Emne: BMW 02/Classic :: DIY - justere spissing BMW 2000 Touring m.fl.
Skrevet av 2000Touring den 15-04-2011 08:35
#1
Etter at jeg byttet deler i forstillingen så måtte jeg jo justere spissingen. Hadde egentlig ikke lyst til å bruke en 1000-lapp på dette, så jeg gravde fram en annen grei nok metode for å justere spissinga.
På 02-bilene er sporingsbredden lik foran og bak(ihvertfall på papiret og hvis du har like felger, dekk og evt spacere foran og bak), devs at dekkene på hver side står på linje.
Metoden jeg brukte blir da som følgende:
1) Finn midtposisjon på styresnekka ved å telle runder og halvere - sett rattet i denne posisjonen
Hos meg så var det slik at rattet stod ørlite skjevt i denne posisjonen, så jeg bestemte meg for at midtposisjonen er der rattet stod rett.
Nå er det lurt å ha en hjelper til å sitte å holde på rattet(når man justerer), eller om man får låst rattet i denne posisjonen.
2) Feste snor rundt fremhjula på hver side
Snora festes rundt felg og dekk i framkant av hjulet, i høyde med navet.
3) Strekk snora bakover, forbi bakre del av bakhjulet
Nå begynner du på ene siden, og strekker snora forbi bakhjulet. Man vil da se at snora kan "touche" bakdekket på 2 steder og framhjulet på 2 steder.
4) Justering
Selve justeringen forgår ved å løsne de 2 boltene som sitter på staget mellom indre og ytre endeledd, for så å vri på staget.
Jeg valgte å få guttungen til å sitte inne i bilen og holde på rattet når jeg justerte. Først justerte jeg venstre side så snora lå inntill alle 4 berøringspunkter på dekkene. Deretter gjorde jeg det samme så andre siden. Dette medfører at man må fly fra ene siden av den andre for å kontrollmåle, og justere, noen ganger - da rattet snur litt på seg hver gang man justerer. Men det er bare å ta det rolig skritt for skritt.
Etter dekka står på linje og rattet står i riktig posisjon kommer den siste justeringen som er å få bilen til å spisse litt. Jeg vet ikke eksaktlig hvor mye bilen skal spisse, men justerte slik at når snora lå inntill begge berøringspunktene på framhjulet, så kunne jeg måle ca 5-10mm fra snora og inn til bakhjulet.
Når dette er gjort, og rattet står rett er man ferdig - husk å stramme boltene for justeringen.
Snor rundt felg/dekk venstre side
Snor rundt felg/dekk høyre side
Ratt i rett posisjon
Skrevet av Johnny Pettersen den 15-04-2011 12:46
#2
Det er 0 merking på snekka for eksakt senter posisjon.
Skrevet av 2000Touring den 15-04-2011 13:16
#3
Johnny Pettersen skrev:
Det er 0 merking på snekka for eksakt senter posisjon.
Ok, det var ikke jeg klar over.
Da må man i tilfelle først stille den på 0-merket på snekka, og evt ta av rattet og justere det slik at det står rett før man begynner å justere. Evt justere rattet etterpå...
Skrevet av jaas den 15-04-2011 13:42
#4
Har du prøvd den etterpå? Syntes det hørtes ut som litt mye spissing...men kan godt være det fungerer..
Skrevet av 2000Touring den 15-04-2011 13:56
#5
Fungerer fint som bare det.
Om du tenker deg 2 like trekanter og den ene ligger inni den andre, så kan man bruke forholdstall for å beregne eksakt spissing.
Største trekant:
har lengde ca2700mm og bredde på 5-10mm(kan bruke 10 for enkelhetens skyld.
Liten trekant:
Lengde= litt mindre enn hjuldiameter= ca 480 og bredde=X
Regnestykket for å finne ut spissingen i mm blir da:
480/2700*10=
1,7mm
Som sagt vet ikke jeg hvor mye spissing det skal være i mm, så jeg tok sjansen på at det er greit.
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av jaas den 15-04-2011 14:17
#6
Aha,da har jeg tenkt feil, om du har rundt 2mm spissing så tenker jeg det er bra...
Skrevet av 02Ronny den 15-04-2011 14:19
#7
Hørtes ut som voldsomt mye spissing! Hvis jeg forstod deg rett hadde du 0 spissing når snora lå an på alle 8 berøringspunktene. Hvis du så justerte spissingen så du hadde 5-10mm fra snor til fremre berøringspunkt på bakhjulet tror jeg du er "way off". Du kommer til å slite ut ytterkanten på fremhjulene ganske fort.
Kan være enig med deg hvis du brukte en rettholdt eller noe liknende som lå an på begge punktene på fremhjulet, og du da målte 5-10 mm inn til punktet på bakhjulet.
Correct me if im wrong....
Skrevet av 2000Touring den 15-04-2011 16:06
#8
I'm gonna correct you: (hehe)
5-10mm på bakhjulet. som igjen vil si en spissing på 1,7mm på framhjulet.
