Emne: BMW 02/Classic :: Ombygging til tannstang m/servo på 02 ??
Skrevet av steinsus den 15-10-2011 22:05
#1
Er det noen som har bygget om til tannstang på en 02 noen gang, og i tilfelle hva har blitt brukt, har det noen gang blitt levert servo på 02ene ? USA utgaver eller noe ??
Kan tannstang med servo fra E21 passe uten for mye ombygging ?
Vh. Stein
Skrevet av tepe den 15-10-2011 22:51
#2
Jeg kjøpte en svensk delebil som hadde tannstang fra e21 det var visstnok ikke en vellykket ombygging du må på 2002 ha den bak traversen og det gir ganske bratt vinkel på rattstammen samt at rattstammen må ha ordentlig opplagring har originalt kun foringer da den går rett i styresnekka Har ikke tannstanga men brakettene står fortsatt på bærebrua hvis du trenger noen mål.
Skrevet av steinsus den 16-10-2011 00:06
#3
tepe skrev:
Jeg kjøpte en svensk delebil som hadde tannstang fra e21 det var visstnok ikke en vellykket ombygging du må på 2002 ha den bak traversen og det gir ganske bratt vinkel på rattstammen samt at rattstammen må ha ordentlig opplagring har originalt kun foringer da den går rett i styresnekka Har ikke tannstanga men brakettene står fortsatt på bærebrua hvis du trenger noen mål.
Ja takk , noen mål og et bildet hadde vært supert om det er mulig.
Tusen takk
Vh. Stein
Skrevet av tepe den 16-10-2011 21:22
#4
Her er etpar bilder. bare si hvilke mål du trenger så kan jeg ta de
[img]
[/img]
under er det sveisa på ei hel plate som er "senket" 2 cm langs buen på bærebrua
[img]
[/img]
Skrevet av geirm den 16-10-2011 22:55
#5
Husk at når du bygger om til tannstang må avstanden mellom innerledda til den tannstanga du bruker ha så lik avstand som mulig i forhold til kulene på det orginale paralellstaget.
Det er ikke mange så smale tannstenger å få tak i, spesielt siden du må ha en fra en bil med tannstanga bak aksellinja. E21 er i det bredeste laget. Tannstanga til Golf 1 har eksakt samme leddavstand som orginal 02. Et annet alternativ er Ford Escort MK1. Den tannstanga ligger forran aksellinja, men om du tar tannstang fra en høyrestyrt bil snur den og legger den bak aksellinja blir det rett.
Du må i tillegg kappe rattakselen slik at det kun er splinen som stikker inn i motorrommet. så må du lage en lagring av rattakselen der hvor den går igjennom torpedoveggen. Denne lager du i nylon eller teflon.
En annen viktig ting er at tannstanga har betydelig mindre side bevegelse enn styresnekka. I tillegg er det som oftest kortere styre arm på tannstang biler og det gjør ikke saken bedre. På 02 serien er styrearma 150mm center/center på Golf MK1 er den 130mm. Det går fint å korte inn den orginale styrearma men det er ikke en jobb for en som ikke er vel bevandret innenfor sveiseteknikker.
I sommer har jeg kjørt en gr.2 02 med tannstangstyring i flere løp og det er en fryd. Bilen er dirkte og super presis i styringa. En oppgradering jeg anbefaler
.
Geir...
Skrevet av steinsus den 16-10-2011 23:16
#6
Glimrende, dette ble jo en pen oppskrift dette egentlig, takker !!
Trenger ikke noen mål etter de bildene, fikk den ideen jeg hadde bekreftet av dere begge egentlig, regner med at det nå blir en golf tannstang som blir montert etter beskrivelse fra Geir.
Jeg må vel få ut fingeren å lage en bygge tråd kanskje
Vh. Stein
Redigert av steinsus den 17-10-2011 08:26
Skrevet av Espen02E30 den 17-10-2011 10:19
#7
Få ut fingern og lag en tråd om dette
Hehe..
Har tenkt på dette selv sikker 100 ganger men aldri kommet igang.
