Emne: BMW 02/Classic :: rolfi sin 1976 BMW 525 - DB86868
Skrevet av rolfi den 28-07-2010 17:43
#1
Da har jeg hentet meg en "ny" E12!
En svensk 76/77 525.
Bilen er veldig godt vedlikeholdt, er en gammel mann som har hatt den. Alltid stått i garasje, aldri vinterkjørt, noe den bærer preg av. Lakken er litt sliten, men blir nok bra med lakkrens og polering. Er ikke klarlakkflass osv noen steder. Inni ser den omtrent ny ut, det mangler heller ikke så mye for at den ser ny ut på utsiden heller. Alt i alt er jeg veldig fornøyd.
Småmods kommer, men hopper på jobben med å få den registrert først og fremst. Må løsne litt bremser osv. Den bærer preg av å ha stått en stund.
De "gule tennene" skal bort
Her er bilder fra annonsen på blocket:
Redigert av rolfi den 27-09-2010 12:05
Skrevet av 02Ronny den 28-07-2010 18:09
#2
Gratulerer med fin E12! La merke til denne på Blocket, ser flott ut. Er veldig svak for E12ene må jeg innrømme. Synes de er utrolig tøffe.
Skrevet av Hauso den 28-07-2010 18:09
#3
Fin bil
Ta godt vare på den
Skrevet av E23 galningen den 29-07-2010 09:20
#4
Gratulerer, E12 er klart underkjente biler.
Regner med at du skal beholde den svenske rattmuffen.
Skrevet av rolfi den 29-07-2010 19:21
#5
Rattmuffen rev jeg av rundt første sving, den var seig og ekkel å holde i.
Kommer vel i et litt tykkere og mindre ratt etterhvert. Har en drøm om et originalt motorsportratt, men til en overkommelig sum blir det vel bare med drømmen
BBS frontspoiler, Alpina framstoler, noe stivere dempere (Bilstein e.l.) og noen lavere fjører er vel det som skal gjøres først etter registrering iallefall. Skal på ingen måte gjøre noe som ødelegger bilen. Alle originaldeler blir beholdt, slik at bilen kan tilbakestilles til original om det skulle være et ønske senere
Har også fått tak i noen ACT 9.5x16 og 8.5x16 som skal på. (Disse:
http://bimmers.no...p=1649939)
De er omtrent tidsriktige iallefall
Og større enn 16" er for stort på E12.
Redigert av rolfi den 29-07-2010 19:21
Skrevet av JE den 29-07-2010 19:50
#6
Den kommer til å bli lekker!
Skrevet av Johnny Pettersen den 30-07-2010 08:03
#7
Selvfølgelig må denne også modifiseres! Hvorfor ødelegge en av de fineste komfortvogner med stive Bilstein dempere? De hadde vel ikke 9,5" x 16 felger i 77?Maks bredde det er plass til på en E12 vil vel være 7"foran med ET11 og 8"bak med ET24
Jeg begynner visst og bli for gammel for dette skjønner jeg.
Redigert av Johnny Pettersen den 30-07-2010 16:20
Skrevet av E23 galningen den 30-07-2010 10:55
#8
Johnny Pettersen skrev:
Jeg begynner visst og bli for gammel for dette skjønner jeg.
Du er ikke alene om og føle det slik.
Skrevet av Espen02E30 den 30-07-2010 14:50
#9
E23 galningen skrev:
Johnny Pettersen skrev:
Jeg begynner visst og bli for gammel for dette skjønner jeg.
Du er ikke alene om og føle det slik.
Ting forandres med tiden vet dere
Tror den blir skikkelig tøff med disse felgene, en slik bil fortjener det
Skrevet av rolfi den 03-08-2010 19:12
#10
Her kommer noen bilder fra idag
Skrevet av anders E21 den 03-08-2010 20:58
#11
Ser jo ut som den er i kjempefin stand
Gratulerer!
