Emne: BMW 02/Classic :: 728

Skrevet av originalpolizei den 09-11-2011 18:36
#1

Ettersom det var så tungvint å få bæreposene ut av baksetet på sekseren, var jeg nærmest tvunget til å kjøpe en sjuer - og slik ble det

Kan jeg få spandere et par bilder fra i aften?
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/045-9.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/022-10.jpg

Jeg vet ikke, men jeg tror vognen er 02kongen-approved

Skrevet av Johnny Pettersen den 09-11-2011 18:51
#2

Ja alle anstendige hjem burde ha både en 6er og en 7er.

Skrevet av originalpolizei den 09-11-2011 19:04
#3

Jo, tapet på veggene og en sjuer og en sekser er helt okay
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/043-11.jpg

Skrevet av E23 galningen den 09-11-2011 22:38
#4

Nå liker jeg deg. Grin

Skrevet av 2000Touring den 09-11-2011 22:51
#5

Kjøpt i Steinkjær?

Skrevet av Grazatfahrer den 09-11-2011 23:36
#6

2000Touring skrev:
Kjøpt i Steinkjær?

Er det du som er Derrick? Smile

Skrevet av originalpolizei den 09-11-2011 23:39
#7

Det er nok du det! Og beviset på det kommer snart.........

Jeg kjøpte bilen ene og alene på grunn av radioen - den var verdt alle penga
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/003-12.jpg

Skrevet av 02-Oivind den 09-11-2011 23:57
#8

Garasjen din blir bedre og bedre, Bjarne! Du holder på så du ikke får plass til alle de andre GT-vognene nå... Wink

Skrevet av originalpolizei den 10-11-2011 00:17
#9

Sant så sant, derfor spanderer jeg et til. I morgen blir det rundvask av vognen og det trengs, så får vi se hvordan resultatet blir.......
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/040-4.jpg

Skrevet av E23 galningen den 10-11-2011 00:45
#10

Denne må du ta vare på. Så nå at det var en tidlig utgave og de er det ikke mange igjen av. Tør jeg spørre om årsmodell.
Denne typen varmeapparat ble kun levert i 3 år fra 77 til 79. Selv om det ligner på det som ble levert i E12 så er det mye mere avansert med en masse vakumservoer i bakgrunn. Håper for din skyld at alt fungerer ellers har du en stor jobb foran deg.

De tidligste forgasserbilene ble ikke så veldig populære derfor finnes det ikke mange igjen av de. 2,8 liter M30 med forgasser og 4 trinns gearkasse hjelper ikke på bensinforbruket for og si det slik.

Skrevet av TorEnholm den 10-11-2011 05:27
#11

Sporty må jeg si. To bilkjøp på en drøy uke, men hvorfor stoppe nå? Det står ett smykke av en E12 tilsalgs på finn. Smile

Classic 5,6 og 7 serie i garasjen må det stå respekt av.....

Skrevet av originalpolizei den 10-11-2011 08:59
#12

E23 galningen skrev:
Denne må du ta vare på. Så nå at det var en tidlig utgave og de er det ikke mange igjen av. Tør jeg spørre om årsmodell.
Denne typen varmeapparat ble kun levert i 3 år fra 77 til 79. Selv om det ligner på det som ble levert i E12 så er det mye mere avansert med en masse vakumservoer i bakgrunn. Håper for din skyld at alt fungerer ellers har du en stor jobb foran deg.

De tidligste forgasserbilene ble ikke så veldig populære derfor finnes det ikke mange igjen av de. 2,8 liter M30 med forgasser og 4 trinns gearkasse hjelper ikke på bensinforbruket for og si det slik.

Selvsagt skal bilen taes vare på i ORIGINALSTAND. Jeg jeg merket at det var vakuumservoer der i går. Alle varmeapparatfunksjoner fungerer helt topp! 6-trinnsvifte og greier - helt uten lagerlyd.
Jeg hadde med en bilkompis på tur i går og han uttalte følgende: " Ja, en ting er at andre ser bilen og synes den er fin - hadde de prøvd den - hadde de syntes bilen var enda finere."
Bilen er faktisk ekstremgod å kjøre. Det er så fint og tørt her nå at jeg håper jeg får noen dager til - ble lett 10 mil i går kveld, ja.
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/055-3.jpg

Galnigen, dette er en bil produsert i oktober 77 og registrert i Norge mai 1978, kjøpt ny av rørleggermester Thue-Nilsen i Bodø.
Kilometerstand i dag:
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/004-10.jpg

Bilen skal få være som den er med den lille patinaen den har. Som utstillingsbil burde den hatt ny lakk osv., men da visker man bort litt av historien synes jeg. Du får kjøpt tilsvarende biler i Tyskland og Sveits, men da er de dyre og mangler en vesentlig ting: En interessant norsk historie.

Den er opplakkert hist og her, har noen små rustblærer(ikke mye) og på bildene kommer det fram litt fargeforskjell - den er knapt synlig i virkeligheten.

Interiørbilder og bilder av noen kule originalgadgets kommmer........

Redigert av originalpolizei den 01-01-1970 01:00

Skrevet av originalpolizei den 10-11-2011 15:43
#13

Juhu, støtdempertårn uten rustantydninger og den grå BMW-koppen intakt
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/025-7.jpg
Jeg fant, jeg fant - den originale pakkseddelen på bilen!! - Det har jeg aldri sett før
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/039-9.jpg
Litt morsom radiolektyre
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/041-5.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/007-15.jpg

Det ble en liten vask av motorrom i dag og det morsomme(selv om jeg vet dette fra før) er at mange brunflekker som man tror er rust, faktisk er noe så deilig som "tynn-tectyl"
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/002-10.jpg

Redigert av originalpolizei den 10-11-2011 15:56

Skrevet av originalpolizei den 12-11-2011 19:16
#14

Da har jeg snakket med damen som har eid bilen de siste 12 årene og fått full historikk og samtidig verifisert kilometerstand. Hun var svært glad for at jeg ringte og hadde flere historier å fortelle om bilen.
Eier nummer to, Begravelsesagent Berg(som hun kjente), hadde vært på kun en langtur til Stavanger med bilen ellers hadde den stort sett stått i kjelleren på Bergs begravelsesbyrå i Bodø.
Morsomt også at det originale skistativet har dukket opp, jeg har ikke sett det, men tror og håper det er et originalt BMW-stativ.