På de 5-10mm lot jeg snora ligge inntill begge punktene på framhjulet og lot snora fortsette i forlengelsen av disse punktene(som en rettholt ca), så målte jeg inn til bakhjulet(målte ikke da, men sånn ca)
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av jaas den 15-04-2011 16:56
#9
Men hvordan vet du at snora var helt rett bakover da? Regner med den ikke tok i bakhjulet noe sted? Tror du må trå til med noen bilder for å overbevise oss...
Skrevet av 2000Touring den 15-04-2011 17:25
#10
100% sikker er man jo ikke når man ikke bruker rettholt. Men når snora er festet foran på forhjulet og jeg beveger snora mot bilen vil snora på et tidspunkt treffe punkt nummer 2 på framhjulet. Snora er jo så lang at den er ved bakhjulet, og det er der jeg også er og ser. Akkurat når den treffer bakre punkt på framhjulet er snora fortsatt rett(for å være 100% korrekt - rett før den treffer punktet) og da måler jeg mot bakhjulet...
Forståelig? Tror det skal bli rimelig riktig.
Skrevet av jaas den 15-04-2011 17:29
#11
Hehe,teskje hjelper,da er jeg med på tankegangen din...
såg for meg at tråden var bort i bakhjulet og da ville d bli rimelig mye spissing...
Skrevet av 02touring den 15-04-2011 21:12
#12
jeg har brukt REGULERBAR STANG
til gardiner.
de fleste har nok det en plass i huset. har kjørt i 2år, sliter helt riktig
Skrevet av 02Ronny den 16-04-2011 18:20
#13
I stand corrected.
Redigert av 2000Touring den 18-04-2011 22:16
Skrevet av 2000Touring den 18-04-2011 22:17
#14
02Ronny skrev:
I stand corrected.
Mener du jeg har gjort feil?
Eller mener du 1,7mm er for mye spissing?
Evt forklar
(i forhold til edit på ditt innlegg gjorde jeg en feil - den er ikke endret...)
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02Ronny den 19-04-2011 08:32
#15
Nei du har ikke gjort feil. Du har tenkt helt rett, selv om jeg tror 1,7mm er litt i overkant spissing. Når jeg justerer bruker jeg som du fikk tips om fra 02touring her, en regulerbar stang som jeg bruker på innsiden av felgene. Jeg bruker kun å ha minimalt med spissing, bare sånn at stanga er litt trang på fremsiden og løs på baksiden.
Har spurt flere bilmekanikere om akkurat dette, å alle sier at jeg må heller holde spissingen i 0 enn å prøve å lage litt spissing når det ikke brukes apparat.
De gangene jeg har brukt apparat forundrer det meg hvor lite det skal justeres fra 0 til den spissingen det skal være.
Skrevet av 2000Touring den 19-04-2011 08:41
#16
02Ronny skrev:
Nei du har ikke gjort feil. Du har tenkt helt rett, selv om jeg tror 1,7mm er litt i overkant spissing. Når jeg justerer bruker jeg som du fikk tips om fra 02touring her, en regulerbar stang som jeg bruker på innsiden av felgene. Jeg bruker kun å ha minimalt med spissing, bare sånn at stanga er litt trang på fremsiden og løs på baksiden.
Har spurt flere bilmekanikere om akkurat dette, å alle sier at jeg må heller holde spissingen i 0 enn å prøve å lage litt spissing når det ikke brukes apparat.
De gangene jeg har brukt apparat forundrer det meg hvor lite det skal justeres fra 0 til den spissingen det skal være.
Det er mulig det er litt i overkant, men som sagt vet jeg ikke hvor mye det skal spisse. Er enig med deg i forholdt til hvor lite som skal til før man har fått spisset en god del.
Er det noen som har målbrev/spissingspapirer fra en 02 som kan angi hvor mange mm som er riktig spissing?
Skrevet av E23 galningen den 19-04-2011 11:16
#17
Ifølge en amerikansk Chilton bok jeg har så skal spissingen være på 0,07" Hvor mye det er i normale mål får noen andre finne ut.
Det derre tomme greien har jeg aldri skjønt hvorfor de fortsatt driver med.
Om dette er med last eller ikke vet jeg ikke. Jeg er usikker på når BMW begynte og oppgi spissingen med belastning. De hadde i vertfall gjort det med E12. Den skal ha 2mm eller 0,079" med full bil.
Jeg prøvde og justere syvern engang uten last og det ble helt feil.
Skrevet av 2000Touring den 19-04-2011 11:24
#18
Men det målet på 0,07" er det pr. hjul eller total spissing for begge hjulene?
Skrevet av E23 galningen den 19-04-2011 17:18
#19
Helt sikkert totalt. Man pleier vel ikke og oppgi spissing pr. hjul i mm? Hvis det var oppgitt pr. hjul trodde jeg det skulle være oppgitt i grader.
Skrevet av 2002turbo den 22-04-2011 23:55
#20
Fint tips. Nå må jeg ut i garasjen og prøve.
Biler med "tii" fjærbein, er vel er vel et par millimeter bredere fremme ( må sjekke i boka ).
Da er det vel bare teipe på et par "ispinner" på bakdekkene for å øke bredden tilsvarende.
02-Espen