Emne: BMW 02/Classic :: M10
Skrevet av TorEnholm den 03-09-2010 00:12
#1
På toppdekselet til min M10 er det masse flasset "sølvlakk". Spørsmålet er følgende: Leverte BMW motorene med lakkerte toppdeksel, eller kun med ulakkert støpealuminium? Jeg har hatt flere biler med M10, men aldri sett lignende. Noe tips om hvordan å få rettet på dette? Lakkere på nytt eller glassblåse og flytevoks?
Skrevet av TorEnholm den 03-09-2010 00:17
#2
Glemte også å spørre om noen andre har hatt lekasje på Oljetrykk sender? Det kan se ut som oljen kommer gjennom senderen. har aldri sett noe lignende. Kan ikke se at det kommer ut gjennom gjengene, så det må være gjennom selve senderen??
Skrevet av 2000Touring den 03-09-2010 05:54
#3
Har vært borti at den lekker gjennom føleren. Det er jo en del til en 50-lapp eller noe slikt, så det er jo kurant å bytte
Skrevet av 02Ronny den 03-09-2010 08:57
#4
Hei
Jeg tror ikke toppdekslet er lakkert orginalt, det er nok noen som har lakkert det i ettertid. Har hatt oljetrykksfølere som lekker jeg også, så det er nok ganske vanlig.
Skrevet av E23 galningen den 03-09-2010 09:36
#5
Lekkende oljetrykksender har vært et problem med stort sett alt av BMW fra 60 tallet og fram til midten av 80 tallet.
Skrevet av TorEnholm den 04-09-2010 22:04
#6
Da er vi atter tilbake til det evindelige spørsmålet. Alle dere der ute som kjører biler me M10 motor (min fra 1969). Kjører dere 98 blyfritt? Forrige eier kjørte med noe tilsettingsgreier, er dette strengt tatt nødvendig? Noen som har overhalt motorer som bare er kjørt blyfritt, ser det bra ut? Ventiler etc..
Skrevet av 2000Touring den 04-09-2010 22:44
#7
Kjører blyfritt på min Touring, uten tilsetninger.
Skrevet av E23 galningen den 04-09-2010 22:59
#8
Ifølge de som har mere greie på det en meg så kan alle BMWer med alutopp kjører på blyfri.
Det er et større problem på biler med støpejernstopp da ventilsetene er freset ut direkte i toppen mens på biler med alutopp er det forsterkede ventilseter originalt.
Skrevet av TorEnholm den 19-09-2010 01:19
#9
Til ekspertrådet der ute kommer er kanskje naivt spørsmål. I min instruksjonsbok fra 1969 står det følgende: at tennpluggene skal ha et gap på 0,6mm. Jeg har nå kjøpt nye plugger (som skal være til denne bilen) der gapet (fra fabrikken) er satt til 0,8mm. Jeg kan lett justere dette til 0,6mm, men er det siden 1969 skjedd noe som tilsier at det nå skal være 0,8mm? Bedre plugger etc?
Skrevet av 2000Touring den 19-09-2010 08:25
#10
Det er vel sånn at en spesiell plugg passer til mange forskjellig bilmerker/motorer, og de forskjellige merkene/motorene skal kanskje ha forskjellig gap. Jeg har i hvert fall lært at man alltid må sjekke/justere gapet på pluggene.
Skrevet av E23 galningen den 19-09-2010 10:12
#11
Generelt kan man si at et moderne elektronisk tenningssystem er sterkere og kan ha større pluggåpning. Kjører du på det originale stiftsystemet ville jeg justert etter boka. Du får kjøpt et greit verktøy på Biltema som du bruker til og justere med. koster ikke al verden.
Skrevet av TorEnholm den 09-10-2010 20:21
#12
Jeg leste og så noen bilder av en som brukte voks på aluminiums-deler som han hadde glassblåst, dette så helt suverent ut. Så helst bedre ut enn nytt. Problemet er at jeg ikke finner hvor jeg har lest/sett dette. Trodde det var her på forumet. Jeg skulle likt å visst hvilken voks de brukte. Resultatet var imponerende.
Skrevet av oyvind den 10-10-2010 20:00
#13
Autosol fåes på tube og boks.
Du kjøper det hos fargehandelen.