Emne: BMW 02/Classic :: Registrering BMW 635CSI 1979

Skrevet av Aslak den 04-02-2010 17:21
#1

Eg har importert ein 1979 mod E24 635CSI frå USA. Han gjekk i Tyskland til 1985 deretter USA. Eg fekk han til Norge sommaren 2009. Vart vist hjå Biltilsynet på Voss for registrering, fekk ein liten mangellapp som no retta opp i, og kontrollseddel frå godkjent bilverksted er sendt biltilsynet. No ringer dei meg og fortel at eg må dokumentere kva for reglement desse bilane vart godkjent under i Norge i 1979. VIN nr er WBA53310005547816. Bilen er ei europeisk utgåve, ikkje noko endringar i USA.
Nokon som har gode råd om korleis eg skal få tak i dokumentasjon? Trudde forresten at desse bilane var typegodkjende i 79.

Aslak Myrvang
Eidfjord

mob 48 12 16 03.

sjå: http://www.youtub...8P5ofXtmWU

Redigert av Aslak den 05-02-2010 19:06

Skrevet av Hauso den 04-02-2010 23:01
#2

Ikke at jeg kan hjelpe deg, men her får du sikkert flere svar enn på bimmersWink

Skrevet av 02-Oivind den 05-02-2010 01:21
#3

Jeg forundres stadig av biltilsynet! De av alle instanser, burde vel kunne finne denne typegodkjenningsinfoen i sine egne systemer?!
Det går jo mange 635CSi'er her på berget, så det burde vel strengt tatt ikke være noe problem! Går det ann å snakke med de på Voss, eventuelt få henvisning til noen som har greie på noe i Biltilsynet?
Håper du lykkes med å snakke de til fornuften...

Legger ved en link til en 80-modell, som har chassienummer ca 42000 høyere enn din.

http://www.bmwccn...ad_id=1627

Skrevet av Bassik den 05-02-2010 19:23
#4

Denne godkjenningen kan bare importør gi

Skrevet av 2002turbo den 06-02-2010 10:35
#5

Når jeg tok hjem min -75 modell 02' fra Sverige hadde jeg følgende valg :

Typegodkjenningen fra kjøpslandet Sverige ( ...som var tapt i det svenske arkivet )
Typegodkjenning fra BMW Norge ( som var dyrt og lite servicevennlige ! )
Typegodkjenning fra TÜV i Tyskland Wink ( ekstra fint hvis bilen din er solgt ny i Tyskland )

Tror det var bremser, styring og utslipp som måtte dokkumenteres.
Ta kontakt med ditt biltilsyn på forhånd, og hør hva du skal skaffe tilveie av dokkumenter.

Lykke til.

Skrevet av Terje den 06-02-2010 20:31
#6

Trodde dert var slik at alle biler som importeres fra EØS området dvs typegodkjente biler i disse landene i utgangspunkteter godkjent for registrering også i Norge. Er mulig ECE kravet gjelder for 74 modell og oppover iflg tyskland.org

Redigert av Terje den 06-02-2010 21:33

Skrevet av Terje den 06-02-2010 21:59
#7

2002turbo skrev:
Når jeg tok hjem min -75 modell 02' fra Sverige hadde jeg følgende valg :

Typegodkjenningen fra kjøpslandet Sverige ( ...som var tapt i det svenske arkivet )
Typegodkjenning fra BMW Norge ( som var dyrt og lite servicevennlige ! )
Typegodkjenning fra TÜV i Tyskland Wink ( ekstra fint hvis bilen din er solgt ny i Tyskland )

Tror det var bremser, styring og utslipp som måtte dokkumenteres.
Ta kontakt med ditt biltilsyn på forhånd, og hør hva du skal skaffe tilveie av dokkumenter.

Lykke til.


Jeg holder på med en 73 tii fra sverige som ikke er vist enda, kun momset inn. Får man typegodkjenningspapirer fra TÜV selv om bilen ikke har vært registrert i Tyskland?

Skrevet av Ledo den 06-02-2010 22:57
#8

Tok inn en fra Sverige på slutten av 08. Kjørte den til biltilsynet og registrerte den uten problem. Hadde med tollpapirer og svensk vognkort.
Ble ikke spørsmål om noe annet.

Skrevet av Ekren E9 den 06-02-2010 23:16
#9

Er helt utrolig,de kan jo bare se på en tilsvarende bil som er registrert i Norge,typisk biltilsynet,er som mange har erfart ikke mye til hjelp.
Shock
Har du vurdert å godkjenne den som verneverdig motorhistorisk kjøretøy?
Er da ikke andre krav enn at den må være original fra det landet den kommer fra,kan f.eks ha miles meter,ikke e-merkede glass om den er fra USA. Har gjort dette med min csl,fikk masse problemer med dokumentasjon på det ene og andre bla bremser alupanser etc.Blei drittlei.Biltilsynet har overhodet ingen kunnskap,er bare interressert i å ha ryggen fri.Det er visse restriksjoner med verneverdig som eks.at den ikke er til hinder for annen trafikk.Det blir ikke noe problemer med å ha en slik bil som verneverdig for den er jo tross alt det.

