Emne: BMW 02/Classic :: Olje-adapter fra M3

Skrevet av 02dag den 08-11-2006 22:30
#1

Disse vokser vel ikke på trær heller vil jeg tro?

Er det bare M3 som hadde oljeadapter med uttak for både oljekjøler og temperaturføler? Eller var det andre modeller også?
Jeg vet forsåvidt ikke hvilken M3 det var heller.

Trenger en for mitt nye motorbygge.

Skrevet av Rune M2-touring den 08-11-2006 22:52
#2

Jeg vil anbefale deg aa flytte filteret opp paa innerskjerm, for med adapter paa plass er det kun plass til lite Renault 5 filter. Adapter faar du hos Kollevold, pedersen Racing med flere. Bruk slanger med paapressede koblinger, saa slipper du slanger som hopper av.

Temperaturfoeler kan ogsaa monteres i senter av tappepluggen paa motoren.

Skrevet av 02dag den 09-11-2006 10:33
#3

Hvis jeg flytter batteriet til bagasjerommet vil det vel være nok plass til et skikkelig filter?

Men er det ikke mulig å finne dette filteradapteret, fra noen andre bmw-motorer?Sad

Skrevet av 02Ronny den 09-11-2006 20:27
#4

Har S14 (M3) motor med den orginale M3 braketten i min 02.
Den har ikke vært kjørt enda, men det går klart med orginalt
M3 oljefilter.
Stivere motorfester er nok et must.Shock
Her er et bilde.....
Litt vanskelig å få et skikkelig bilde.
Det ser trangere ut på bilde enn det er i virkeligheten.

Redigert av 02Ronny den 10-11-2006 20:54

Skrevet av Rune M2-touring den 09-11-2006 21:12
#5

02-Ronny har rett, det er med oljekjøleradapter på tii motor filteret krasjer med styresnekka.Wink Da skal jeg sette på et større filter før neste sesong.
Det er bare M3 E30 som har dette delenummeret på oljefilteradapteret. E28 535 har utgang for oljekjøler, men her er det brukt innsatsfilter, så da blir det sikkert trangt i 02'en.

Skrevet av 02-turbo den 09-11-2006 21:38
#6

Poster bilde av oljefilteradapter for oljekjøler. Dette er bilde av ett lettere modifisert M20 E30 adapter jeg kjørte med tidligere....

Skrevet av 02dag den 09-11-2006 21:40
#7

Ja, jeg fant det ut ikveld, for jeg driver og demonterer min 02 akkurat nå. Det er ikke batteriet, men styresnekka som blir for nærgående.

Vel, det blir nok bare å bestille et adapter fra BMW for å få det riktig. Hvis ikke adapteret fra den 535'en passer. Det burde jo gå an å få kjøpt brukt. 02'en kom jo også med innsatsfilter i begynnelsen.

Skrevet av 02-turbo den 09-11-2006 21:41
#8

Her er ett bilde av min nåværende oljekjøler adapterløsning. Fungerer helt greit....

Skrevet av 02dag den 09-11-2006 22:22
#9

Det fra M20'en så jo veldig bra ut. Filteret vender jo bort fra styresnekka. Hvordan er det med plassen mellom slangene og snekka. Er det så nærme som det ser ut eller lyver bildet?

Hva måtte du i tilfelle modifisere på dette og er det plass for temperaturføler på den?

Skrevet av 02-turbo den 09-11-2006 22:44
#10

Klaring til styresnekken var såvidt jeg kan erindre upåklagelig... Mener bestemt å ha dette adapteret "slengende" rundt i verkstedet, hvis interesse kan dette bekreftes....

Skrevet av 02-turbo den 10-11-2006 17:24
#11

For å bruke M20 oljefilteradapteret må aluminiums "braketten" som filteret normalt er skrudd i modifiseres slik at man skrur "banjo" bolten inn i alubraketten.(Man må fjærne bolten som filteret blir skrudd i, og gjenge opp med samme gjenger som "banjo" bolten fra M20 motoren har)

Redigert av 02-turbo den 12-11-2006 18:54

Skrevet av 02dag den 10-11-2006 22:36
#12

Jeg er vanligvis ikke så treig, men jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente, når det gjaldt modifisering.

Det M20-adapteret du har er vel modifisert allerede?

Skrevet av 02-turbo den 11-11-2006 13:02
#13

Forklaringsforsøk:
Filter innfestnings "huset" har orginalt en "bolt" m/ gjennomgående hull og utvendige gjenger som filterets innvendige gjenger skrues på v/filterbytte. Når denne bolten fjærnes etterlates ett hull, i dette hullet borrer og lager man gjenger. I disse gjengene skrur man bolten som fester M20 filteradapteret til filterhuset... Forklarende bilde tilknyttet..

Redigert av 02-turbo den 12-11-2006 18:55