Emne: BMW 02/Classic :: Bytte av "bremsebombe" på E23
Skrevet av BorgSol den 18-05-2010 17:08
#1
Noe spesielt jeg bør tenke på ved bytting av denne? Må bremsene luftes i ettertid? Spesielle anbefalinger til bremseveske å bruke?
Skrevet av E23 galningen den 18-05-2010 19:36
#2
Bremsebomben går ikke på bremsevæsken men på servooljen. Jeg bare løsnet alle tilkoblingene til den sentralen som bomben sitter på og satt den i skrustikken. Da kom jeg greit til og fikk skrudd den løs. Husk og bytt o-ringen.
Ellers er det sikkert ikke dumt og bytte servooljen samtidig. Det sitter også et filter i reservoaret som ingen vet om og som derfor aldri blir byttet. . Det finnes to typer og de går ikke om værandre. Du ser det tydeligst på formen til mutteren som holder lokket.
Skrevet av BorgSol den 18-05-2010 20:23
#3
Takk for tips, det gjør det hele mye enklere enn om jeg skulle prøvd meg på egenhånd uten å vite om det du sier nå!
Noe spesiellt servooljemerke du vil anbefale?
Skrevet av E23 galningen den 18-05-2010 22:17
#4
Vanlig rød ATF olje er helt greit.
Skrevet av BorgSol den 19-05-2010 21:12
#5
Da har jeg bytta "bremsebomba", gikk ganske greit igrunn..absbremsene fungere bra helt til abs lampa tenner. Dette skjer ved sånn ca 40-60 km/t, når abs-lampa tenner forsvinner også abs-funksjonen.. Har prøvd å leste litt om dette problemet og må kanskje skrue løse følerne og rengjøre/smøre de opp? Forslag tas imot med takk!
Skrevet av Bassik den 19-05-2010 22:07
#6
Sjekk at du har lik dekkdimensjon på alle hjul. Hvis du ikke har dette korrekt, kan forskjellen individuelt bli for stor når du kommer opp i hastighet.
Kan også være at du har ett dårlig hjullager
Skrevet av E23 galningen den 19-05-2010 22:47
#7
Du får aldri iværden ut en føler i et stykke etter så mange år.
Sjekk hvordan tannkransene dine ser ut. Spesielt bak har de lett for og ruste slik at et blir nesten ikke tenner igjen. Ellers fant jeg ut en grei måte og sjekke en ABS sensor for endel år siden. Heis opp et og et hjul og snur veldig fort på det. Jeg måtte stikke inn en pinne i felgen slik at jeg fikk ordentlig fart på det. Hvis ABS lampen tenner er det iorden på det hjulet. Da er det bare og gå videre til neste.
Skrevet av BorgSol den 19-05-2010 23:30
#8
Ok, men på svenskebilen gikk det faktisk greit å få ut sensoren..men kan jo være at den har blitt byttet ut på ett senere tidpunkt. Kan kanskje bruke sensorene fra svenskebilen dersom det viser seg at at en eller flere er gåen på "nybilen"?
Selv om det er sent nå så må jeg faktisk gå ut å prøve trikset ditt
Skrevet av E23 galningen den 19-05-2010 23:36
#9
Sensorene foran passer på alle årsmodeller. Bak er det et skille i september 82.
Husk at tenningen må være på når du snurrer hjulet.
Skrevet av BorgSol den 20-05-2010 00:37
#10
Da har jeg sjekket tannkransen bak på høyre side og den var bortimot fraværende. Men kunne ikke se i farta om det bare var rust mellom tennene eller om tennene var helt borte, men etter som hva du sier så er det nok tennene som er borte.
Trenger hjelp litt fort, skal bestille diverse deler fr BMW i Tromsø imorgen, hva er det jeg trenger..prøvde å se på ETK'n men klarte ikke helt å se hva det var jeg trengte. Slik som tennene så ut kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det er de som lager problemer for meg
Skrevet av E23 galningen den 20-05-2010 07:45
#11
Du skal ha nr. 5 her
http://www.realoe...g=33&fg=40
Du kan likesågodt bestille på begge sider så du er sikker på at signalene fra begge hjulene blir likt. Husk og bestille nye låseplater, nr. 7 også.
Skrevet av BorgSol den 20-05-2010 10:47
#12
Tusen takk Rune, kjempeflott!! Hadde vært fint om du kunne antydet hvor jeg skal begynne for å demontere også?