Skrevet av oyvind den 07-02-2010 09:52
#10

Biltilsynet fikk 01.11.2009 ett nytt dataprogram som henviser til 49 direktiver på bilen, ha selv sittet å sett dem legge inn dataene.
Dette virker slik att de ikke kan bare kjøre igjennom en bil da det må henvises til direktiver som motor, brems etc.
Så må dokumentasjonen scannes inn + en annen på biltilsynet dobbeltgodkjenner dette til slutt. Det går da ikke å jukse en bil igjennom og dette er det ikke de på trafikkstasjonen som kan noe for.
Når det gjeder verneverdige biler har jeg ikke spurt om dette men det kan jeg jo sjekke ut og komme tilbake på dette!
Vi bør få en bedre dialog med BMW sentralt om disse dok. vi må ha disse dok.
Sjekk linken til Amcar om Verneverdig:
http://www.vitami...ning_4.pdf

Skrevet av Aslak den 07-02-2010 21:48
#11

Eg snakka med ein kar hjå BMW Norge på telefon no før helga, og han trudde kanskje han kunne hjelpe meg. Skulle ringe tilbake. Får purre no på mandag.
Har i tillegg tenkt å fakse Farzeugbrief til TUV i Tyskland for å prøva å koma gjennom den vegen.
Fekk både tysk og amerikansk vognkort med bilen, så det er ikkje det det står på.
Håpar det vert ei løysing.

Redigert av Aslak den 07-02-2010 22:11

Skrevet av oyvind den 10-02-2010 19:26
#12

Hei
Jeg var på bilsakkyndig i dag og da spurte jeg om ditt dillemmea
Han sier at hvis din bil er over 30 år og du registrerer denne som verneverdig må den være orginal og da er det ikke noe i veien for reg.
Men den kan da aldri ombygges.
Før 1971 er det andre krav så de er enklere for da gjelder ikke disse EU greiene sa han.
Men får du dok fra BMW så er det greit med vanlig reg. men det er ca 50 direktiver som da må dokumenteres.
Ikke sikkert BMW gjør dette. Men bare å mase selfølgelig.
I tillegg sier han att de ombyggninger som gjøres bør være i vognkortet med hensyn til forsikringer og slikt.

Skrevet av 02-Oivind den 10-02-2010 21:19
#13

Jeg har vært ute i samme ærend i dag Øyvind og fikk det samme svaret. På biler som manglet ECE-merking og det var i all hovedsak biler før 2004, må ha typegodkjenningen. det kan ordnes enten via importør/produsent eller TÜV/Dekra. Kostet som oftest en snau tusenlapp. Med det papiret i hånd, så var registrering en smal sak. Det hjalp ikke en gang om kontrolløren f.eks. hadde to like biler inne til godkjenning, hvor den ene hadde papiret og den andre manglet, har du ikke dokumentet spesifikt på din bil, så blir det ikke registrering!Angry

Skrevet av Aslak den 12-02-2010 22:47
#14

Takk for god hjelp og mange gode råd.
Har fått faktura frå TUV i Tyskland. Ventar spent på om desse dokumenta er det som skal til for registrering.

Redigert av Aslak den 12-02-2010 22:52

Skrevet av Terje den 13-02-2010 08:49
#15

Du får holde oss orientert hvordan dette går. Skal selv registrere min 2002tii til sommeren som opprinnelig er svensk. kontaktet du Tüv i Kiel for å få papirene?

Skrevet av Aslak den 13-02-2010 09:23
#16

Ja eg brukte ein fax-mal som eg fann på http://www.tyskla...rg/ece.htm . Denne fyllte eg ut og faxa ned til TUV saman med farzeugbrief. I går kom faktura på 80 Euro, så no får me sjå korleis det går.

Skrevet av tii-hallvard den 15-02-2010 21:04
#17

HÆ? Har en 02 tii 74 fra USA som jeg holder på å jobbe med. Forstod på biltilsynet med vognkort fra USA og tolldokumenter at det ikke var noe problem. Men hva må jeg gjøre nå?Shock Holder på å montere europesike fangere - men regnes det som ombygging?Shock Hva regnes egentlig som ombyggd? Skjønner ikke dette helt jegAngry Hva gjør jeg nå?

Redigert av tii-hallvard den 15-02-2010 21:10

Skrevet av Thomas den 16-02-2010 11:32
#18

Du må registrere bilen først. Bilen må være totalt lik det den var i USA. Har registrer biler fra USA selv og det er ikke noe problem så lenge bilen er original. PÅ amerikansk 02 med stor fangere. Cool

Skrevet av Aslak den 18-02-2010 19:30
#19

Sendte ECE - bestetung til biltilsynet i dag.
Vert det skilt på bilen tru?

Skrevet av Aslak den 22-02-2010 19:32
#20

Sendte ECE bestetegung frå TUV i Tyskland til biltilsynet, men dei meinte dokumentasjonen var mangelfull. Spesielt det som gjaldt bremser. I telefonsamtale med dei i dag kom det fram at det ville vera til hjelp dersom eg kunne framskaffe regnr. på tilsvarande bil som var registrert her i landet. Ville vera takksam for hjelp med dette. Helst på ein BMW 635Csi 1979 mod. På førehand takk.
mail: