Emne: BMW 02/Classic :: Bygge "ti"-motor
Skrevet av 02-Oivind den 29-09-2011 23:25
#1
Her kommer jeg sikkert til å spørre og grave angående hvordan, hva, hvis og når
Skrevet av 02-Oivind den 29-09-2011 23:27
#2
Hva er forskjellene på en enkel- og dobbelforgasser motor? Vi ser da bort i fra selvfølgeligheter som forgassere
Jeg vet om vannrør langsmed blokka og gasstag/overføring. Noe mer?
Redigert av 02-Oivind den 30-09-2011 00:06
Skrevet av Johnny Pettersen den 29-09-2011 23:28
#3
Øvre vannintak fra radiator på toppen, bare på enkelt forgasser du har forvarming på manifolden, Dette må altså blendes eller få tak i ett fra TI. Vannrøret langsmed blokka kan du bruke fra E21-318I, fortsatt handelsvare hos BMW
Skrevet av 02-Oivind den 29-09-2011 23:28
#4
Johnny Pettersen skrev:
Øvre vannintak fra radiator på toppen, bare på enkelt forgasser du har forvarming på manifolden, Dette må altså blendes eller få tak i ett fra TI. Vannrøret langsmed blokka kan du bruke fra E21-318I, fortsatt handelsvare hos BMW
Du mener i bakkant på huset hvor de to slangene i fra henholdsvis radiator og termostat kommer inn? Der er det i såfall bare å skru inn en 18x1.5 plugg, regner med at det blir lettere enn å få tak i en i fra ti...
Noen som vet om det finnes ferdige blendelokk for hullet til bensinpumpa? Tenkte å kjøre elektrisk.
Skrevet av GSS den 30-09-2011 09:32
#5
Blendelokk til bensinpumpa er å få, delenr 11121254991. Tror jammen jeg har ett også.
Skrevet av TorEnholm den 30-09-2011 11:21
#6
Hehe, veldig til interesse for "Ti" motorer. Skulle nesten tro du var i ferd med å kjøpe "ny" bil. Er det noe du vil fortelle oss?
Skrevet av Johnny Pettersen den 30-09-2011 12:43
#7
Da har GSS to stk. Er med ett brukt fra meg også mener jeg
Skrevet av geirm den 30-09-2011 15:06
#8
Husk at 121 toppene har 44mm innsugsventil, denne lønner det seg å bytte til 46mm som er standard på 2 liter motorene fra 1971. Det er ikke nødvendig å bytte ventilsete kun tilpasse til større ventil.
Uansett hvor mye du har tenkt å legge i dette Øyvind så må du sørge for at motoren er tett. Dvs. at du honer blokka hos en proff, bytter ringer og får slipt ventiler og seter. Det siste også hos et firma som har maskiner for å gjøre slike arbeider.
292 graders kam, 2 x 40 dcoe, 9,5-10:1 i komp og tett motor burde gi 140 kjørbare problemfrie hester
= viel spass.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 30-09-2011 22:27
#9
Basismotoren er en '72 M10B20 med 121ti-topp, så regner med at det da er de store ventilene. Toppen blir planet, ventiler slipt og mest sannsynlig bytter jeg ventilstyringer også, så jeg kan få på de forbedrete ventiltetningene i fra E30.
Skrevet av 02-Oivind den 30-09-2011 22:30
#10
TorEnholm skrev:
Hehe, veldig til interesse for "Ti" motorer. Skulle nesten tro du var i ferd med å kjøpe "ny" bil. Er det noe du vil fortelle oss?
Hehehe... Neida, ingenting nytt på gang, bare lysten til jobbe litt i garasjen som har tatt overhånd, så da får man vel overhale en motor + litt oppgraderinger og putte i den gamle grå
Skrevet av 02-Oivind den 30-09-2011 22:31
#11
GSS skrev:
Blendelokk til bensinpumpa er å få, delenr 11121254991. Tror jammen jeg har ett også.
Da kjøper jeg gjerne av deg Glenn. Kasnkje det kan taes med på høsttreff lørdag 08.10.??