Bilen skal holdes slik den er, bare litt småflikking og vedlikehold. Jeg tror det er svært viktig å ikke hellakkere en slik bil, det er mye bedre at den er slik den alltid har vært og fått den fine og helt unike patinaen den har fått.

Noen fler bilder:

Så godt som plettfritt taktrekk
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/043-12.jpg

Gammelt Continentaldekk
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/045-10.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/044-10.jpg

Tilogmed instruksjonsboken matcher bilens farger
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/038-8.jpg
Fine tepper
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/019-12.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/014-12.jpg
Alle plastdeksel har sannsynligvis aldri blitt tatt av og ingen av dem mangler
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/023-12.jpg
Rom for førstehjelpspute. I følge pakkseddelen ble ikke bilen levert med en slik pute
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/013-11.jpg
Gummibelg rundt håndbrekk og girstang er uten hull og sannsynligvis aldri byttet
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/015-16.jpg

Redigert av originalpolizei den 13-11-2011 10:49

Skrevet av Ekren E9 den 13-11-2011 00:29
#15

Gratulerer med en flott syver,har hatt flere av dem selv og dem er utrolig gode å kjøre i kjent BMW stil fra eldre dager.
Sjeldent å se så fine syvere på veien,e23`r i det hele tatt,de fleste er vel gått til gjenbruk dessverre.
MOROSmile

Skrevet av TorEnholm den 13-11-2011 08:37
#16

Du verden for et kjøp, dette må være blandt de beste E23 på veiene nå om dagene. Gratulerer Smile

Skrevet av originalpolizei den 13-11-2011 09:36
#17

TorEnholm skrev:
Du verden for et kjøp, dette må være blandt de beste E23 på veiene nå om dagene. Gratulerer Smile

Om den er den beste, vet jeg ikke, men sannsynligheten er stor for at den kanskje er den mest "urørte", den med lavest kilometerstand og en av de gamleste. De sist produserte. har noen år færre brukstid og var sannsynligvis bedre sammenskrudd. "Urørte" biler i god stand har etter min mening noen svært klare fordeler - de er ofte komplette og jevnt slitt over det hele. Som oftest er det den i utgangspunktet billigste versjonen av en modell, som overlever lengst og lettest å finne i urørt originalstand.

En helrestaurering av en e23 tror jeg vil være svært kostbart og enn så lenge svært lite økonomisk og derfor er det vel få som utfører sånt. Ikke er disse modellene av de mest populære heller.
Det er en del ting som er vanskelig når man restaurerer gamle biler og det er at det ofte mangler noe eller at deler av bilen er utslitt(spesielt interiør) og umulig å skaffe nytt. Derfor må man gjerne ty til andre typer stoff i interiør eller bruke interiør fra en nyere modell eller lignende. Originale Støyisolasjonsmatter fjernes og golv males med Arcanol - ingen som ser, men ikke slik det en gang var.
Dørtrekk som har vært av og på flere ganger mangler gjerne noen klips og blir gjerne litt "slamsete", hakk etter skrujern rundt radio er ofte vanlig og andre deksel som er pellet av har gjerne noen sprekker eller hakk. En eller annen har ofte byttet til moderne stereo og tatt hull i hattehylle og dørtrekk, men nå begynner jeg å leve opp til navnet originalpolizei.

i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/016-10.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/057-3.jpg

33 år gammel frontrute med "innkjøringsstickeren" intakt, moro, moro
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/027-11.jpg

Redigert av originalpolizei den 13-11-2011 10:56

Skrevet av originalpolizei den 16-11-2011 17:38
#18

Ha ha!
Se hva som dukket opp i dag på glanset papir. 3 stk. fete originalbrosjyrer i A4-størrelse. Skikkelig forseggjorte saker med utbrettsider i stivt glossy papir. Halleluja!
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/016-11.jpg
Sonderausstattungen-brosjyre for 6-serie
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/019-13.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/020-12.jpg
7 ausführung 28
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/023-13.jpg
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/024-11.jpg
Jauda
i208.photobucket.com/albums/bb276/grappapics/029-14.jpg

Redigert av originalpolizei den 01-01-1970 01:00

Skrevet av BMWolsen den 17-11-2011 10:00
#19

Ser ut som en utrolig flott E23 du har fått tak i der. Moro at det er flere som prøver å ta vare på disse classikerene. Min ene er noen år nyere produsert sent i 85 men den har nå en km st på 30461... Moro med urørte biler... Den blir å se på garasjetreffet nå 4 des...

Skrevet av originalpolizei den 17-11-2011 21:07
#20

BMWolsen skrev:
Ser ut som en utrolig flott E23 du har fått tak i der. Moro at det er flere som prøver å ta vare på disse classikerene. Min ene er noen år nyere produsert sent i 85 men den har nå en km st på 30461... Moro med urørte biler... Den blir å se på garasjetreffet nå 4 des...

Oi, 30461 km!
Da regner jeg med at det ikke er veldig mye å utsette på den. En-eiers bil?
Jeg blir veldig, veldig glad for bilder - om du har å dele?
Kjører du den på vinteren?

Redigert av originalpolizei den 19-11-2011 23:28