Emne: BMW 02/Classic :: BMW 1800 Renovering

Skrevet av TorEnholm den 21-07-2011 23:52
#1

Har så smått begynt å skru 1800. Dette kommer til å bli en langsom prosess, så bilen kommer til å forsvinne av register noen år. Målet er å beholde den så orginal som mulig, siden jeg har en følelse av at antallet av Neue Klasse ikke er særlig stort. Bilen er i elendig teknisk forfatning, men motor går som ei klokke.

Bremsene er det første jeg har tatt tak i, da bremsing måtte nøye planlegges før det ble iverksatt. Bremser fantes nesten ikke på bilen. Heldivis har jeg tilgang til glassblåsing, så kalipere ble glassblåst for å se hva som var igjen av dem. Kalipere var i forbausende god stand under rusten. så de ble overhalt med rep kit og lakkert med varmebestandig lakk. Nye skiver, klosser, rør og slanger, og bremsene begynner å ligne noe. De stopper bilen nå, men har bak igjen samt vil jeg få tak i et rep. set til mastersylinder.

Skrevet av 02-Oivind den 22-07-2011 00:00
#2

Det her skal bli morsomt å følge med på, kanskje vi kan lære litt om vedlikeholdet av disse bilene Smile Det er som du sier, ikke mange igjen på veiene, men det står vel en og annen rundt omkring. Jeg går i tanker om å hente en 1500 i fra Belgia, vi får se hva som skjer... Smile

Skrevet av TorEnholm den 22-07-2011 01:00
#3

Det kommer til å gå sakte, da jeg reiser mye. (Mye i Tyskland hjelper på). Men bilen står i garasje så den er trygg mot naturkrefter. Jeg kjøpte bilen i ren medlidenhet, jeg var redd den skulle gå på skroten, den er sikret nå, og på vei mot bedre tider.. Smile

Du publiserte en liste over NK en tid tilbake, det er vel noen der som er lagret eller skrotet.

En 1500 blir du kansjke alene om å eie i Norge, en 1600 er du vel sikker?

Skrevet av 02-Oivind den 22-07-2011 10:17
#4

Ikke mange som står på den listen, som er registert nei. Noen går det selvsagt, men ikke ofte de er å se i trafikken...
Det er såvidt meg bekjent ingen 1500 eller 1600 i Norge, så det blir jeg i såfall alene om, hvis jeg kommer noen vei med den gamle belgiern! Cool

Skrevet av 02restau den 22-07-2011 19:08
#5

Sjekk ut galleriet av 1500 til Classic and Vintage BMW på Google+:

https://plus.goog...8307723857

;-)

Redigert av 02restau den 01-01-1970 01:00

Skrevet av TorEnholm den 22-07-2011 21:27
#6

Lite 1800 jobbing i dag, fikk kun skiftet tromler og band på V-bak. Min 635 fikk litt oppmerksomhet i dag da det begynte å lukte bensin ved kaldstart. Problemet var en morken slange under innsugsmanifold. Litt krøkkete å komme til men problem fikset. 635én har en stund gått litt "røft" ved kald motor. Noe tips om hvor jeg bør begynne å lete etter feil??

Skrevet av TorEnholm den 23-07-2011 21:21
#7

Hvordan i all verden legger jeg inn flere enn ett bilde pr. svar? Jeg har sett på andre tråder at dere kan legge inn flere bilder.

Redigert av TorEnholm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av TorEnholm den 23-07-2011 21:26
#8

slik ble det til slutt. Som dere kan se av resten av bildet er hele understellet moden for renovering. Men bremsene funker. Smile

Redigert av TorEnholm den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02-Oivind den 23-07-2011 22:10
#9

TorEnholm skrev:
Hvordan i all verden legger jeg inn flere enn ett bilde pr. svar? Jeg har sett på andre tråder at dere kan legge inn flere bilder.


Du kan laste opp bildene på f.eks. www.photobucket.com og bare lime inn bildelinkene i innleggene dine Smile

Skrevet av TorEnholm den 26-01-2012 19:30
#10

Imponerende å gå til BMW forhandler i Tyskland. Der fikk jeg deler over disken til en 43 år gammel bil. Der fikk jeg endelig repset til bremse mastersylinder, masse gummideler og kuleledd-ledd til oppheng og styring.
Synd jobben hindrer meg fra kvalitetstid i garsjen Frown

Skrevet av TorEnholm den 16-09-2012 23:22
#11

På høy tid med oljeskift på bremsesystemet NK:

Skrevet av TorEnholm den 19-05-2013 17:18
#12

Har kjøpt soda blaster. Gode greier til sitt bruk, men jeg prøvde meg litt på toppdekselet. Den blåste reint for gammel lakk og skitt, men klarte ikke oksyderingen i aluminium. Jeg er litt redd for å bruke glassblåser da det blir litt for grovt på aluminium. I stedet for begynte jeg å polere for å få bort oksyderingen. Det ble blankt og fint, men ser ikke veldig orginalt ut. Frown

