Emne: BMW 02/Classic :: 73 2002 prosjekt
Skrevet av anders E21 den 03-06-2010 22:13
#1
Historen om hvordan Øyvind reddet denne, kan du lese her:
http://www.02clas...ad_id=1942
Her er min nyinnkjøpte skjønnhet
Her mangler det vesentlige deler. kjennere kan tipse meg om hvor man får kjøpt "luftfilterpåkoblingsdings", eller hvis du har, send pm
Ikke så altfor mye rust ,ikke alle steder i hvertfall
Er mye som skjer nå om dagen, så har nesten ikke rukket å se på bilen skikkelig enda
. I morgen reiser jeg og 6 andre til geiranger på 2 hjulingene, så det blir lite svar i helga...
Stor takk til formannen vår, Øyvind, som sikret denne fra å bli spiker
Er forøvrig en 1973 2002, noe senket, 304 gr kam (rett meg øyvind hvis feil her
) Webere og grenrør.
Gammelt recaro sete skal byttes ut til orginale skinnseter.
Recaroen kan byttes i noe av det jeg trenger (eller alt for den del
)
Redigert av anders E21 den 23-02-2011 17:48
Skrevet av anders E21 den 03-06-2010 22:18
#2
Recaroen
Noen som vil kjøpe/bytte??
Skrevet av jaas den 03-06-2010 22:37
#3
Pedersen racing har nok det du trenger til gasserne,du mangler både trakter og plate til luftfilter om du skal ha pipercross. Alternativet er sokker på traktene..
Bilen ser ut som et bra utganspunkt...
Skrevet av E23 galningen den 04-06-2010 01:11
#4
Dette må være perfekte stoler i Streetmachinen til Thomas.
Fungerer alt på de?
Skrevet av anders E21 den 07-06-2010 10:26
#5
Hei igjen. er usikker på om de funker, har ikke noe batteri i bilen. Men det skal testes iløpet av de nærmeste dagene. Hvis det er noe interesse for setet, er det bare å ringe eller sende pm
Skrevet av anders E21 den 30-06-2010 16:47
#6
Da har jeg kikka litt nærmere på bilen , og funnet ut litt ymse ting..
Dilemma-motor
Sitter 304gr kam, webere , tii fordeler, større starter enn org, og bensintrykksmåler som må til for at weberne skal gå skikkelig.
Men, har gjordt noen små forsøk på å få bilen til å gå, uten hell. Har byttet starter i dag, da den som satt der var skikkelig treg.
Har egentlig liten tro på at jeg får dette til å bli bra, da jeg ikke er spesielt god på motor/trimming. Hva bør jeg gjøre?
Blir mye omgjøring for å få motoren i orginal stand igjen, så vurderer å prøve å få tak i en org komplett motor, 2l, og bytte bort, selge motoren som står i nå.
Forslag?
Skrevet av 02touring den 30-06-2010 19:03
#7
ikke selg motorn, fiks den.
selvom om du ikke er noe spesielt go på motor/trimming, så er dette en mulighet for å lære det
sjekk om du har gnist og får bensin, da er du på go vei.
prøv gjerne startgas, men ikke alt for mye.
men hvis du vil ha det org, så har jeg org kam og org forgasser med innsug som er i bra stand
Skrevet av E23 galningen den 01-07-2010 22:48
#8
Hvis det er matching number motor og karosseri ville jeg ivertfall beholdt motoren.
Skrevet av anders E21 den 01-07-2010 23:32
#9
Skal nok gi motoren noen gode forsøk til før jeg gir opp
Virker jo som det er gjordt ganske mye med den for at det skal funke, og ble usikker på om rotoren går den veien jeg trodde da jeg satte på pluggledninger.. Er tii fordeler, går med klokka? Og hvis den drar iveien så asfalten krøller seg, er jo det helt topp
Skrevet av 02touring den 02-07-2010 09:17
#10
trur det er mot klokka på din å.
sett den i 3gir og dytt på bilen, da ser du det. IKKE spør kjerringa hvem vei den går. det straffer seg
Skrevet av 02dag den 02-07-2010 10:31
#11
anders E21 skrev:
Da har jeg kikka litt nærmere på bilen , og funnet ut litt ymse ting..
Dilemma-motor
Sitter 304gr kam, webere , tii fordeler, større starter enn org, og bensintrykksmåler som må til for at weberne skal gå skikkelig.
