Emne: BMW 02/Classic :: girkasse til M10
Skrevet av 02dag den 15-11-2006 20:42
#1
Hva slags girkasser passer til M10-motoren uten modifisering. Da regner jeg ikke med mod av mellomaksel.
Jeg vet at 240 girkassa passer men den er visst ikke så sterk.
Finnes det flere?
Skrevet av Johnny Pettersen den 30-11-2006 09:27
#2
Hei!
Egentlig ingen kasse som passer uten modifisering, men mye rart har vært brukt gjennom tidene i race/rally sammenheng.Alt fra V...o til F..d dogleg.Da brukte de løse clutch hus fra M30 motoren.
BMW 240/245 kasse så må du modifisere litt på kardan tunnel ved slave sylinder.
Hvis du bruker kasse fra M30 så må kardang tunnelen heves 3cm til bak gearstang hullet. Samme hvis man bruker M3 kasse.
Mellom aksel må tilpasses i alle tilfeller.
Redigert av Johnny Pettersen den 30-11-2006 09:29
Skrevet av 02dag den 05-12-2006 10:21
#3
Hei,
Jeg hadde faktisk allerede funnet ut at girkasser fra M30(260/265) ville passe, men ikke at M5-kassa faktisk også passer. Det er veldig fint at noen klarer å få fram hva det betyr i praksis. Det med heving av girkassetunnelen var jeg ikke klar over, men jeg har sett det bli gjort på bilder. antok at det var hvis man ville bruke noe fra E30.
spørsmålet er da om det finnes noen konsoller som kan dekke over den forhøyde tunnellen slik at interiøret fortsatt ser originalt ut. Planen er nemlig å få laget en bil som ser helt original ut inntil man løfter opp panseret, eller blir kjørt fra
Skrevet av Rune M2-touring den 05-12-2006 17:49
#4
Hvis du forkorter gearoverforing kan du ha spaken paa samme plass som originalt. Med smaa modifikasjoner kan du nok faa plass til konsollen. Jeg har 262 CR kasse i bilen min, og brukte M3 E30 spakstell. Dette flytter gearspaken et stykke bakover, og det passer meg bedre med sittestilling (og 4-punkt belter). Over gearkassen har jeg skrudd fast et plasstoept lokk av glassfiber/epoxy.
Skrevet av Johnny Pettersen den 05-12-2006 18:02
#5
Hei!
Er av den mening at gearkasse tunnelen bør sveises da den er en del av bærende enhet, (unnskyld Rune)
Enten ved og sveise inn remser hele veien eller få tak i en tunnel fra en vraket 02, bor opp sveise punktene på torpedo og kappe ut hele biten til bak gearstang hullet.
Skrevet av Rune M2-touring den 06-12-2006 10:22
#6
Den bør vel egentlig sveises, men jeg har laget dette lokket dobbelkrummet og skrudd det tett med maskinskruer. Tror ikke det svekker konstruksjonen mye, da komposittskallet i seg selv er veldig stivt.
Neste gang jeg skal putte inn stor kasse i 02, vil jeg utvide tunellen mye mer, slik at montering av kasse kan gjøres uten å tilte motor mye bakover (eller senke travers forstilling). Jeg måtte montere clutch-hus og kasse separat for å få det hele på plass. Det er forferdelig kronglete.
Skrevet av JE den 08-12-2006 20:21
#7
bruker du 240 kasse fra e30 (som meg) kan du bruke mellomaksel fra e30 med samme kasse. eneste som må gjøres er å lage ny opplagring til mellomaksel litt lengre bak i tunellen.
Skrevet av 02dag den 10-12-2006 15:53
#8
Jeg har ikke helt bestemt meg for hva slags girkasse jeg vil ha, men heller mer til 260, selv om modifisering av girkassetunnellen er nødvendig. Eventuelt får jeg vel bare lage meg en midtkonsoll eller modifisere en original en til den passer.
Skrevet av Johnny Pettersen den 10-12-2006 20:48
#9
Hei!
bruk da også 240mm svinghjulet fra stor sekseren, f.eks.535I
Skrevet av morten den 10-12-2006 22:16
#10
Hvor mye effekt tåler originalkassa?
Vil helst slippe å bygge om.
Skrevet av 02dag den 12-12-2006 09:42
#11
Hva er fordelen med dette svinghjulet da? Er det lettere kanskje?
Hva skal man bruke bakover? Er en E21-diff noe å satse på? og jeg har hørt mange diskusjoner om drivakslinger hvis man går for andre typer differ f.eks fra E30. Jeg har prøvd å få tak i en tii-bakaksel fordi jeg har hørt at den har større hjullager.
Når det gjelder girkasser så er det så vidt jeg vet en forskjell mellom original-kassen og den som kom på E21, og det er akslingen ut. Denne er finere tagget på den sistnevnte enn på original-kassa, og det betyr visstnok at den tåler mere, men hvor mye den originale tåler i forhold til den på E21, det vet jeg ikke.
Hvis du vil bruke kassa fra E21 så er det kun en lettere utbanking av girkassetunnellen på vensstre side som behøves, som før nevnt i tråden her. Dette må gjøres for å få plass til clutch-slavesylinderen.
Redigert av 02dag den 21-12-2006 13:18
Skrevet av Johnny Pettersen den 12-12-2006 11:26
#12
Hei!
Gearkassen fra E21 M10 er akkurat samme som 02 kassa med unntak av plasseringen til slave sylinder. Der må det bankes litt på gearkasse tunnel.Finere splines på utgående aksel kom i 1972 på 02 kassa, men det kan være forskjell på 3 eller 4 klør's kobling utgående.5 trinns E21 kasse med 0,81 overdrivning på femte gir er i tilleg 88mm lengre enn originalkasse.Dette er et FY ord !elen med og bruke 240mm svinghjul er at man har 240mm kontakt flate istedenfor 215/228 som 02 svinghjulene har.
Også enklere når man skal handle clutch og thrust lager.Det er jo bare og bestille til aktuelle bilen istedenfor og prøve og feile.
Ved bruk av E21 diff fra 4 sylindre motor trenger man og bytte baklokket og en spacer ring på hver side til medbringere,tykkelse 9mm.
Ved diff fra 6 sylindret så mener jeg også at bolt sirkel på med bringerne er forskjellig. 6 sylindret hadde også høy utveksling.
Skrevet av 22-02-70 den 21-01-2007 21:38
#13
Passer 5 trinnskasse fra 323i e21 81m inn 02en da?
Skrevet av 02Ronny den 22-01-2007 11:44
#14
Nei en kasse fra en "liten sekser" som i 323en passer ikke.
Skrevet av 22-02-70 den 04-04-2007 18:46
#15
hei.
Har for hånden ein 240 kasse fra ein 2 liter sekser med mek.innsprut. som vistnok skal ha ståt i ein e30 fra ca 87. Passer den i 02en og har den spidometer wireuttak?. Er alle 240 kassene like?
Skrevet av 02dag den 04-04-2007 21:34
#16
Nei,
Den skal ikke passe, siden den da sto på den "lille sekseren" = M20.
Jeg har fått tak i ei girkasse til en E28 535i nå og her må det til modifisering av tunnellen.
Skrevet av 22-02-70 den 10-06-2007 22:41
#17
Har fått ein GETRAG 242.0.291.01 5,4 225
Den er ganske lik 02 kassa bortset fra slavesylindaren
Har denne 5 trinn?
Skrevet av 22-02-70 den 11-06-2007 23:50
#19
Takk for tipset.