Emne: BMW 02/Classic :: Plassering av slanger
Skrevet av Touring den 04-01-2011 10:44
#1
Hei
Har to slanger som ligger løs i motorrommet på min 2000 Touring 72 mod. med M10 2.0 l
Den ene er avdamping fra topplokk som skulle ha gått til luftfilter på en vanlig forgassermotor men min har fått påmontert en tubo på forgasseren og dermed mangler jo et passende sted å montere denne, kan jeg plugge uttaket på toppdeksel ?
Den andre går fra siden på forgasser og ut til ingenting, ligger bare inn under innsug. Noen som vet hvor den skulle gått, finner ikke noe sted å putte den heller, kan dette hullet plugges ?
Legger ved et bilde, hvis dere klarer å se hvilke jeg mener på det. Gul ring
Redigert av Touring den 04-01-2011 10:55
Skrevet av E23 galningen den 04-01-2011 11:02
#2
Hvor slangene kan kobles til får andre svare på men du må ikke finne på og plugge veivhusventilasjonen hvis du ikke vil sprenge motoren din.
Undersiden av stemplene fungerer som en luftpumpe og hvis du plugger igjen veivhusventilasjonen vil det bygges opp trykk der som tilslutt vil sprenge seg ut et eller annet sted.
Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 12:06
#3
Oljeåndingen skal inn på luftfilterboksen, og den andre vakumslangen skal inn på en nippel på oljeåndingsslangen.
Spørsmålet mitt er om du trenger løsning for EU-kontroll, eller en løsning som fungerer?
Oljeånding kan ikke plugges, men du kan lage den lenger og la evt olje/oljedamp renne ned på bakken, ned langs motoren. Dette er easy fixen, og ikke lovlig. Og skal ikke gå gjennom EU-kontrollen. Alternativt kan du lage en olje catch tank hvor slangen ender, det vil være lovlig på EU.
I forhold til vakumslangen så tror jeg den kan plugges uten videre. Prøv å plugg den, går motoren dårligere så la den være i fred.
Redigert av 2000Touring den 04-01-2011 12:11
Skrevet av Touring den 04-01-2011 14:30
#4
Ok, takker for svar
da går jeg for å plugge slangen på forgasser og en tank til den som går fra toppdeksel, da er alt lovlig
Den tanken til utlufting, går det å kjøpe eller må jeg få en lagd, den må jo slippe ut trykk men samle event. olje som måtte komme.
Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 15:12
#5
Catchtanker fås kjøpt, eksempelvis på forretninger som holder på med rally(der mener jeg oljecatchtank er påbudt). Mulig GS, Scmeidmann eller Koed har.
Eksempelvis :
Kollevold
Turbopower her på Kongsberg har(se s14(500kr))
Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 15:14
#6
Men i forhold til godkjenninger er jo dette bagateller i forhold til at du har turbo på bilen din. Det tror jeg faktisk ikke du får godkjent i det hele tatt på en Touring. Er den i tillegg importert/registrert som bevaringsverdig så kan den ikke bygges om i det hele tatt.
Skrevet av 02Ronny den 04-01-2011 15:41
#7
Det enkleste og retteste ang. slangen fra toppdekslet, er å lage en stuss på sugesiden på turboen. Mellom luftfiltret og turboen altså.
Den andre stussen på forgasseren ser ut for å være bensin-retur, men det var jo rart at det ikke kommer bensin ut av stussen når bilen går. Kansje stussen er blendet uten at det kan sees utenfra? Prøv å blåse/suge med en slangeende, hvis den er tett er det nok ikke noe problem.
Ta et bedre bilde av kun forgasseren, så kansje vi kan bli litt klokere...
Redigert av 02Ronny den 04-01-2011 15:49
Skrevet av Touring den 04-01-2011 20:45
#8
2000Touring skrev:
Men i forhold til godkjenninger er jo dette bagateller i forhold til at du har turbo på bilen din. Det tror jeg faktisk ikke du får godkjent i det hele tatt på en Touring. Er den i tillegg importert/registrert som bevaringsverdig så kan den ikke bygges om i det hele tatt.