Skrevet av JE den 17-10-2011 12:46
#8
Espen02E30 skrev:
Få ut fingern og lag en tråd om dette
Hehe..
Har tenkt på dette selv sikker 100 ganger men aldri kommet igang.
Det kommer til å komme noen bilder osv, av hvordan det blir servo tannstang på min gamle grå i løpet av vinteren..
Kommer å hente de delene du har til meg, når jeg kommer hjem (i November)
Hvis det er vær til det så kjører jeg 02.
Redigert av JE den 17-10-2011 12:57
Skrevet av 02Ronny den 17-10-2011 21:08
#9
Det må jo være mulig å bruke elektrisk servo fra Opel Corsa ol. på rattstammen. Hvis du da har kort tannstag fra eksempelvis Escort må jo det bli helt perfekt!
Skrevet av geirm den 17-10-2011 22:51
#10
Hvem blir først med elektrisk "servo". forestiller meg at då være en av de aller beste oppgraderingene du kan gjøre på en 02 eller hvilken som helst classic for den saks skyld.
Tilbake til tannstanga, husk at styrestagene (de som går fra tannstanga til styrearmene ute på fjærbeinet) må være paralell horisontelt med bærearmene. For å få det til må du montere tannstanga så høyt som mulig.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 17-10-2011 23:19
#11
Har sett elektroservo til salgs på Techno Classica i Essen, men har aldri sett nøye på det. Det er i hvertfall noe som monteres på rattstammen og bruker da snekke og forstilling uten ombygging.
Skrevet av steinsus den 18-10-2011 22:39
#12
Hehe !!
Da har jeg vært hos den lokale høggern og bestillt meg 2 stk Golf 1 tannstenger og ikke nok med det:
jeg bestillte like godt en elektroservo fra en Fiat Punto som sitter på rattstamma, den så tøff ut.
Så får vi se hvordan dette går når man skal få tingene i sammen.
Det er jo et langtidsprosjekt, så vi får samle delene som trengs, så det bare er å gjøre greiene som gjenstår.
Skrevet av 02Ronny den 19-10-2011 15:27
#13
Husk å få med styringsboksen/e til el.servoen.
Skrevet av steinsus den 20-10-2011 15:41
#14
Fikk telefon fra høggern i dag med beskjed om at det i Toyota Avensis med liten bensinmotor ca 04-05 mod. også sitter elektroservo, om det er fler som er ute og jakter i samme retning.
Og det er som Ronny sier viktig å få med stringsboksen/hjerne til den også.
Vh. Stein
Skrevet av Espen02E30 den 20-10-2011 16:21
#15
Bra info!
Elektrisk servo har jeg sett fungere bra flere ganger forresten.
En bekjent har dette i en Sierra
med nissan forstilling, en annen jeg kjenner i Escort MK2, funger perfekt. Førstnevnte brukes som driftebil og han ratter kjapt som fy med denne
Skrevet av 02dag den 20-10-2011 20:31
#17
Hvis du vil ha servo som er bolt-on bmw, må du skaffe deg ei styresnekke fra en E9 med høyreratt. Den passer rett inn i festet på traversen i 02en. Når du plasserer den på venstresiden i din 02 så må du sparre ut litt av den venstre rammevangen. Dette vil neppe føre til noe svakheter, og kan gjøres helt usynlig. Du må også korte inn rattstammen litt, men det tror jeg du får gjort hos et maskineringsverksted. Du må også plassere servopumpa på et lagelig sted. Dette er ikke tannstang da, men du får servo og ingen biltilsynsmann vil heve noen øyenbryn. Gjøres på eget ansvar som alle ombygninger som biltlisynet ikke vet om.
Forteller dette bare som opplysning. Dette ble resultatet etter en del forskning jeg gjorde for noen år siden.
Redigert av 02dag den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 02alpina den 21-10-2011 09:21
#18
Finnes det styresnekke med fra e9 med kort utslag- det kunne jo vært noe siden kort styresnekke for 02' er temmelig 'hard to get' vare
Skrevet av 02alpina den 21-10-2011 13:01
#20
og prisen på den kan du være sikker på er høy