Emne: BMW 02/Classic :: m10b18i kat..

Skrevet av JE den 21-08-2010 00:08
#1

Fant i dag ut at det finnes m10b18i motorer i norge som er laga for katalysator bruk, dvs de har lavere kompresjonsforhold. (en kammerat har en slik)

spørsmålet er da hva slags kompforhold har denne?
Jeg vil tippe rundt 8,8:1 (perfekt for turbo Grin )

Noen som veit?

Skrevet av 02-Oivind den 21-08-2010 00:56
#2

Det har du rett i, se utklipp i fra carfolio:

1992 BMW 318i Touring
Bore × stroke 84.00 mm × 81.00 mm
3.31 in × 3.19 in
Cylinders S-4
Displacement 1.8 litre
1796 cc
(109.599 cu in)
Type SOHC
2 valves per cylinder
8 valves in total
Construction
Sump Wet sumped
Compression ratio 8.80:1
Fuel system Bosch Motronic ML fuel injection
Maximum power
(CEE 88/195) 112.5 PS (111 bhp) (82.8 kW)
@ 5500 rpm
Specific output 61.8 bhp/litre
1.01 bhp/cu in
Maximum torque
(CEE 88/195) 162.0 Nm (119 ft·lCool (16.5 kgm)
@ 4250 rpm
bmep 1133.5 kPa (164.4 psi)
Specific torque 90.2 Nm/litre
Maximum rpm
Main bearings 5
Coolant Water
Bore/stroke ratio 1.04
Unitary capacity 449 cc/cylinder
Aspiration Normal
Compressor type N/A
Intercooler None
Catalytic converter Y

Skrevet av JE den 21-08-2010 01:00
#3

utmerket, takk for det Smile

Skrevet av steinsus den 21-08-2010 09:57
#4

Vil det si at man kan lage en enda billigere turbo motor en den 'lavbudsjett turboen' din Jørgen, blir det nesten 'plug and play' eller ??

Vh. Stein

Redigert av steinsus den 21-08-2010 09:58

Skrevet av JE den 22-08-2010 11:46
#5

Tja.. hvis man finner en billig m10b18i kat, så slipper man å dreie av stemplene hvertfal.
Men det er det rundt som koster.. turbo, dyser, grenrør, insprut, ic osv..

har man god tid, kan man jo få til det meste relativt rimelig ved å kjøpe brukte ting. Og lage grenrør sjøl.

Redigert av JE den 22-08-2010 15:30

Skrevet av JE den 01-06-2011 09:33
#6

02-Oivind skrev:
Det har du rett i, se utklipp i fra carfolio:

1992 BMW 318i Touring
Bore × stroke 84.00 mm × 81.00 mm


Hmm dette må da være en m40.. m10b18i har ikke 84mm borring

Skrevet av 02-Oivind den 01-06-2011 10:03
#7

Nei, der sier du noe. M10B18 har vel 89mm borring?

Skrevet av JE den 01-06-2011 11:10
#8

Jepp, den har samme som 2 literen