Emne: BMW 02/Classic :: Noen i Osloregionen som kan justere forgassere?
Skrevet av E9Kenneth den 24-03-2012 17:33
#1
Hei!
Jeg har en M30 med to zenit-inat forgassere. Disse funger ok men sliter med choke ved oppstart. Bilen starter men automatchoken kobler ikke skikkelig inn selv om gasspjeldene er lukket. Hvis jeg stopper bilen igjen og starter på nytt virker choken fint.
Derfor lurer jeg på om det er noen i nærheten av Oslo som har peiling på slikt, noen som har tips?
Skrevet av E23 galningen den 26-03-2012 00:58
#2
Jeg har noen kopier liggende av Haynes boka til Ascona B. Der står det ganske greit forklart hvordan man overhaller de. Jeg kan godt sende de over hvis du er interessert i og prøve deg litt selv.
Skrevet av E9Kenneth den 26-03-2012 13:00
#3
Hei Rune!
Takk for input, du var jo grei å sende denne i fjor
nå trenger jeg nok en med erfaring utover det jeg mester...
Skrevet av cs erlend den 27-03-2012 09:00
#4
Med fare for at dette er kjent stoff. Choken aktiveres ved å tråkke pedalen en gang i bunn før du starter.
Skrevet av E9Kenneth den 27-03-2012 15:41
#5
Takk for svar Erlend, dette er kjent stoff, men kanskje en bra avklaring.
Jeg trår i gassen en eller gjerne flere ganger ved første forsøk. Resultatet er en stopp like etter tenning. Litt jazzing med gassen får den igang, men chocken er da ikke aktivert. Etter denne prosedyren kan jeg trå inn pedalen en gang og bilen starter med full chocke slik den skal. Det er dette jeg ikke helt forstår
Skrevet av e12535i den 27-03-2012 16:29
#6
Mulig at en full demontering av anlegget med rensing gjør susen? Er vel styrt av kjølevann dette her? Isåfall kan det være litt gugge og genrell treghet som kan være med på å surre det til. Er generelt ikke glad i gamle forgassermotorer, men av alle ting, har jeg en gammel e12 520/6, M20 motor med forgasser. Og på denne virker aut. choke som den skal. Forstå det den som kan...
Skrevet av E9Kenneth den 27-03-2012 18:14
#7
Takk for tips Torger, jeg skal sjekke litt rundt dette. Forgasserene ble overhalt for ett år siden men jeg mistenker at det gikk litt for fort...
Skrevet av E23 galningen den 27-03-2012 19:27
#8
Husker da jeg hadde Ascona for mange år siden at settskruen til chokespjellet hadde en tendens til og løsne. Den sitter bak et lite lokk på toppdekselet til forgasseren. Følg akselen til choken så finner du den.
Fusker begge forgasserne dine? Har du sett at choken ikke slår inn etter at du har trådd på gassen?
Skrevet av E9Kenneth den 28-03-2012 07:58
#9
Hei igjen!
Settskruene sitter godt på begge forgassere og det er ingen fusking og choke spjeldene lukker slik de skal, alikevel starter den uten choke ved første oppstart og med choke ved oppstart nr. 2. Det er ingen forskjell å se ved noen av tilfellene
Redigert av E9Kenneth den 01-01-1970 01:00
Skrevet av E23 galningen den 28-03-2012 10:35
#10
Men hvis chokespjellene lukker første gang du tråkker på gassen før en kaldstart da har du jo choke da. Eller åpner de igjen ved første startforsøk? Det er jo litt rart om begge forgasserne oppfører seg likt.
De skal jo også pumpe inn litt ekstra bensin når du tråkker inn gassen for og aktivere choken. Kanskje det er noe feil her?
Skrevet av E9Kenneth den 28-03-2012 13:19
#11
De åpner ikke igjen, kanskje et problem med bensintilførsel ved første oppstart etter et par dagers stillstand?
Redigert av E9Kenneth den 01-01-1970 01:00
Skrevet av E23 galningen den 28-03-2012 16:10
#12
Du skal ikke se bort ifra at det er noe her. Kan du se om den spruter inn noe ekstra bensin når du pumper på gassen? Det sitter 2 akselerasjonspumper i vær forgasser type sykkelpumpe. Hvordan er tilstanden på disse?
På Asconaen jeg hadde så husker jeg at bensinen i flottørkammeret hadde en tendens til og fordampe etter og ha stått i sola noen dager. Da måtte jeg kinne lenge for og pumpe fram ny bensin fra tanken.
Skrevet av 02Ronny den 28-03-2012 17:21
#13
Det høres ut som bensinen renner tilbake når bilen står. Det kommer bensin ut av aks-dysene helt til flottørkamrene er tomme, så om det kommer bensin når du pumper på gassen, betyr ikke det at det er nok bensin i flottørkamrene. Jeg ville ha prøvd ei elektrisk bensinpumpe.
Skrevet av E23 galningen den 28-03-2012 17:53
#14
Elektrisk pumpe ble løsningen på Opelen også men da fikk jeg ett annet problem nemlig at nåleventilen ikke tettet ordentlig vær gang med drukning som resultat. Regner med at jeg hadde fått orden på det idag. Har tross alt lært litt på 20 år.
Skrevet av jaas den 28-03-2012 19:41
#15
Det ordnes med en skikkelig regulator Rune..
Jeg hadde samme problemet når jeg hadde webere på min, men det var ikke tema lenger når jeg satte på justerbar regulator.
Skrevet av E9Kenneth den 29-03-2012 16:44
#16
Godt tips med pumpe. Jeg har også funnet en sak som skal stoppe bensinen fra å renne tilbake på Walluth & Nesch. Ser ut som en liten sak man monterer ifbm pumpa. Antar det er en slags enveisventil, kanskje dette kan være en smart og enkel løsning?