Vet det vil by på store problemer, men tenkte å forsøke, bare kjøre inn til BT og se hva de sier om turbo.
Og tenk om de er i godt humør og ser på bilen som antikk og ingen racer og dermed godkjenner med turbo, ville være synd om jeg gikk glipp av det
Det blir vel ikke verre enn at jeg får beskjed å fjerne turbo og komme tilbake til ny kontroll.
Men takk for innspill, skal skaffe meg tank til olje og lete etter et eksos oppsett uten plass til turbo ( er vel gjerne noen her som har noe de ønsker å kvitte seg med, grenrør ++
), heller sette på innsprøytning eller noen doble gassere for å kjøre uten turbo, er ingen must for meg å ha turbo
Skrevet av 2000Touring den 04-01-2011 21:01
#9
Hadde jeg vært deg hadde jeg liksågodt byttet motor med en gang, og vist med standard motor. Deretter kan du bare bytte motor om du har lyst.
Skrevet av Touring den 04-01-2011 21:31
#10
2000Touring skrev:
Hadde jeg vært deg hadde jeg liksågodt byttet motor med en gang, og vist med standard motor. Deretter kan du bare bytte motor om du har lyst.
Da må jeg skaffe meg en helt ny motor, men går det ikke bare å ta av turbo og bytte manifoil ?
så kan jeg eventuelt sette dette på igjen etter godkjenning.
Skrevet av oyvind den 04-01-2011 21:41
#11
Hei
Denne bilen må du ikke vise med turbomotor, da får du bare mangelapp så må du skaffe annen motor alikevel.
Dette garanterer jeg ellers kan mannen på BT miste sin jobb.
Alt skal dobbeltgodkjennes og det fins ikke to stk som overser en turbomotor.
Få av turboen før vising, prøv heller om noen kan låne deg det du mangler, sikkert mange som har noe liggende.
Skaff deg i hvertfall ikke den mangelappen.
Skrevet av Touring den 04-01-2011 22:09
#12
Ok ok, nå har jeg fått det inn, skal ikke prøve med turbo montert
Da har jeg litt mer arbeid som må gjøres :-)
Så om noen har manifoil ++ liggende så setter jeg stor pris på noen billige brukte deler
Skrevet av Bassik den 05-01-2011 22:03
#13
Har downpipe og manifoild, men er jo fryktelig langt til bergen da
Skrevet av Touring den 06-01-2011 00:20
#14
He he, ja er jo litt arbeid med å få tak i de delene
Men tror det går bra, har tenkt å kjøpe et luftfilter på Biltema el. og ta av turbo og sette en plate over hullet, så håper jeg den går greit, i tillegg har jeg jo Per Foss her i distriktet som sikkert har noe liggende om jeg trenger noe i en fart
Så får jeg se om jeg setter på igjen turbo etter godkjenning eller jeg bare bruker insp/forgasser.
Men takk for tilbudet.
Skrevet av jaas den 06-01-2011 07:14
#15
Plate over hullet til turboen? Det kan bli spennende ved oppstart...
Skrevet av Touring den 06-01-2011 07:53
#16
Som du sjønner har jeg ikke greie på hva jeg snakker om
men en pakning og plate skrudd på skulle vel holde, blir ikke dette da som et vanlig eksosanlegg ?
Skrevet av 2000Touring den 06-01-2011 08:13
#17
Jeg har ikke så greie på dette med turbo, men jeg hadde ikke bare satt på ei plate
Jeg hadde satt på, som før nevnt, manifoil og downpipe. Og oroginal luftfilterboks.
Sikkert noen i Bergensområdet som har det liggende.
Skrevet av jaas den 06-01-2011 09:28
#18
Du må bytte manifold for å få eksosen ut,nå går den via turboen og så til eksosanlegget. Om du blokkerer hullet til turbo kommer ikke eksosen ut. Men det er garantert noen som har en manifold og eksosstuss liggende,lag annonse på ønsker kjøpt..