Emne: BMW 02/Classic :: BMW 1600 Cabriolet #nr. 039
Skrevet av 2002turbo den 04-10-2011 00:28
#1
Da har jeg fått meg nytt prosjekt
1600ti historisk racing prosjektet stanset opp, og den ble solgt tilbake til eier nr-1 Birger Tangeland
Historisk regelverk og uoriginal oppbygging greide ikke å holde min motivasjon oppe på dette prosjektet. Birger skal bygg bilen tilbake slik han hadde den i 1968-71
Men før "ti" prosjektet var ute av garasjen, dukket det opp noe annet spennende.
En 1600 Cabriolet med produksjonsnummer #039.
Bilen ble solgt 19/6-68 til Sylt i Nordtyskland. Der gikk den sine første 90k km til den ble solgt til Sverige i 1975.
I 1980 var det på tide med litt ny lakk og rustsveising. I Sverige på denne tiden var det vel helt naturlig at bilen fortjente en "Turbo-look"
Samme eieren beholdt bilen frem til denne sommeren, hvor den ble anonsert på blocket.se
M2 Stig kastet seg på telefonen straks, og ble funnet verdig som ny eier.
Redigert av 2002turbo den 03-01-2012 19:56
Skrevet av 2002turbo den 04-10-2011 00:32
#2
Men når det kom til stykket, hadde Stig litt dårlig med lagringsplass denne vinteren.
Så da ble cabben rygget ut av garasjen og kjørt til Enebakk.
Skrevet av 2002turbo den 04-10-2011 00:40
#3
Nå har jeg vært cab eier et par uker, og noen takløse turer har det blitt. Bilen kjører fint
Nå er det på tide å sette i gang med den lange prossessen tilbake til ORIGINAL !
Turbo breddere skal av
ny bakplate med runde lykter + rustsveising i bagasjerommet.
Første jobben blir da å demontere tak og interiør før jeg leverer til sveising.
Redigert av 2002turbo den 04-10-2011 00:48
Skrevet av 02Anders den 04-10-2011 00:47
#4
Stort tillykke med købet!!
Jeg kiggede faktisk selv en del på denne vollcab da den kom på Blocket, men vurderede at der var for meget arbejde i den - særligt da sælger skrev noget med at den ikke ville være billig (hvilket naturligvis kan betyde hvad som helst...??)
Det glæder mig at du vil returnere den til original stand - skal blive spændende at følge projektet her...
Skrevet av 2000Touring den 04-10-2011 08:51
#5
Gratulerer Espen!
Syntes bilen ser fin ut jeg, men en slik bil fortjener å være original.
Håper du fortsetter tråden med oppdateringer slik at vi kan se hva du gjør etter hvert som verket skrider frem...
Skrevet av TorEnholm den 04-10-2011 11:58
#6
Her er jeg enig med alle over. Bilen har et tivoli preg over seg slik den fremstår nå. Blir spennende å følge arbeidet med å tilbakeføre den til orginal. Gratulerer.
Skrevet av Espen02E30 den 04-10-2011 12:23
#7
Syns den så tøff ut forfra men bak ser det ikke så direkte pent ut med breddere på en cab.
Ellers konge bil, liker planen.
Skilt nr var jo også stilig!
Skrevet av 2002turbo den 08-10-2011 13:52
#8
Da er jeg så smått i gang med demonteringen.
Ingen overraskelser under gulvteppene
Noen som har noen triks på fjerning av teppelim ?
Skrevet av 02-Oivind den 08-10-2011 19:16
#9
Setter pris på planene dine, det her blir bra. Ligger litt småtteri i Gausdal til prosjektet.
Skrevet av 02 Touring den 09-10-2011 11:34
#10
3M sitrusrens (tror den heter det) er bra. Ver Forsigtig på plastikk. Det er kaskje ikke mye av det.
Skrevet av Touring den 09-10-2011 21:00
#11
Fin bil og de har rett her oppe skjermbredderne bør av
Jeg har hørt at sitrusrensen ikke er helt bra for helsen, Loctite Easy Clean virker like bra.
Skrevet av 2002turbo den 09-10-2011 23:54
#12
Touring skrev:
Fin bil og de har rett her oppe skjermbredderne bør av
Folket har talt
...motvillig og etter mye overtalelse ( ! ) har jeg valgt å fjerne skjermbredderne.
Heldigvis har svensken knapt kappet i skjermen da han monterte skjermbredderen. Da blir ikke jobben med ny skjermkant så ille som fryktet.
Redigert av 2002turbo den 10-10-2011 00:01
Skrevet av 2002turbo den 04-11-2011 13:04
#13
Da er nye hjulbuer prøvemontert.
Skrevet av 02alpina den 04-11-2011 14:06
#14
Dette blir en perle når du er ferdig. Ingen bombe at turbo-bredderne måtte av Espen, og ja de kler ikke bilen.
Skrevet av geirm den 04-11-2011 15:14
#15
Ser bra ut Espen, skal du bytte bakplate også?
Jeg bytta skjermkanter en gang og det er ikke det letteste jeg har gitt meg i kast med for å si det forsiktig
. For å få det pent uten for mye bulker pga sveisevarme kreves det en rutinert hånd. Du må nok reparere litt på innerskjermen også for at det skal bli 100.
Geir...
Skrevet av 2002turbo den 04-11-2011 16:46
#16
Jada, skal kjøpe ny bakplate fra BMW med runde lamper.
Walluth & Nesch har har den indre delen av hjulbuen. Da bli hjulbuen slik den skal være, med indre og yttre plate.
Selv skal jeg bare demontere og rengjøre. Selve platesveisingen må jeg overlate til noen som kan det.
02-Espen
Skrevet av Toto den 05-11-2011 19:43
#17
Gratulerer med nytt og spennende prosjekt!!
Første gang jeg ser en vollcab med turbobredding! Blir spennende å se restaureringen tilbake til originalstand - blir helt sikkert igjen en meget fin bil:-)!!
Skrevet av 02kongen den 06-11-2011 09:41
#18
Jeg trodde du hadde kappet taket av turboen, og fjernet dekalene
Liker planene. Alternativet var ikke et alternativ på denne...
Skrevet av 02Anders den 08-11-2011 00:37
#19
Godt at se projektet skride fremaf. Glæder mig til at se den i fuldrenoveret og strålende stand!!
Espen, hvilken farve havde din vollcab 'ab fabrik'
??
Skrevet av 2002turbo den 14-11-2011 13:10
#20
Bilen var originalt "Granada" rød.
Og etter en HARD høytrykk spyling, var deler av motorrommet tilbake i sin opprinnelige farge.