Emne: BMW 02/Classic :: Trimming og ytelser
Skrevet av oyvind den 10-11-2009 06:08
#1
BMW 1600
Med 2 dobbeltforgassere ca. 100 til 105 hk.
Med bearbeidet topplokk og dobbeltforgassere ca. 110 til 115 hk.
Med bearbeidet topplokk, 300 graders kamaksel, dobbeltforgassere, eventuelt spesialstempler og endringer i eksosanlegg. ca. 125 til 145 hk. Med racekamaksel, store dobbeltforgassere, race eksosanlegg og alle de øverige endringene opp til 180 hk.
BMW 1800
Med 2 dobbeltforgassere ca. 110 til 115 hk.
Med bearbeidet topplokk og dobbeltforgassere ca. 120 til 125 hk.
Med bearbeidet topplokk, 300 graders kamaksel, dobbeltforgassere, eventuelt spesialstempler og endringer i eksosanlegg. ca. 130 til 155 hk. Med racekamaksel, store dobbeltforgassere, race eksosanlegg og alle de øverige endringene opp til 190 hk.
BMW 2000
Med 2 dobbeltforgassere ca. 115 til 125 hk.
Med bearbeidet topplokk og dobbeltforgassere ca. 130 til 135 hk.
Med bearbeidet topplokk, 300 graders kamaksel, dobbeltforgassere, eventuelt spesialstempler og endringer i eksosanlegg. ca. 175 hk. Med racekamaksel, store dobbeltforgassere, race eksosanlegg og alle de øverige endringene opp til 200 hk.
Alle BMW-motorer er termisk sunde og trenger normalt ikke noen ekstra oljekjøling. Denne er bare nødvendig for racemotorer i aller høyeste ytelsesklasse.
Disse opplysningene er direkte utskrift fra Gert Hack "BILTRIMMING"
fra 1979 Teknologisk Forlag Oslo.
Tenkte att det kunne være nyttig for alle i klubben som ønsker en tidsriktig biltrimming fra 70 tallet.
Neste blir vel understellet på bilen!
Skrevet av 02touring den 10-11-2009 07:16
#2
står vel ikke noe om åssen dyser de brukte på gasserne? kanskje på dollorto
Skrevet av oyvind den 10-11-2009 19:33
#3
Hei
Det står ikke spesifikt på hver forgasser, bare hvordan beregne dysene som solex f.eks. om hoveddysens verdi =fem ganger verdien av lufttrakten.
Her er ett alternativt sted å kontakte:
http://www.forgas...ervice.no/
Skrevet av peterrk den 10-11-2009 20:04
#4
Noen som vet ved hvilke løft shrik oppgir durasjon på sine kammer?
300 graders kam sier vel egentlig ikke så veldig mye!?
Hva menes med spesial stempel? Et "spesial" stempel vil vel ikke gi mer effekt enn et standard stempel?
Skrevet av oyvind den 10-11-2009 21:44
#5
300 grader kam fra BMW løfter lenger ikke høyer En shrik kam er ikke omtalt i en bok fra 1979 så der har ikke jeg noen opplysninger . Spesial stempel er ett smidd fra Alpina f.eks. dette gir komp. på 10,5:1 samme som tii til 2002 ca.
men det smidde tåler mer belastning.
De opplysningene jeg skrev er fra 1979 og var ment for de som ønsker tidsriktig trimming.
Skrevet av geirm den 10-11-2009 23:13
#6
peterrk skrev:
Noen som vet ved hvilke løft shrik oppgir durasjon på sine kammer?
300 graders kam sier vel egentlig ikke så veldig mye!?
Hva menes med spesial stempel? Et "spesial" stempel vil vel ikke gi mer effekt enn et standard stempel?
284 - 7,2 (9,5)
292 - 7,6 (10,0)
304 - 8,2 (10,7)
316 - 9,1 (11,9)
Ventilløft i parantes
300 grader durasjon forteller egentlig ganske mye fordi det foreligger mye erfaring på denne kammen. Man vet sånn med rimelig sikkerhet hvor mye effekt det blir i motoren.
Spesialstempel i Gert Hack boka referer til smidde stempel tilpassa halvkuleforma forbrenningsrom. Dette gir mer effekt pga bedre forbrenning. Et godt eksempel er Alpinas A2 motorer. A2 motoren med 300 graders kam og TII stempler yter 150hk, A2S motoren med samme kam, halvkule forbrenningsrom og spesialstempler yter 165hk. Nå skyldes ikke alle 15 hk i forskjell på disse motorene stempler og forbrenningsrom. A2S motoren har et par andre triks også, men det viser at du får mer effekt med bedre forbrenningsrom og smidde stempler. Smidde stempler har bedre temperaturfastehet og kan ha større klaring mot sylinderveggen dermed tåler de høyere temperaturer uten at de kniper i sylinderen.
Noen ganger hører en om ting som ikke står i boka. Amerikanerene kjører en historisk racer serie der de må bruke vertikale toløpsforgassere. Da velger de ofte Weber 38/38 DGV i kombinasjon med Schrick's 304 graders kam. I følge seriøse kilder bremser disse motorene 150 hk på bakhjulene!!!! Motorene blir bygd som F3 motorer med over 12:1 i komp, men alikevel
Geir...
Skrevet av oyvind den 11-11-2009 05:45
#7
Takk Geir
Bra forklart!
Min motor er da en A2.har da 300 graders kam fra bmw og jeg forsto på dem att den har større åpningsvinkel og større ventilslaglengde, slik att fyllingen i øvre turtallsområde blir bedre og en kan få høyere turtall. Jeg har ikke spes.data på dette.
Tii stempler , 2x 45 Weber , 121 topp fra 72 (bearbeidet)og simons 2" eksos , Kompforhold med Tii stempler blir da 10,5:1.
Åpningsvinklen er det vesentlige forskjellen på kammene.
300 graders kam anbefales til gatebruk og rallybruk.
For raceformål anbefaler BMW 324 grader åpningsvinkel som ikke lenger er å anbefale for gatebruk med da 11:1 i kompforhold.
Tii stempler , 2x 45 Weber , 121 topp fra 72 (bearbeidet)og simons 2" eksos.
Disse gradene du oppgir Geir er vel fra Schrick's.
Vet du når de begynte med Schrick's kamakseler?
Redigert av oyvind den 11-11-2009 06:14
Skrevet av 02touring den 11-11-2009 07:40
#8
oyvind skrev:
Hei
Det står ikke spesifikt på hver forgasser, bare hvordan beregne dysene som solex f.eks. om hoveddysens verdi =fem ganger verdien av lufttrakten.
Her er ett alternativt sted å kontakte:
http://www.forgas...ervice.no/
takker
Skrevet av Hauso den 19-11-2009 23:59
#9
Interessant å lese! Det kommer tydlig fram at dette kan dere!