Emne: BMW 02/Classic :: Justerbar camber bak

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 17:36
#1

Som de fleste vet blir 02`ene noget "kalvbeinte" når de blir utstyrt med senkesett. Dette medfører ugunstig dekkslitasje og ikke nødvendigvis bedre kontaktflate for bakdekkene. Jeg skal forsøke å forklare hvordan man kan lage justering på "A-armene" bak for å få bukt med kalvbeintheten. Jeg har valgt å bruke deler fra en bil som har justering orginalt, dessverre er deledonoren en f*o*r*d Mondeo av ca. 1994 modell. Disse fremkomstmidlene har liten verdi og havner heldigvis hos bilopphuggere landet rundt. Dette gjør at donordeler er relativt lette å få kloa i. Det man trenger er 1 stk vinkelsliper med kappeskive (beskyttelsesbriller er ett must!!), 1 stk skjøtekabel/ledning av tilstrekkelig lengde. 18 og 19 mm pipenøkler m/ skralle og evt 18 og 19 mm fastnøkler. Hvis man er heldig så får man div. lokale degoser til å rulle deledonorfarkosten over på siden for lett tilkomst til "varene". Demonter kun de 2 boltene som du trenger, deretter fyrer du opp vinkelkutteren og kapper løs opphengene med delene som du trenger til 02`ens camberjustering.
Bildet under viser hvilke deler du skal sitte igjen med etter besøket hos bilopphuggeren.

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:25

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 17:46
#2

Fortsetter likegodt med forslagene til hvordan man kan gjennomføre den videre forvandlingen til å få justerbar cambervinkel på 02 og forsåvidt også E21. Viser her delene som trengs samt bakstillings "traversen" som skal bli begunstiget med delene etterhvert...

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:24

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 18:02
#3

Bakstillingen må demonteres fra 02/E21`en for å kunne gjennomføre konverteringen på en vettug måte. Etter at "traversen" er demontert fra bilen og rengjort. Roter man rundt til man finner en vinkelsliper med dertil egnet kappeskive og kapper "slisser" ned til hullet som "A-armene" er festet til, dette gjelder KUN de 2 MIDTERSTE A-arm innfestningene!!!. Disse slissene må være jevne og så nærme 12mm bredde, slik som diameteren på hullet er. Når dette er utført lager man 4 plater som har samme platetykkelse som de på traversen (3mm) Disse platene danner en forhøyelse av A-arm infestningene. Forsøker med bildet under å vise hva jeg mener....

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:23

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 18:27
#4

For å fortsette må man inneha sveiseferdigheter som gjør at man trygt kan sveise på "topp-platene" uten fare for at ved første kurvtagning er eier av 02/E21 uten A-armer som sitter der de er tiltenkt... Hvis tvil saumfarer man vennekretsen til man sporer opp noen som er "sveisekyndig". TIG sveis er å foretrekke da denne sveisemetoden uten tvil er sterkest og den "peneste". MIG/MAG sveis gir også ett fullgodt resultat. "Pinne" sveis utgår med høye kneløft... Ferdig påsveiset samt slipede topp-plater inkl. slisser på bildet under:

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:22

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 18:31
#5

Nå er tiden kommet for å montere delene som ble ervervet hos bilopphuggeren. "Sveisetang" eller skruetvinne er påkrevet..

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:21

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 18:35
#6

Dette bildet viser ferdig sveisede "sleider", nå er enden nærmere...

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:19

Skrevet av 02-turbo den 04-11-2006 18:45
#7

For å opprettholde styrken og forøvrig forsterke de midterste brakettene for innfesting tilpasser og monterer man ett "flattstål" på oversiden av braketten. Bildet viser nymontert samt nymalt forsterknings flattstål:

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:18

Skrevet av Rune M2-touring den 04-11-2006 20:02
#8

Dette ser bra ut Odd! Eksenterbolter fra E39 bakstilling skal visstnok ogsaa kunne brukes til dette. Jeg har en maalsatt skisse paa bitene som Ireland selger for justering av baade camber og spissing til 02. Disse er enkle aa maskinere, og man slipper aa forlenge innfestingen paa traversen. Skal se om jeg kan faa lagt ut en Autocad tegning paa disse.

