Emne: BMW 02/Classic :: overhaling av bremsecalippere

Skrevet av jaas den 08-06-2010 20:22
#1

Hei,noen som har et godt tips til hvordan jeg får ut begge stempler i en caliper til e21? Har brukt luft og grispresse tidligere,men har kun fått ut ei og ei side da...

Skrevet av Hauso den 08-06-2010 23:37
#2

sitter de hardt? hvis ikke kan du prøve med en god gammel rørleggertang, og forsiktig dra stempelet rundt til det løsner. Da kommer det nokSmile

Skrevet av jaas den 09-06-2010 06:58
#3

Ja kan jo være ei mulighet det...Smile

Skrevet av E23 galningen den 09-06-2010 09:52
#4

Jeg hørte om en type engang som etter og ha tatt ut ett stempel med trykkluft klemte fast en metallplate der som stempelet sto slik at det ble lufttett også brukte han trykkluft for og få ut det andre. Hvordan han løste det praktiske vet jeg ikke. Dette er bare noe som ligger langt bak i hjernen et sted.

Skrevet av Espen02E30 den 09-06-2010 12:10
#5

Metoden til E23 galningen har jeg brukt flere ganger, men da bare med det samme stemplet som en først får ut.

Når det første er ute kan en bare sette dette forsiktig tilbake igen (selvfølgelig ikke helt inn), sette på en tvinge slik at dette ikke går ut, klem på med luft/fett. Når sise er ute er det bare å forsiktig dra ut det gamle. Rørleggertang fungerer, men er ikke mye skade her som skal til før denne ovehalingen er bortkastet Sad
Lykke tilSmile

Skrevet av Johnny Pettersen den 09-06-2010 21:16
#6

Hallo! rørleggertang på ei paknings flate!! Ei ripe er egentlig nok til at det blir lekkasjer. Pump ut det ene stempelet med og skru spissen av ei grease presse, Reis på ett mekanisk verksted og få dreid tilsvarende ett stempel men med en krage på en millimeter eller så, denne fungerer som ett lokk og kan klemmes fast med ei lita tvinge etc. Pump så ut det andre stempelet.
Kan også bruke trykkluft istedenfor grease pressa men da har man mindre kontroll når det endelig løsner

Skrevet av jaas den 09-06-2010 21:28
#7

Hehe,tipper han tenkte tanga på den kragen som stikker ut,vertfall det jeg regna med...Smile Men har aldri brukt det selv,har holdt meg til luft og greasepresse. Men skal teste ut plate,eventuelt å bruke stempelet som tetning. Eneste jeg ser som hinder er vel plassen,om det går å få ut stempel nr 2 med nr 1 nesten helt ute.

Skal se om jeg går løs på det i helga,og komme med tilbakemelding på hvordan det går. Er greit å få demontert helt før jeg bestiller deler,i tilfelle jeg trenger stempel og.

Skrevet av anders E21 den 09-06-2010 22:37
#8

Jeg satte kalipperen i skrustikka, og brukte rørleggertang på "kragen" ytterst. håpløst å dra rett ut, men vrei stemplet rundt, frem og tilbake, så kom dem tilsluttt

Redigert av anders E21 den 10-06-2010 07:46

Skrevet av Hauso den 10-06-2010 16:49
#9

rørleggertanga funker bra det. gjort det på både moped, mc, og bilerPfft Men ja, det er på kragen det er snakk om. Det går også an å ta e fillebit å klemme på, så det skal litt mer til før det blir riperSmile

Skrevet av 02touring den 14-06-2010 21:41
#10

jeg tok av klossene, satt caliperen tilbake på bilen og bremsa 2ganger.(husker ikke helt om jeg la noe imellom, trur ikke det)
jeg klarte ikke med luft.

Skrevet av geirm den 14-06-2010 22:21
#11

Jeg har en disel dyse tester med overgang til bremsekallippere. Den drar jeg oppi 300 bar om nodvendig. Den har alltid gjortoverhalings jobben til en lek.

Jonny har rett, vannpumpetang hører f... til. Det blir merker i stempelet uansett hvordan du bærer deg. Men om du skal inn med ny stempler er det ikke så nøye, og det bør man gjerne når stempla er fastrusta.

Geir...

Skrevet av E23 galningen den 14-06-2010 22:55
#12

Men helt ærlig gutter. lønner det seg og overhale calippere selv. Jeg undersøkte litt da jeg måtte bytte på syvern for et par år siden. Overhalte kom på ca. 1700 kr.stk. Hvis jeg skulle gjort jobben selv hadde det blitt nye pakninger til 4 stempel, kanskje 2 nye stempel og ca. 2 timers jobb pr. side hvis alt går som det skal. Da begynner man og nærme seg prisen på overhalte. Også har man endelig fått ut 3 stempel og når man får ut det siste finner man så mye gravrust at man må bytte calliperen likevell. Det er bortkastede timer.

Jeg har begynt og tenke litt på timene man bruker. Mesteparten er det greit og fikse selv på bilene våre men enkelte ting er det greit og betale andre for ordne.

Skrevet av anders E21 den 15-06-2010 04:30
#13

E23 galningen skrev:
Men helt ærlig gutter. lønner det seg og overhale calippere selv. Jeg undersøkte litt da jeg måtte bytte på syvern for et par år siden. Overhalte kom på ca. 1700 kr.stk. Hvis jeg skulle gjort jobben selv hadde det blitt nye pakninger til 4 stempel, kanskje 2 nye stempel og ca. 2 timers jobb pr. side hvis alt går som det skal. Da begynner man og nærme seg prisen på overhalte. Også har man endelig fått ut 3 stempel og når man får ut det siste finner man så mye gravrust at man må bytte calliperen likevell. Det er bortkastede timer.

Jeg har begynt og tenke litt på timene man bruker. Mesteparten er det greit og fikse selv på bilene våre men enkelte ting er det greit og betale andre for ordne.


Helt enig Rune!

Sleit med kalipperne på E3`n... Like greit å sette bort jobben.

Skal til å begynne på kalipperne på 02 en nå, og har tenkt å sende de inn til et firma i oslo som kun driver med klutch og brems. De reklamerer til og med med at de gjerne tar imot bremsedeler til veteranbiler Grin

Husker ikke hva de heter i farten, men kommer tilbake til det, samt hvordan resultatet/pris ble.

Redigert av anders E21 den 15-06-2010 04:31

Skrevet av TorEnholm den 09-10-2010 20:38
#14

Jeg er i full sving med overhaling av bremser til min NK. Caliperene er av typen Ata. Var dette orginalt på BMW i -69. Caliperene så noe medtatte ut, men stemplene kom ut ganske lett, pg etter en runde med glassblåsing så det riktig bra ut, så jeg har bestemt meg for å beholde dem på bilen. Men som sagt var det Ata som sto på. Hadde BMW egne calipere?

Skrevet av geirm den 09-10-2010 20:46
#15

Det er nok ATE som står støpt inn i siden på de. ATE har vel nesten monopol på å levere bremser til BMW helt fra NK til i dag.

Geir...

Skrevet av TorEnholm den 09-10-2010 20:54
#16

Hyggelig nyhet. Enda en god grunn til å overhale caliperene som sto på bilen. Var bare litt overasket hvor "bra" de var etter at jeg fikk demontert og glassblåst dem. Selv stempelene kan brukes igjen. Takk så mye.