Emne: BMW 02/Classic :: Rust mellom bakskjerm og innerskjerm
Skrevet av 02dag den 30-12-2006 21:13
#1
Har nå endelig fått begynt på mitt restaureringsobjekt, og hadde en kar på besøk for å se på rustsveising. Han mente at det var best å bytte ut begge bakskjermene for å bli kvitt rust mellom bakskjermen og innerskjermen.
Dette er et område som jeg tror er limt sammen originalt, og det er benyttet en slags tetningsmasse som man finner igjen flere steder ellers på bilen. Jeg har en mistanke om at denne massen suger vann.
Er det noen andre som har hatt problemer med rust på disse stedene, og hva har dere evnt gjort for å få bukt med det? Det er overflaterust vi snakker om her.
Synes ikke det egentlig er nødvendig å bytte ut bakskjermene, men må man, så må man. Det må byttes plater bak akhjulene uansett, og kanalene skal byttes, med den konsekvens at platene foran bakhjulene også må byttes, da er det ikke mye igjen av den originale. Bakskjermer er dyre, hvor mye vet jeg ikke, men tilslutt er det kanskje billigere å bytte hele skjermen kontra å sveise alle disse platene inn?
Redigert av 02dag den 30-12-2006 23:12
Skrevet av Johnny Pettersen den 31-12-2006 09:56
#2
Hei!
Bytting av bakskjermene vil jo gi best resultat da man kan samtidig gjøre rent innvendig skjermkant,bagasjerom og bakre delen av kanalen. Husk at bilene er over 30 år gamle og vil bestandig ha noe skjult rust. Er og få tak i sveise biter som yttre/ indre hjulbue, nedre del av bakskjerm foran og bak hjul. Må jobben settes bort så tror jeg at det kan svare seg kostnads messig og bytte hele skjermen da det er veldig tidkrevende og sveise inn f.eks en hjulbue. Finnes også rep.biter for kanaler men her MÅ det brukes original kanal da denne er dobbelt så tung og stiv som replika. Baksjermene er punkt sveiset, den massen du ser mellom yttre/ indre skjerm er en tettnings masse.
Regelen ved rustsveising av tilpassede biter er at det må helsveises og slipes sveis skikkelig.Prøv og planlegg utskifting så man også får pusset sveisen på baksiden, selv om det er vanskelig. Gjør skikkelig rent, grunnes med en god grunning for bart metall, deretter sparkling, fyller grunnes og lakkeres. Må behandles skikkelig i hulrom men Ovatrol først som må renne fra seg og deretter tynn Tectyl.I falser lønner det seg og bruke en sveisbar gunning, f.eks V...vo sin er veldig god
Noen påstår at rusten kommer tilbake men mener personlig at hvis man gjør dette skikkelig så varer det. Har selv eksempler på biler som jeg sveiset rust på for 23 år siden som faktisk er like fine enda.
Den ene bruks 02'en min har nå gått året rundt i 7 år uten at noe har kommet igjen. En billig forsikring er og kjøpe Locari innerskjermer fremme.
Redigert av Johnny Pettersen den 31-12-2006 10:01
Skrevet av 02dag den 31-12-2006 11:20
#3
Utifra ditt svar blir det nok utskifting av begge skjermene. Men det blir jo vanskelig å å få slipt ned sveisepunkter på baksiden av en bakskjerm. Selve skjermbuen er det kanskje like greit å lime inn mot innerskjermen, for å unngå å sveise dette punktet? Men da vil jo dette kanskje bli et sted hvor f.eks kondens samler seg opp. Det kan man selvfølgelig unngå ved å bruke owatrol og tyntflytende tectyl, men allikevel.
Men hva mener du om å bruke rustetere som f.eks POR-15 og lignende? Bør man sprøyte dette opp på vanskelig tilgjengelige steder eller bør man helst unngå å bruke slikt i for stor grad? Kunne det vært et alternativ å bruke dette innimellom innerskjerm og bakskjerm? Jeg mener da i andre tilfeller enn mitt, fordi jeg skal bytte kanaler og bakre halvpart av bakskjerm uansett.
Innerskjermer er jo et veldig bra tips, men hvor får man tak i dette, og hva gjør man så med avslutningene mot skjermbuer, som jo alltid vil være et problemområde?
Skrevet av morten den 31-12-2006 14:04
#4
Min bil så ganske bra ut til jeg fjernet understellsmassen. Her ble det mye jobb.
Skrevet av Johnny Pettersen den 31-12-2006 14:40
#5
Hei igjen!
Hvis du skifter en bakskjerm så vil du jo komme til stort sett alle sveisepunkt også på baksiden,puss av glødeskall med en liten slipeskive. Eneste er på C-stolpen hvor det er naturlig og skjøte inn bakskjermen litt oppå stolpen.
En 02 bakskjerm skal heller ikke limes i hjulbuen, den skal punktsveises som resten.
La en biloppretter gjøre jobben skikkelig så får du en bil du vil ha glede av i åresvis. Det er folk på forumet her som har måttet betale for jobben to ganger etter og at den har vært hos en såkalt spesialist.
Skrevet av 02dag den 01-01-2007 13:32
#6
Huff, det hjørnet der så ikke bra ut Morten. Men du har vel fått ordnet det nå?
Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bytte bakskjermer, men han som skal sveise for meg, mente at det var en mye bedre ide, enn å lappe på det gamle. Det har skjedd ting før, både foran og bak bakhjulene, så derfor sa han at det ville bli mye arbeid for å få det fint. Mye sparkel er blitt brukt også, og mye må brukes igjen for at bakskjermene skal bli rette og pene.
Jeg har hørt at denne karen er nøyaktig og dyktig, så det eneste han trenger er noen puff i riktig retning for å få ting på plass slik det skal være på 02.
Og her på forumet er jo viljen til å komme med gode tips absolutt tilstede, så jeg tror det skal gå bra.
Jeg kjøpte også på tips herfra, Sonderheft nr 37 fra Oldtimer markt, og der går de igjennom bytte av front, skjerm, kanaler, bakplate, og koffertbunn. Dette anbefaler jeg alle å kjøpe, selv om man ikke kan tysk. Masse bilder å se på.
Skrevet av morten den 01-01-2007 19:24
#7
Ja, har byttet traversinnfestningene på begge sider. Har også byttet begge innerskjermene fra avstivninga og ut. Valgte da også å montere turbobreddere.