Emne: BMW 02/Classic :: Kamkjede M10 spm
Skrevet av steinsus den 12-10-2010 22:56
#1
Jeg har ulyder fra framkant av motoren, lik ventiltakling men bare værre og høyere, og så går motoren ujevnt.
tok av toppdekslet og ble litt forundret over at kamkjede virker slappt, eller det er lett og løfte det litt og kan kanskje virke som om det er manglende stramming som skal til ?!?!
Etter å ha sjekket litt rundt, og plukket strammestempelet og fjær fra en annen motor så ble det litt bedre, men fortsatt ikke bra etter min mening, fjæra var jo litt strammere, men så til spm.
Skal det være slik at man kan løfte kjede litt (1-2mm) ?
Og om det er slik så gjetter jeg på at det er oljetrykket som strammer kjede etter oppstart, noen som har et villt forslag på hva det kan være før jeg plukker toppen og resten fra hverandre, Motoren har blitt totaltoverhalt for et par år siden, og nesten ikke kjørt etterpå.
Skrevet av jaas den 13-10-2010 07:19
#2
Om motoren blir totaloverhalt ville jeg i det minste ha byttet stempelet og den fjæra,og helst registerkjedet med føringer også,disse blir jo slitt.
Tror jeg først hadde kjøpt nytt stempel og ny fjær,og fått justert motoren så den går så jevnt så mulig,for det høres jo mye verre ut om den fusker. Fuskinga tror ikke jeg kommer pga registeret,men heller tenning\forgasser.
Ang slark på kjedet så er det nok slik på min og,men jeg gjorde slett jobb og bytta ikke alt i registeret når jeg åpna motoren...
Skrevet av steinsus den 13-10-2010 07:52
#3
Hmm, det var det jeg frykta når jeg kjøpte den, jeg har en jobb å gjøre med andre ord...... hvem vet hvordan resten er gjort da..
Takker !
Skrevet av Rune M2-touring den 13-10-2010 17:24
#4
Når du har toppdeksel og kjedestrammer demontert kan du se om kjedestrammeren bunner mot kanten av oljereservoaret som strammeren ligger i. Mulig du også må demontere øvre registerdeksel for å se dette. Hvis anslaget på strammeskinnen bunner mot denne kanten, er det en sikker indikasjon på at registerkjedet er klart for utskifting.
Lenger ned i motoren har du også kjede til oljepumpe som kan lage støy hvis dette er slitt. Lykke til med feilsøking
Skrevet av steinsus den 10-03-2011 12:03
#5
Jaa, dette gikk jo som jeg frykta.
Fikk av alle deksla og begynte å kikke over greiene, og der var det masse 'slaækk' i kjede ned til oljepunpa også.
Har også funnet ut at toppen er plana 1,5mm - det bidrar jo ganske så godt til at registerkjede blir slakt og at strammeren bunner.
Har nå lagt begge, (eller faktisk alle tre kjedene jeg har liggende) opp ved siden av hverandre, og det er ikke noen lengdeforskjell ute å går (dessverre).
Nedre tannhjul er veeeldig slitt og det på kammen er også bra slitt.
Kan oljepumpa skimses opp for å stramme kjede ?
Ser på innsiden av dekslene at kjede til oljepumpa har tatt inni på begge sider, og det samme ser jeg på innsiden av dekslet ved toppen.
Har nå vært litt rundt i nabolaget og hentet inn 'leftovers' og annet M10 greier, samt det som jeg bestillte fra 02Kongen har kommet (takker Lars
) så da blir det vel og vippe ut hele motoren og begynne fra scratch.
Det jeg vet at jeg mangler er et nedre tannhjul som er i ok stand, har noen det liggende ??
Redigert av steinsus den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 2000Touring den 10-03-2011 12:24
#6
Nedre tannhjul, mener du da på veiva eller på oljepumpa?
Uansett, begge får du jo kjøpt nye. Den på veiva koster rundt 800kr og den på pumpa koster ca 350kr.
Er der nødvendig å schimse pumpa da? Det kjedet er det jo ikke strammer på i det hele tatt, og det trengs vel ikke heller...
Nå er det vel sånn at kjedet med strammer går mellom kam og veiv, og kjedet til oljepumpa(uten strammer ) går mellom veiv og pumpe.
Om toppen er høvla 1,5mm støter du vel på et problem til, som har med timinga å gjøre, og da må du evt skaffe justerbart kamdrev.(dersom det er et problem)
Redigert av 2000Touring den 10-03-2011 12:30
Skrevet av steinsus den 10-03-2011 15:33
#8
2000Touring skrev:
Nedre tannhjul, mener du da på veiva eller på oljepumpa?
Uansett, begge får du jo kjøpt nye. Den på veiva koster rundt 800kr og den på pumpa koster ca 350kr.
Er der nødvendig å schimse pumpa da? Det kjedet er det jo ikke strammer på i det hele tatt, og det trengs vel ikke heller...
Nå er det vel sånn at kjedet med strammer går mellom kam og veiv, og kjedet til oljepumpa(uten strammer ) går mellom veiv og pumpe.
Om toppen er høvla 1,5mm støter du vel på et problem til, som har med timinga å gjøre, og da må du evt skaffe justerbart kamdrev.(dersom det er et problem)
Nedre ja, på veiva, jeg må skaffe meg et slikt et, det er bare strammer på kjedet til toppen.
Ja timinga må jo bli feil når den er plana så mye, det kan faktisk virke som om blokka er plana også, men det har jeg ikke klart å måle enda. Så om man skulle ha i gang denne motoren så måtte man nok hatt et justerbart kamdrev ja.
Jeg tipper dette er også en av de medvirkende årsakene til at denne motoren ikke ville gå jevnt på tomgang sammen med det faktum at det mangla pakninger mellom innsug og topp...
Det skal bli gøy det her....
Skrevet av 02Ronny den 10-03-2011 16:15
#9
Bestill deg en stål-toppakning som er 1,5mm tykkere enn orginal, så slipper du probelm med slarkete registerkjede.
Redigert av 02Ronny den 10-03-2011 16:30
Skrevet av E23 galningen den 10-03-2011 17:04
#10
Kjedet til oljepumpen trenger du sjelden og sjimse. På de motorene jeg har sett (M10 og M30) har det vert betraktelig slakk i dette kjedet uten problem. M30 motoren fikk en kjedestrammer på slutten av sin levetid men dette tror jeg var like mye for støy som for driftssikkerhet.
Spesielt hvis du bytter drevene og kjedet bør det ikke bli noe problem. Husk at drev og kjede alltid skal byttes samtidig. som regel "glemmes" drevet på veiva da det er litt trøblete og bytte.
Er ikke sikker på om strammeren på M10 er lik som på M30 men på M30 må den luftes. Skru inn strammeren noen omdreininger, fyll opp oljereservoaret og beveg stempelet fram og tilbake til du merker motstand. Så kan du skru til strammeren ordentlig.
Skrevet av Johnny Pettersen den 10-03-2011 19:31
#11
Kjede til oljepumpe skal shim'ses, det finnes shims i hvertfall to tykkelser.