Men, har gjordt noen små forsøk på å få bilen til å gå, uten hell. Har byttet starter i dag, da den som satt der var skikkelig treg.
Har egentlig liten tro på at jeg får dette til å bli bra, da jeg ikke er spesielt god på motor/trimming. Hva bør jeg gjøre?
Blir mye omgjøring for å få motoren i orginal stand igjen, så vurderer å prøve å få tak i en org komplett motor, 2l, og bytte bort, selge motoren som står i nå.
Forslag?
Hei,
Jeg vet ikke om det hjalp noe med ny starter, men plassering av jordingskabelen til motoren kan ha mye å si. Jeg hadde et problem med at jordingskabelen satt bare fast til en plate på starteren, noe som gjorde at jordingen kun gikk gjennom to små skruer. Flyttet denne til et godt fint punkt slik at den både fikk kontakt med skruene og blokka. Det sitter en plate bak på starteren, sjekk hvordan denne er skrudd fast til blokka og hvor jordingen sitter.
Når det gjelder starting, så sjekk disse tingene.
1. sett stempel nummer 1 på topp(skru ut pluggen og sjekk med en skrutrekker, eller se nede på reimskiva, siste er faktisk ikke så nøyaktig)
2. Da skal kamaksel være på topp( merket på kamaksel skal stemme overens med merket på motor(skru av toppdeksel for å se hvordan dette gjøres)
3. Sjekk at rotor i fordeler peker mot et lite merke på kanten av fordeleren når lokket er av, da har du null fortenning eller baktenning.
4. Sjekk tenningsrekkefølgen 1342(her kommer omdreiningsretning veldig tungt inn
)
5. Finn en weberbruksanvisning og sjekk et par enkle ting der, ta finjusteringen og synkroniseringen senere.
6. Nå skal motoren starte, hvis det ikke er noe annet som er riv ruskende galt, kryss fingra
Skrevet av Johnny Pettersen den 02-07-2010 13:47
#12
En gang for alle: på en original 02 går fordeleren med klokka!!
Motgående fordeler kom i 79 på e21
Skrevet av 02touring den 02-07-2010 14:58
#13
da veit jeg det
men på urginal kam kan det være forskjell, på hvem vei den går?
Skrevet av anders E21 den 03-07-2010 20:56
#14
Takker for tips
Alt er nå etter boka, og skal i teorien starte. Men har tatt ut forgasserne , siden det manglet noen pakninger der.
Kommer tilbake med mer når jeg har fått alle pakninger på plass, og gasserne på plass igjen
Jordinga til startern er forresten bra, koblet med belte til motoren.
God helg!
Skrevet av 02touring den 04-07-2010 07:58
#15
02touring skrev:
da veit jeg det
men på urginal kam kan det være forskjell, på hvem vei den går?
glem alt jeg har skrivi
min å går med kl
Skrevet av anders E21 den 01-08-2010 00:22
#16
Da har jeg gjordt en innsats igjen for å få motoren igang.
Å nå går den som ei kanonkule
Fordelerlokket sto 180gr feil, og har fått på pakningen mellom forgasserne og motor.
Visste jo ingen ting om motoren, kunne jo vært rådebank for den del, spennende med ting man ikke har noe historie på.
Går litt høyt på turtall, men det skal jeg se på i morra, og bremsene må luftes.
Og en liten bonus... Dro igang på grusveien hjemme her, og da spant den på begge hjula, 1.og 2. gir.. Er nok sperre her ja
Knallmoro!
Skrevet av anders E21 den 02-08-2010 09:11
#17
Trakter til gasserne er høyt på ønskelista nå. Noen som har noe liggende?
Skrevet av Johnny Pettersen den 02-08-2010 11:05
#18
Det er ikke plass til trakter med stor bremsekraft forsterker, du må få tak i de halv bendene så du får liggende filtre, da slipper du trakter
Husker du de jeg viste deg? Nok ikke lett og få tak i.
Skrevet av anders E21 den 02-08-2010 12:03
#19
Johnny Pettersen skrev:
Det er ikke plass til trakter med stor bremsekraft forsterker, du må få tak i de halv bendene så du får liggende filtre, da slipper du trakter
Husker du de jeg viste deg? Nok ikke lett og få tak i.
Nemlig
. Derfor passer det helt glimmers at du har slike halv bend som jeg kan handle av deg
Skrevet av anders E21 den 02-08-2010 14:44
#20
Et bilde med litt bedre kvalitet