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 15:13
#9

Takker for innspill, det er flere løsninger på "problemet". Venter i spenning på tegninger og innspill på temaet!
For å fortsette med fullførelsen av mitt lille prosjekt, nå er tiden kommet til å ta for seg de ytterste brakettene. Her trenges det ikke så store inngrep, da bevegelsen her er liten.

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:18

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 15:23
#10

Nå må man finne fram en rund fil, eller elektrisk duppeditt som kan utvide det nest ytterste hullet på den ytterste braketten.

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:15

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 15:31
#11

Har her kappet opp en 3 mm plate i ca 7 mm strimler og bøyd endene. Deretter monterte jeg dem på det nest ytterste hullet. Jeg brukte f*rd bolten som jeg kapret hos huggeren som "mal" for plasseringen av "strimlene".

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:14

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 15:41
#12

2 av boltene som skal brukes må erverves hos "boltedealeren" i nærheten av deg... Boltene må være av 8.8 kvalitet samt 12 mm tykk ca. 125-130 mm lang. Partiet fram til gjengene på boltene bør være ca.90-95 mm. Dette for at gjengene ikke skal komme i konflikt med "slissene" på brakettene. Boltene må tilpasses slik at eksenterskivene kan trees på boltene. Ved mutterhodet må eksenterskiven sveises fast.

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:11

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 15:45
#13

Eksenterskivene må plasseres slik at de står i samme stilling før eksenterskiven sveises fast til boltehodet...

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:11

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 15:48
#14

Voila!! Ferdig "custom" bakstillingstravers....

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 18:31

Skrevet av 02-turbo den 05-11-2006 17:22
#15

Har en liten tilståelse, man må oppsøke (huff og sorry!!) f o r d forhanleren for å kjøpe 2 stk eksenterskiver til f*o*r*d mondeo. Hvis det ikke finnes flere som har forstått at den riktige plassen for slike framkomstmidler er bilopphuggeren. Da erverver man 2 ekstra eksenterskiver derifra... Skivene koster ca. Kr.40,- pr.stk.

Redigert av 02-turbo den 28-08-2007 21:34

Skrevet av Rune M2-touring den 05-11-2006 22:26
#16

Dette var en svært bra beskrivelse med gode illustrasjoner!Smile Da følger jeg opp med skisse på biter som kan maskineres, for påsveising på travers. Regner med at bolten for toe-in/out er fra E39, uten at jeg har sjekket dette.

Skrevet av Rune M2-touring den 05-11-2006 22:42
#17

Nytt forsøk.

Skrevet av 02-turbo den 07-11-2006 18:16
#18

Litt usikker her... Finnes det en monteringsanvisning til tegningene?
Er det mulig å få tegningene over hverandre slik at web siden blir smalere.... (Pga at tegningene er så brede må man flytte siden fra "side til side" for å få med teksten.) Dette gjelder mange av temasidene hvor store bilder har blitt tilknyttet her på 02/classic...Frown

Skrevet av Rune M2-touring den 07-11-2006 21:27
#19

Monteringsanvisning er det litt daarlig med. De skal sveises fast paa utsiden av innfestingsoerene paa traversen. Per Foss har denne ombyggingen paa sin bil, kanskje han kan bidra med noen bilder?? Jeg kan legge ut tegningene over hverandre med litt bedre opploesning senere. Jeg har ogsaa tegninger av camberplater for montering under fjaerbeina hvis det er av interesse.Wink

Skrevet av 02-turbo den 07-11-2006 22:01
#20

Now we`re talkin`... Keep em comming.....!! Bedre oppløsning på tegningene blir bra!!

Redigert av 02-turbo den 24-12-2006 15:01