Redigert av TorEnholm den 20-05-2013 00:09

Skrevet av TorEnholm den 19-05-2013 17:18
#13

Ble til slik:

Skrevet av TorEnholm den 21-05-2013 01:40
#14

Jeg har skiftet noen eksosanlegg i mitt liv, men inspirert av Torleif´s kommentar at alt satt løst på hans -67 modell, bestemte jeg meg for at NK skulle få nytt anlegg. Det var havari fra første skrue. Det meste av skruer knakk. Måtte ut med manifold for å gløde ut knekte bolter mellom manifold og grenrør. Mange timer senere ligger alt strødd utover garasjen, jobben forsetter i morgen....

Skrevet av TorEnholm den 21-05-2013 23:31
#15

Nabolaget går en roligere tid i møte. I fjor handlet jeg nytt grenrør hos Storsveen, og fikk satt det på i dag. Nå kan jeg høre skikkelig purring fra M10én. Smile . Tenkte en stund på å få det satt inn med ett stoff som tåler varme (noe ceramiske greier) men bestemte meg for å holde det orginalt. Denne bilen kommer til å gå max noen tusen km pr år (på det meste), og står lagret tørt. Da varer grenrøret lett 10-15 år.

Redigert av TorEnholm den 21-05-2013 23:36

Skrevet av 02-Oivind den 22-05-2013 00:33
#16

Blir bra dette! Smile

Skrevet av Torleif den 22-05-2013 20:38
#17

Synd det satt så fast på din kansje jeg var heldig ?
Men det er jo bra du fikk det til Smile

Skrevet av TorEnholm den 22-05-2013 23:57
#18

Torleif, det er det vi trenger, Inspirasjon. Løse bolter klinger godt. Jeg er svært fornøyd at jeg satte i gang. Nå er det så fin lyd i bilen. Har noen E21 driv akslinger liggende som jeg setter på mens jeg får overhalt/restaurert degamle som står på. Må ha nytt det meste av kryssbolter og belger på de gamle drivakslingene, så det står ikke øverst på prioriteringslista. Fikk skiftet bremserør, slange, og sylinder venstre bak. Eneste røret nå som ikke er nytt er det lange fra foran til bak.

Da jeg demonterte det gamle, kome det ikke ut en eneste dråpe bremseveske. Helt tørt. Bare luft. Jeg har ikke merket noe på bremsene. Får tanken til å gå mot 02turbo/Svein som ikke får til bremsene sine, enda han har luftet flere ganger. Hele venstre side bak var fullt av luft, men jeg merket ingenting på bremsene når jeg kjørte bilen hjem til garasjen??


i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/BMW%201800/P1140520.jpg
i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/BMW%201800/P1140510.jpg

Redigert av TorEnholm den 23-05-2013 10:30

Skrevet av TorEnholm den 23-05-2013 23:55
#19

Nå blir det mindre skruing fremover, men dagen i dag har gått med på å gjøre bremsene bak funksjonelle, samt skifte drivaksling. Det viser dårlig av bildet hvilken slark det var i kryssbolten, men det hadde ikke holdt lenge før den hadde vært tvert av. Venstre side ser bedre ut. NKén får låne ett sett med drivakslinger fra E21, men jeg håper å få på de gamle når de er overhalt. Bremsene luftet og fungerer fint. Nå har alt vært løst bak i bakaksling, så når jeg kjører bilen tilbake hvor den blir lagret, kan jeg skru av bærearmene å ta dem med hjem å glassblåse, lakkere og overhale dem i verkstedet. Jeg har for mange biler til å ha en langtids restaurering der.

i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/BMW%201800/P1140525.jpg

i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/BMW%201800/P1140526.jpg

Jobbet kun under bakakslingen, men fikk allikevel en spade full av kompost, men bilen er full av positive overaskelse, den er ikke så full i rust som jeg først trodde Smile

i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/BMW%201800/P1140529.jpg

Skrevet av TorEnholm den 13-11-2013 23:58
#20

Det blir jobbet mer med garasjen enn i garasjen om dagene. Prøver å få isolert nok til å få det noenlunde temperert om vinteren. Var sliten etter fysisk arbeid, og skulle runde av med litt bil-jobbing. Tok frem de gamle drivakslingene for å se om det var noe som kunne berges. Det var litt nedslående. Det ser ut til å ha gått varmgang i dem, dessuten var en av "guidene" brukket. Kanskje klarer jeg å lage en aksling ut av to.

BMW gir delenummer 33213614150 som ny mansjett. Hos Storsveen har han repsett til NK/02 33211207036. Går disse mansjettene om hverandre?

i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/IMG_0962.jpg

i1148.photobucket.com/albums/o573/TorEnholm/IMG_0963.jpg