Skrevet av BorgSol den 20-05-2010 21:36
#13
Bassik skrev:
Sjekk at du har lik dekkdimensjon på alle hjul. Hvis du ikke har dette korrekt, kan forskjellen individuelt bli for stor når du kommer opp i hastighet.
Kan også være at du har ett dårlig hjullager
Takker for tips! Har like hjul rundt om, og siden du nevnte hjullager sjekka jeg de og de virka helt ok
Skrevet av E23 galningen den 20-05-2010 22:55
#14
BorgSol skrev:
Tusen takk Rune, kjempeflott!! Hadde vært fint om du kunne antydet hvor jeg skal begynne for å demontere også?
Jeg kan hinte sterkt og fortelle deg at drivakselen er skrudd fast i del 5.
Ellers trenger du ingen spesielle verktøy bortsett fra en avdrager da det hender at del 5 sitter godt fast. Hvor mye mutteren skal draes med husker jeg ikke men det er som faren min sier. "Alt hva remmer og tøy holder"
Skrevet av BorgSol den 21-05-2010 00:34
#15
Mulig at jeg misforstår eller må ha det inn med teskje..hehe, men betyr det at jeg bare skrur løs drivakselen fra "tannkransdelen" (usikker på det rette navnet
)? Faren din har sikkert rett..hehe
Skrevet av E23 galningen den 21-05-2010 01:07
#16
Ok her kommer hjemmemekk for dummies versjon 1.0
Tannkransdelen heter en medbringer.
1. Jekk opp bilen bak og sett den på bukker.
2. Kryp under bilen
3. lokaliser drivakselen. Går jeg for fort fram?
4. kar ut all gammel møk som har samlet seg i skruene som holder drivakselen til medbringeren ute ved hjulene.
5. løsne drivakselen fra medbringeren og heng den til siden så den ikke er i veien.
6. kryp litt lenger inn under bilen og se inn i der drivakselen var festet, da ser du en stor mutter.
7. få ut låseblekket rundt denne store mutteren. Det gjør ingenting om du ødelegger blekket. Det skal byttes uansett.
8. dra til håndbrekket.
9. løsne mutteren.
10. finn fram avdrageren og dra av medbringeren som du skal bytte.
11. sammenlign gammel og ny del. Samtidig tar du deg en øl eller cola, det er fritt valg.
12. Ta ny del og tre den inn der den gamle sto.
13. finn fram en stor hammer og en plankebit.
14. slå medbringeren så langt inn at du får entret mutteren. Dette kan være både slitsomt og frustrerende slik at ytterligere inntak av leskende drikke kan være påkrevd.
15. skru til mutteren slik at medbringeren drar seg inn på plass.
16. skru til mutteren alt hva remmer og tøy kan holde.
17. bank på plass nytt låseblekk.
18. rengjør boltene som drivakselen var skrudd fast med.
19. skru fast drivakselen igjen.
20. Ny øl eller cola.
21. gjør tilsvarende på den andre siden.
22. Ta en overblikk over arbeidet at alt sitter som det skal og at du ikke har glemt noe verktøy.
23. Jekk ned bilen
24. rop på din bedre halvdel
25. fortell henne hvor flink du har vært og be henne ta en prøvetur mens du sitter i baksetet og hører etter ulyder.
26. Litt mere drikke for og feire hvor god du er.
27. parker bilen
28. Gå inn sammen og feir videre.
Redigert av E23 galningen den 21-05-2010 01:23
Skrevet av BorgSol den 21-05-2010 01:18
#17
Takk for en god latter sent på kvelden, men etter alt ølet som går med så må man kanskje ta prøveturen dagen etterpå..hehe?!
Men på den annen side, absolutt en nyttig liste (iallefall for meg som aldri har gjort det før!) over rekkefølgen på hvordan man bytter medbringeren.
Skrevet av E23 galningen den 21-05-2010 01:26
#18
BorgSol skrev:
Takk for en god latter sent på kvelden, men etter alt ølet som går med så må man kanskje ta prøveturen dagen etterpå..hehe?!
Da har jeg redigert listen slik at onkel politi blir fornøyd også.
godnatt.
Skrevet av 02-Oivind den 21-05-2010 01:27
#19
Tror det må mangle noen punkt i mellom 7 og 8? Hvordan skal man få dratt til håndbrekket hvis man ligger under bilen??
Skrevet av E23 galningen den 21-05-2010 23:50
#20
02-Oivind skrev:
Tror det må mangle noen punkt i mellom 7 og 8? Hvordan skal man få dratt til håndbrekket hvis man ligger under bilen??
Litt får nordlendinger finne ut selv også.