Emne: BMW 02/Classic :: Styresnekke, hvilken olje ?

Skrevet av Touring den 26-01-2012 14:58
#1

Noen som vet hvilken type olje som skal på denne.

Skrevet av 2000Touring den 26-01-2012 15:42
#2

Er ikke det samme olja du bruker på gearkassa og diffen? En SEA90 olje eller noe slikt?

Eneste jeg kan finne i noen av bøkene mine(den svenske som heter BMW fyrecylindriga modeller 1961-1975), sier at det skal være Hypoidolje og 3dl.
Nå vet ikke jeg hva Hypoidolje er, men kanskje det sier deg noe?

Skrevet av Touring den 26-01-2012 16:30
#3

He he he, nei det sier ikke meg noe heller så jeg går for den med giroljen, takk skal du ha.
En annen ting, når jeg fører inn chassisnr. i real oem såfår jeg bare ukjent, ser det står 2000ti i de Svenske papirene men har ikke fått dette bekreftet.
Så om noen kan sjekke dette nr. for meg så hadde det vært greit : 3355558
På forhånd takk.

Redigert av Touring den 26-01-2012 16:42

Skrevet av 2000Touring den 26-01-2012 16:52
#4

2000ti stemmer i hvert fall ikke. Touringen kom aldri som ti.
Ihht til "den store kloke boken" er chassinummeret 3355558, en 2000Touring produsert i 1972 - i et antall på 3430(i 1972)

Skrevet av Touring den 26-01-2012 17:01
#5

Det gikk kjapt :-) takk skal du ha så vet jeg det.

Skrevet av 02-Oivind den 26-01-2012 18:28
#6

Og hypoidolje blir brukt på diffen. Smile

Skrevet av Hauso den 26-01-2012 19:35
#7

Mener at jeg bare brukte gearolje på min, men det er jeg ikke heelt sikker påSmile

Skrevet av geirm den 26-01-2012 20:14
#8

Hoi kara, dette er for dårlig! Det skal være SAE 90 Hypoid olje (GL 4) på snekka og ikke noe annet. Dette er noen plasser vanskelig å få tak i men oljen som brukes i undervannshuset på de fleste påhengsmotorer er SAE 90 GL-4.

Det lønner seg å sette snekka på hodet over natta slik den får tømt seg, det er alltid mye grums i bunnen på den. Til slutt, husk at kontaktpunktet i snekka sitter veldig høyt. Det betyr at det er viktig å sjekke ojenivået gjevnig, minst en gang i året. Fyll til det nesten renner over.

De som har fylt motorolje på snekka bør tømme snekka og fylle på rett olje.

Geir...

Skrevet av Hauso den 26-01-2012 21:35
#9

Hvorfor er det så viktig med akkurat SAE 90 GL-4 olje? Hvorfor kan jeg ikke bruke gearolje eller diffolje? Blir snekka ødelagt av å bruke gearolje? Bare lurer siden du antakelig vet hvorforPfft

Skrevet av geirm den 29-01-2012 06:33
#10

Hauso skrev:
Hvorfor er det så viktig med akkurat SAE 90 GL-4 olje? Hvorfor kan jeg ikke bruke gearolje eller diffolje? Blir snekka ødelagt av å bruke gearolje? Bare lurer siden du antakelig vet hvorforPfft


Jeg er ikke fryktelig bevandra innefor temaet smøreoljer, men jeg vet at hypoid oljer har tilsetninger som gjør at de tåler veldig stort trykk før hinna brytes. GL4 vet jeg ikke hva betyr men det står i en av BMW manualene mine at GL5 ikke skal benyttes.

Jeg har 5 styresnekker liggende, 3 av dem er kass pga pitting på vormen. Det skyldes et av to: for lite olje eller feil oljetype. Da tenker jeg at det ikke er et poeng å prøve engang, fyll til randen med den oljen som er foreskrevet og sov godt


Geir...

Skrevet av Hauso den 29-01-2012 15:39
#11

okei, da blir det å bytte olje på den til våren! Vet vi har GL 4 olje på jobben, så det skal jeg fikse. Så sover du godt om natta, GeirGrin

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-01-2012 15:55
#12

GL-4 er vel ikke så hard på messig/bronse foringer så vidt jeg vet.