Skrevet av rolfi den 12-08-2010 09:03
#12
Satt på en bakfelg igår, og det gikk helt fint. Fikk ikke kjørt noe, da boltene som sto på slotmagsene var for lange, men kan bekrefte at det så jævlig bra ut. Det blir noe mer negativ camber når bilen kommer nermere bakken, så jeg har ingen grunn til å tro at det ikke skal funke. Kanskje kanten som går innover mot hjulhuset på hjulbuen må brettes litt opp, men det ser jeg ikke på som noe stort problem. Det er ikke noe som synes fra utsiden.
Jeg var innom meca i forrige uke og hentet 2 nyoverhalte bremsecalippere foran. Calippere bak, klosser, skiver og brekkdeler handles inn etterhvert. Den bremser jo, men ikke helt godt nok.
Har også vært på festleg samankomst i Hobøl i helga og fått med meg masse godbiter hjem!
Bilder kommer senere idag.
Redigert av rolfi den 12-08-2010 09:04
Skrevet av 02Ronny den 12-08-2010 18:32
#13
Du må legge ut bilder!
Btw: Er den første gang registrert i 77 siden du kaller den 76/77. Faceliften kom jo i 76 så den kan ikke være produsert så seint i 76? Det er vel strengt tatt en rein 76mod...
Skrevet av rolfi den 12-08-2010 19:33
#14
Ja. Den regnes både i Sverige og Norge som en 77 mod. grunnet førstegangsreg. dato er i 77. Produksjonsdato er 07/76. Så det er egentlig en 76 modell.
Skrevet av rolfi den 12-08-2010 20:36
#15
Calipperene foran:
Bildene med hjulet ble ikke spesielt bra. Det var mørkt og fikk ikke trillet den noe fram og tilbake siden boltene var for lange, så den ser jo oppjekket ut.
Skrevet av Hauso den 13-08-2010 13:32
#16
Detta blir dritbra! tøffe felger også, litt breie, men det er bedre enn for smalt
Stå på, og gi oss mer bilder
Skrevet av rolfi den 19-08-2010 14:09
#17
Da har jeg fått time på trafikkstasjonen Tirsdag 21. September klokken 12:50.
Fikk beskjed om å framskaffe dokumentasjon fra TÜV på følgende:
-Bremser
-Avgass
-Støy
-Støtettergivende styring
-Festepunkter for sikkerhetsseler
Jeg skal i banken idag og betale, så sender TÜV papirene så fort de har mottatt bekreftelse på at penger er overført.
Dekkene som står på slotmaghjulene er 195 breie. Ser i vognkortet at originaldimensjon er 175HR14. Har det noe å si, eller burde jeg skaffe hjul med originaldimensjon for sikkerhets skyld? Jeg vil aller helst at de ikke skal ha mulighet til å slå seg vrange på noe.
Med over en måned ventetid blir det fort vinter, sludd og salt om jeg må bestille enda en time for etterkontroll.
Skrevet av 02Ronny den 19-08-2010 16:03
#18
Du kan bruke den dimensjonen så lenge rulleomdretsen er innenfor toleransene +-5%.
Hvis jeg ikke husker feil hadde jeg på min 525, 195/70 14"
Redigert av 02Ronny den 19-08-2010 16:03
Skrevet av E23 galningen den 19-08-2010 17:57
#19
Jeg har en gammel instruksjonsbok til E12 liggende og der står det at standard dimensjon er 175HR14 og at 195/70HR14 var option på 525. På 528 var det standard med 195/70HR14
Skrevet av rolfi den 27-08-2010 13:29
#20
Takker for svar.
Jeg har mottatt ECE-dokumentasjonen fra TÜV Kiel/Lübeck nå, der står det både 175HR14 og 195/70-14 som original dekkdim
Jeg har noen 14" BBS hjul som var originalt ekstrautstyr på en av de forrige E12ene jeg hadde. Tror jeg vrenger på noen 195/70-14 på de for visning.
Vurderer å stille på Concourse d'elegance den 5. September også, bare for å se hva dommen blir. Da er vel originalutstyrte BBS å foretrekke foran slotmags på slitne piggfridekk
Bilen holdes uansett original fram til skiltene er kommet.