mangler bare panser og en dør. Motoren mangler endel deler så selv om jeg har fått med 3 topper og et par-tre girkasser velger jeg å sette inn en motor/kasse fra en E36 IS . Stilen blir retro bane med 2 bøtteseter og skrudd bur, cleant karosseri og passe lav.
Motor på vei ut
Mye rart dukker opp etterhvert. Foreløpig har jeg funnet 2x hasjpipe, whisky flasker, olbokser og noen konjakkglass
Redigert av Terje den 22-10-2009 19:47
Skrevet av geirm den 22-10-2009 21:29
#2
Gratulerer med skogsvrak, det fine med skogsvrak er at man kan ta seg noen kunstneriske friheter siden det så mye stål som må byttes.
Om du har en E12 topp til overs så er jeg en potensiell kjøper.
Geir...
Skrevet av Terje den 22-10-2009 21:37
#3
Egentlig så har jeg vel 3 stykker tror jeg.Satt en på blokka + 2 i bagasjen. (Har ikke sett på alle enda) men kan sjekke det i løpet av neste uke. Alle er til salgs i såfall.
Redigert av Terje den 22-10-2009 21:37
Skrevet av Terje den 13-12-2009 18:33
#4
Har startet med bytte av bagasjegulv og bakplate i dag. Gulvet var rustent og bakplate var bra men tidligere eier hadde montert "facelift" bakplate for å de mer moderne lyktene fra 74 og oppover. Siden bilen er en 73 modell vil jeg ha runde baklykter. Gulv og bakplate er originale BMW deler. Tar gulvet ut i 2 deler for å komme lettere til.
Er mye punktsveiser som skal borres ut
Redigert av Terje den 22-12-2009 09:54
Skrevet av geirm den 13-12-2009 22:44
#5
Smart å bytte hele gulvet istedet for å lappe. Dette blir bra, hold oss oppdattert og med mange bilder.
Geir...
Skrevet av Terje den 19-12-2009 18:22
#6
Fikk fjernet resten av gulvet i dag. Desverre tok kameraet kvelden så det ble bare 1 bilde. Må finpusse litt og justere litt før gulvet settes inn
Skrevet av Terje den 20-12-2009 17:18
#7
Gammelt gulv ute. Pussing av kanter osv.
Første prøve på passform.
En grov testmontering av gulv og bakplate. Må justere endel for at alt skal passe bra
Skrevet av geirm den 21-12-2009 22:43
#8
Herlig, dette ser kjempebra ut
!!
Ta en kontroll på fjærfesta dine førdu setter gulv og bakplate fast, det er lettere å reparere de nå. Dersom du har mye rust i fjærfeste bør du vurdere nye innerskjermer i stedet for å lappe slik jeg gjorde. Komplett innerskjerm koster rundt 1700 per side hvis jeg ikke husker helt feil.
Geir...
Skrevet av Terje den 22-12-2009 08:34
#9
Holder på å pusse fjærfestene. Ser ut som om de er byttet en gang i tiden. Tror ikke BMW har så ruglete sveiser originalt.Vurdere å forsterke bak der og kombinere med batterifeste der. Lager vel noe slikt tenker jeg.
Redigert av Terje den 22-12-2009 08:36
Skrevet av Hauso den 22-12-2009 19:12
#10
Synes denne så overraskende bra ut til å være skogsvrak jeg! ut i fra bildene hvertfall
Uansett, lykke til
Og den "innerskjerm-stiveren" du har der, er den kjøpt? eller laget selv? Stilig patent
Skrevet av Terje den 22-12-2009 19:56
#11
Hauso skrev:
Synes denne så overraskende bra ut til å være skogsvrak jeg! ut i fra bildene hvertfall
Uansett, lykke til
Og den "innerskjerm-stiveren" du har der, er den kjøpt? eller laget selv? Stilig patent
Selve skallet er ikke så ille egentlig selv om det blir endel sveising. . Har spadd ut 3 poser med kompost av bilen. Alt interiør var morkent osv. Har kastet alle dører,skjermer og panser.
"Stiveren" selges på Ebay osv men jeg lager min egen bare ( bildet er bare fra en salgsannonse). Blir mye billigere. synes den er bra da den har batterifester også.
Redigert av Terje den 23-12-2009 13:06
Skrevet av Terje den 07-02-2010 18:17
#12
Min egen utgave av batteriholder/tårnstag er nesten ferdig. Mangler bare festene som skal feste den til tårnene med bolter.
Fant det mest praktisk å lage denne før bagasjegulv og bakplate blir satt inn.
Lettere å komme til når dette er fjernet
Når man bytter gulv, bakplate og nedre deler av skjermer blir det mye tilpassing. Et stort antall vise-grip tenger er nødvendig.
skjermkanter er punktet og gulv og bakplate er festet med tenger. Litt mer tilpassning/justering så blir alt sveiset i løpet av uken eller neste helg.
Redigert av Terje den 08-02-2010 13:36
Skrevet av knut olav den 07-02-2010 22:19
#13
Hei, jeg har akkurat gjort samme jobben i helga bortsett fra at jeg har beholdt bakplata, jeg merket meg at skjermene ligger ca 5 til 8mm lenger ut enn bunnplata spesielt nærmest bak hjula, dette har jeg også sett på andre biler. jeg bruker orginale deler, har du samme problem?
Jeg har også kjøpt inn 318is motor og gir fra e36. Det ser ut som vi har samme utgangspungt og mål. Turbobredding,oldtime racing look.
Har du koblingsskjema?
Jeg skal prøve og legge inn noen bilder etter hvert.
Gleder meg til å følge tråden din, håper jeg får bilen på veien i sommer,
MVH Knut olav.
Skrevet av Terje den 08-02-2010 08:14
#14
Har samme opplevelsene med passform selv. Trodde det kom av tidligere reparasjoner jeg har sett rester etter men kanskje det skal være slik? Forskjellen på våre prosjekter er vel at jeg ikke skal ha turbobreddere. Har du funet løsning på speedometer problemet? Tenker på det at 02 har mekanisk speedometer og E36 har elektronisk speedometer og ikke har uttak for mekanisk speedometre på kassa. Har ikke kjøpt meg motor/gear enda men kjøper vel bare en E36IS fra Tyskland som donorbil. Blir rimligere.
Jeg har komplett koblingsskjema til 2002tii. Kan sende det til deg som en pdf fil
Redigert av Terje den 08-02-2010 08:15
Skrevet av geirm den 09-02-2010 22:05
#15
Dette ser jo bare helt gull ut
, fortsett å legge ut bilder.
Geir...