Emne: BMW 02/Classic :: Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011

Skrevet av 2000Touring den 07-08-2010 20:30
#1

Tenker jeg starter en "blogge-tråd" for dette vinterprosjektet også.
Da jeg satte tii-motoren inn i Touringen for 2 vintre siden visste jeg ikke tilstanden på motoren, og bare satte den inn for å prøve. Det viser seg at motoren bruker en god del olje, så jeg tenker at jeg tar den ut i vinter og overhaler den. Målinger vil vise om jeg trenger å bore den opp eller om det holder med nye stempelringer.

De to siste vintrene har jeg gjort følgende:

oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring Vinter 2008/2009

Oppussing av understell 2000Touring 1971 Vinter 2009/2010

I år blir det altså overhaling av denne motoren:-
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs261.ash1/18840_1124358769420_1840661359_254427_1372531_n.jpg

Har tenkt på litt modifisering også:
- 280 eller 290 graders kam
- grenrør
- nytt Simons sportseksos
Har også skaffet tii bremsekraftforsterker jeg har tenkt å montere når motoren er ute. 5-trinns kasse med overdrive er også anskaffet, men er usikker på om jeg skal ta med den i denne runden. Tror fort det kan bli mer enn nok med bare motoroverhaling...

Alle kommentarer og forslag mottas med takkSmile

Redigert av 2000Touring den 06-03-2011 18:11

Skrevet av 2000Touring den 27-08-2010 15:56
#2

I restauration guiden anbefales det å ta ut motor og kasse ved å løsne travers og dempere fra karosseriet, og kassa fra oppheng og mellom aksel - for deretter løfte karosseriet fri fra forstilling, motor og kasse. Dette for å unngå å ødelegge lakken i motorrommet.

Er det noen som har prøvd dette? Er det lettvint? Ser for meg at det ikke er så veldig lett å få løftet karosseriet høyt nok til å komme ovr motoren...

Skrevet av 2002turbo den 27-08-2010 17:33
#3

2000Touring skrev:
I restauration guiden anbefales det å ta ut motor og kasse ved å løsne travers og dempere fra karosseriet, og kassa fra oppheng og mellom aksel - for deretter løfte karosseriet fri fra forstilling, motor og kasse. Dette for å unngå å ødelegge lakken i motorrommet.

Er det noen som har prøvd dette? Er det lettvint? Ser for meg at det ikke er så veldig lett å få løftet karosseriet høyt nok til å komme ovr motoren...



Veldig lett hvis man har løftebukk Shock

Skrevet av Espen02E30 den 27-08-2010 19:15
#4

Jeg har gjort det motsatt.
Fått bilen opp i lufta (på bukker), deretter forsiktig senket motor med kasse og forstilling ned.
Ganske så lett det.
Men nå i vinter løsnet jeg bare motor i fra kasse og heiste motor rett opp, tipper jeg brukte omtrent samme tid....

Skrevet av 2000Touring den 27-08-2010 23:15
#5

Hvor høye måtte bukkene være når du heiste motor og kassa ned? Ser for meg at det kan være en kurant løsning for å unngå skader/oppriping av motorrommet.
Syntes det er fint om jeg slipper å måtte ordne opp i motorrommet en gang til.

Skrevet av 02touring den 28-08-2010 09:59
#6

jeg satt min på bukker, litt høyt. og løftet motor og girkasse ut, dette gikk kjempe fint og lett. eneste minus, var at gir stanga tok med seg tectyl i tunnelen. men den stanga går vel ann å ta av?
når jeg satt det inn igjen, så tok jeg girkassa først og koblet motor på etterpå. det gjør jeg IKKE igjenWink

Skrevet av 2000Touring den 28-08-2010 11:24
#7

Da skal jeg prøve å gå for en slik løsning til vinteren...

Skrevet av JE den 28-08-2010 11:41
#8

Anbefaler deg å budsjettere med en slik, så du kan vinkle motoren mens du løfter den ut.

Løfteåk

Men sjaklene som følger med er i elendig kvalitet, så de burde byttes med noen av bedre kvalitet.

Skrevet av Espen02E30 den 28-08-2010 15:41
#9

2000Touring skrev:
Hvor høye måtte bukkene være når du heiste motor og kassa ned? Ser for meg at det kan være en kurant løsning for å unngå skader/oppriping av motorrommet.
Syntes det er fint om jeg slipper å måtte ordne opp i motorrommet en gang til.


Høyden er jeg usikker på.
Går jo ann å måle sånn ca hvor høyt det må være. Bør nok få den høyt nok første gang for om en bruker 2 jekker å senke alt ned har vel du som jeg kanskje ikke flere til å heve bilen litt til...Wink

Slik som JE linket til brukte jeg i vinter, den er genial.
Med fordeleren demontert klarer en fint å ikke ripe opp lakken.

Skrevet av 2000Touring den 28-08-2010 22:57
#10

Jørgen: Kjøpte meg et slikt i vinter, så den muligheten har jeg.

Espen: Stemmer, har ikke flere enn 2 garasjejekker. Får se hvilken metode jeg bruker. Har tenkt å bytte fjørene også, så det kan kanskjer være en fordel å ta alt ned...

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-08-2010 17:24
#11

Det er ingen romferge det skrues på. Ta ut radiator og løft ut motor, trenger ikke ta av panseret engang. Enkelt og greit
Motorløfter er og anbefale men en liten talje gjør nytten

Skrevet av 2000Touring den 09-09-2010 17:49
#12

Bakre potta var gåen, så jeg kjøpte meg Simons sportseksos. Ble litt tilpasning bak diffen, da de ikke leverer til Touring - kun sedan. Må innrømme at jeg merker forskjell på draget før og nå, men det er mulig de løse delene i den bakre potta sperra en del for "flowen".Smile

Redigert av 2000Touring den 09-09-2010 17:50

Skrevet av eivind02 den 09-09-2010 18:03
#13

Var det mye jobb å modifisere den bakre potta? Fikk du brukt den potta som fulgte med? Har vurdert et slikt anlegg selv

Skrevet av 2000Touring den 09-09-2010 20:42
#14

Ikke mye jobb, kappa røret på den bakre potta og la inn en skjøt. Utfordringen ligger i opphengene, men der kjøpte jeg universaloppheng fra Biltema.

Vet ikke hvor du har tent til å kjøpe anlegget, men jeg kjøpte gjennom broder og betalte 2100 for det. På extremecar.no får du det for 2395,- pluss frakt(eller hent det selv)

Redigert av 2000Touring den 09-09-2010 20:45

Skrevet av 2000Touring den 12-09-2010 21:57
#15

Da har jeg kappet av plata som skal sitte på toppen, som grenrøret sitter på.
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs664.snc4/60485_1282634566216_1840661359_581551_444342_n.jpg

Så da er jeg klar for ny tilpasning, og sveising.

Plate den veien den satt på grenrøret:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs664.snc4/60485_1282634606217_1840661359_581552_6562088_n.jpg

Plata rotert 180 grader, sånn den skal stå:
sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs410.snc4/47283_1282634366211_1840661359_581550_4906141_n.jpg

Skrevet av 2000Touring den 14-10-2010 20:58
#16

I og med at Walloth & Nesch har tilbud på motordeler så jeg muligheten for å spare noen kroner. Har kjøpt følgnde:

- motorpakningssett, pakninger/simringer til hele motoren
- vippearmsaksler
- vippearmer
- ventiler innsug/utblås
- ventilstyringer
- kjede/kjedestrammer/tannhjul
- rammelager
- rådelager
- stempelringer

For så vidt en liten sjanse å ta i og med at jeg ikke har åpnet motoren ennå. Har tatt sjansen på at standard dimensjoner kan brukes. Er det feil har jeg deler til slagsSmile

Redigert av 2000Touring den 14-10-2010 21:02

Skrevet av Espen02E30 den 14-10-2010 22:19
#17

Hva sånn ca måtte du ut med for dette?
Skal nok en del til for at du ikke får brukt org. dimensjoner.

Skrevet av 2000Touring den 14-10-2010 22:45
#18

Tror det var rett over 6.500,- inkl frakt og moms.
Vet jo aldri hva som er gjort med motoren før, men enig med deg - stor sannsynlig for at standard dimensjon kan brukes.

Skrevet av Johnny Pettersen den 15-10-2010 17:04
#19

Unnskyld at jeg sier det men det blir vel helt feil og bestille råde/bære lagre uten at veiva er målt, kan jo være at den er urund og må slipes.
Det er også veldig skjelden at man bare kun bytter stempelringer, stemplene må også måles for ovalitet.
Når du bytter vippere så bør det også monteres ny kam da en ripete kam ødelegger en vippearm på veldig kort tid.

Skrevet av 2000Touring den 15-10-2010 17:55
#20

Fullt klar over at jeg burde målt veiv osv først, men tok en sjanse på at det er ok. Om det ikke er ok må jeg bare forholde meg til det.

I forhold til stemplene tenkte jeg for så vidt ikke på dette med ovalitet, men tar det litt som det kommer når motoren åpnes.

Skal enten slipe om, eller skaffe ny kam. KM cams gjør/har dette.